Početna » Tradicija » Sudbina hrišćana u Siriji postala je neprekidna golgota

Od rušenja crkvi do pustih sela

Sudbina hrišćana u Siriji postala je neprekidna golgota

Hrišćani u Siriji su nekada činili blizu deset odsto stanovništva. Danas smo svedoci dramatičnog pada ove drevne zajednice. Rat, verski ekstremizam i ekonomska propast izbrisali su deo istorije koji seže sve do apostolskih vremena.

Napadi i strah

Juna 2025. u Damasku je samoubilački napadač povezan sa Islamskom državom detonirao eksploziv u pravoslavnoj crkvi. Prema The Guardian-u, poginule su najmanje 22 osobe, a više od šezdeset je ranjeno.

Ovaj napad podsetio je na najmračnije godine rata, kada su ekstremisti ISIS-a i Al-Nusre držali cele oblasti pod terorom. Crkve su uništavane, vernici kidnapovani ili primoravani da plaćaju „džizju“ – danak za opstanak.

Kako izveštava Le Monde, u gradu Deir ez-Zoru danas živi samo sedam hrišćana, uglavnom staraca. Od tri stotine porodica koje su 2013. pobegle pred džihadistima, niko se nije vratio. Iako su kuće i crkve oslobođene i delimično obnovljene, nove generacije izgradile su svoje živote u Libanu, Evropi ili Americi. „Čak i da se sve obnovi, niko se više neće vratiti“, kaže jedan od preostalih žitelja.

Iako režim u Damasku formalno štiti manjine, hrišćani su, kao i drugi civili, izloženi korupciji, siromaštvu i proizvoljnim hapšenjima. Nakon teritorijalnog poraza ISIS-a 2019, nije došlo do značajne obnove. Mnoge crkve u Homsu, Alepu ili na severoistoku i dalje zjape u ruševinama.

U svom Izveštaju o ljudskim pravima za 2023. godinu, američki Stejt department konstatuje:

„Hrišćanske zajednice u Siriji ostale su izložene napadima militantnih grupa, uništavanju kulturne baštine i konfiskaciji imovine. Slučajevi otmica i ubistava ostaju nerešeni, a počinioci retko izvedeni pred lice pravde.“

Slično je i u izveštaju Amnesty International iz 2024, koji naglašava da „diskriminacija i nesigurnost podjednako pogađaju sve manjinske zajednice, a hrišćani, zbog svog brojčanog opadanja, nemaju snagu da zaštite vlastita prava“.

„Sirija bez hrišćana nije Sirija“, često ponavljaju crkveni velikodostojnici. Ali brojke govore drugačije. Sa nastavkom egzodusa i nestabilnošću, izgledno je da će ova drevna zajednica postati tek sećanje, prisutno u starim zidinama crkava i u uspomenama onih koji su morali otići.

Ubistvo Fransa van der Lugta – pastir koji nije hteo otići

Frans van der Lugt (10. april 1938 – 7. april 2014) bio je holandski jezuit koji je proveo skoro pet decenija služeći u Siriji. Po dolasku u Siriju sredinom 1960-ih, učio je arapski i uključivao se u različite društvene i humanitarne projekte, posebno jedan poznat kao Al-Ard (Zemlja) — farma i centar za ljude s invaliditetom u okolini Homsa. U vremenima građanskog rata, dok su mnogi strani radnici i pripadnici crkava napuštali Siriju, on je odbijao da ode, govoreći da želi biti sa svojom zajednicom, sa onima koji nemaju kuda.

U jutro 7. aprila 2014. godine naoružani napadač upao je u jezuitsku rezidenciju u starom gradu Homsa. Očevici navode da je sveštenika izveo napolje, udario ga, a potom hicima iz pištolja u glavu okončao njegov život. Imao je 75 godina.

Vest o smrti brzo se proširila, izazivajući ogorčenje i žalost. Vatikan je osudio ubistvo, nazivajući ga „činom bezumnog nasilja protiv čoveka mira“.

Zajednica u Homsu pamti ga kao čoveka koji je bio most između hrišćana i muslimana. Dok je grad bio pod opsadom, on je delio hranu, lekove i reč utehe. Njegov bliski saradnik Vael Salibi preneo je njegove reči:

„Svi me pozivaju da odem, ali kako da ostavim bolesne i stare? Oni nemaju kuda.“

Iako je ubijen, otac Frans je ostao u srcima ljudi kao simbol žrtve i postojanosti. Na njegovom grobu u Homsu danas se mole i hrišćani i muslimani. Njegovo delo u centru „Al-Ard“ nastavlja da živi kao svedočanstvo vere u čoveka i dostojanstvo svakog života.

„On je izabrao da ostane sa svojim stadom, i u tome je njegova veličina,“ poručili su jezuiti na desetogodišnjici njegove smrti.

Paljenje hrišćanskih sela i uništavanje svetinja

Jedan od najstrašnijih aspekata sirijskog rata jeste sistematsko uništavanje čitavih hrišćanskih sela. Nasilje nije bilo usmereno samo na pojedince i sveštenike, već i na čitave zajednice, njihove domove i verske objekte.

Izveštaji govore o selima u kojima su crkve i kuće bukvalno spaljene do temelja. Crkva Svetog Mihajla zapaljena je tokom talasa napada u julu 2025. godine, dok je tridesetak kuća hrišćanskih porodica uništeno požarom. Slični incidenti zabeleženi su u susednim mestima As-Sawra al-Kabira, Rudaymat al-Liwa, Taara i Ad-Duwayra, gde su hramovi pljačkani, vandalizovani i paljeni od strane naoružanih grupa.

Asirska sela u severoistočnom delu zemlje, poput Tel Tawila i onih oko Tel Tamra, takođe su bila meta. Islamska država je tu ne samo palila domove, već i uništavala crkve — jedan simbolički čin s ciljem da se izbriše trag hrišćanskog prisustva. U pojedinim selima, prema lokalnim svedočanstvima, napad nije završavao pljačkom: stanovnici su bili prinuđeni da napuste domove, a čitave zajednice su se raspršile.

Organizacija Aid to the Church in Need zabeležila je slučajeve u kojima su istovremeno napadnuti i hram i okolne kuće — scenario koji je ostavljao stotine ljudi bez krova nad glavom. Takav obrazac, gde se verski i privatni život uništavaju u jednom potezu, imao je jasan cilj: da hrišćansko stanovništvo izgubi svaku mogućnost povratka.

Ovi napadi nisu bili slučajni, već deo šireg mehanizma progona. Kroz paljenje crkava i domova nije samo rušena materijalna struktura zajednica, već i njihovo pamćenje, identitet i pripadnost prostoru u kojem su živeli vekovima.

Povezani članci:

Portal Kompas Info posebnu pažnju posvećuje temama koje se tiču društva, ekonomije, vere, kulture, istorije, tradicije i identiteta naroda koji žive u ovom regionu. Želimo da vam pružimo objektivan, balansiran i progresivan pogled na svet oko nas, kao i da podstaknemo na razmišljanje, diskusiju i delovanje u pravcu boljeg društva za sve nas.