Почетна » Традиција » Судбина хришћана у Сирији постала је непрекидна голгота

Од рушења цркви до пустих села

Судбина хришћана у Сирији постала је непрекидна голгота

Хришћани у Сирији су некада чинили близу десет одсто становништва. Данас смо сведоци драматичног пада ове древне заједнице. Рат, верски екстремизам и економска пропаст избрисали су део историје који сеже све до апостолских времена.

Напади и страх

Јуна 2025. у Дамаску је самоубилачки нападач повезан са Исламском државом детонирао експлозив у православној цркви. Према The Guardian-у, погинуле су најмање 22 особе, а више од шездесет је рањено.

Овај напад подсетио је на најмрачније године рата, када су екстремисти ИСИС-а и Ал-Нусре држали целе области под терором. Цркве су уништаване, верници киднаповани или приморавани да плаћају „џизју“ – данак за опстанак.

Како извештава Ле Монде, у граду Деир ез-Зору данас живи само седам хришћана, углавном стараца. Од три стотине породица које су 2013. побегле пред џихадистима, нико се није вратио. Иако су куће и цркве ослобођене и делимично обновљене, нове генерације изградиле су своје животе у Либану, Европи или Америци. „Чак и да се све обнови, нико се више неће вратити“, каже један од преосталих житеља.

Иако режим у Дамаску формално штити мањине, хришћани су, као и други цивили, изложени корупцији, сиромаштву и произвољним хапшењима. Након територијалног пораза ИСИС-а 2019, није дошло до значајне обнове. Многе цркве у Хомсу, Алепу или на североистоку и даље зјапе у рушевинама.

У свом Извештају о људским правима за 2023. годину, амерички Стејт департмент констатује:

„Хришћанске заједнице у Сирији остале су изложене нападима милитантних група, уништавању културне баштине и конфискацији имовине. Случајеви отмица и убистава остају нерешени, а починиоци ретко изведени пред лице правде.“

Слично је и у извештају Amnesty International из 2024, који наглашава да „дискриминација и несигурност подједнако погађају све мањинске заједнице, а хришћани, због свог бројчаног опадања, немају снагу да заштите властита права“.

„Сирија без хришћана није Сирија“, често понављају црквени великодостојници. Али бројке говоре другачије. Са наставком егзодуса и нестабилношћу, изгледно је да ће ова древна заједница постати тек сећање, присутно у старим зидинама цркава и у успоменама оних који су морали отићи.

Убиство Франса ван дер Лугта – пастир који није хтео отићи

Франс ван дер Лугт (10. април 1938 – 7. април 2014) био је холандски језуит који је провео скоро пет деценија служећи у Сирији. По доласку у Сирију средином 1960-их, учио је арапски и укључивао се у различите друштвене и хуманитарне пројекте, посебно један познат као Ал-Ард (Земља) — фарма и центар за људе с инвалидитетом у околини Хомса. У временима грађанског рата, док су многи страни радници и припадници цркава напуштали Сирију, он је одбијао да оде, говорећи да жели бити са својом заједницом, са онима који немају куда.

У јутро 7. априла 2014. године наоружани нападач упао је у језуитску резиденцију у старом граду Хомса. Очевици наводе да је свештеника извео напоље, ударио га, а потом хицима из пиштоља у главу окончао његов живот. Имао је 75 година.

Вест о смрти брзо се проширила, изазивајући огорчење и жалост. Ватикан је осудио убиство, називајући га „чином безумног насиља против човека мира“.

Заједница у Хомсу памти га као човека који је био мост између хришћана и муслимана. Док је град био под опсадом, он је делио храну, лекове и реч утехе. Његов блиски сарадник Ваел Салиби пренео је његове речи:

„Сви ме позивају да одем, али како да оставим болесне и старе? Они немају куда.“

Иако је убијен, отац Франс је остао у срцима људи као симбол жртве и постојаности. На његовом гробу у Хомсу данас се моле и хришћани и муслимани. Његово дело у центру „Ал-Ард“ наставља да живи као сведочанство вере у човека и достојанство сваког живота.

„Он је изабрао да остане са својим стадом, и у томе је његова величина,“ поручили су језуити на десетогодишњици његове смрти.

Паљење хришћанских села и уништавање светиња

Један од најстрашнијих аспеката сиријског рата јесте систематско уништавање читавих хришћанских села. Насиље није било усмерено само на појединце и свештенике, већ и на читаве заједнице, њихове домове и верске објекте.

Извештаји говоре о селима у којима су цркве и куће буквално спаљене до темеља. Црква Светог Михајла запаљена је током таласа напада у јулу 2025. године, док је тридесетак кућа хришћанских породица уништено пожаром. Слични инциденти забележени су у суседним местима As-Sawra al-Kabira, Rudaymat al-Liwa, Таара и Ad-Duwayra, где су храмови пљачкани, вандализовани и паљени од стране наоружаних група.

Асирска села у североисточном делу земље, попут Tel Tawila и оних око Tel Tamra, такође су била мета. Исламска држава је ту не само палила домове, већ и уништавала цркве — један симболички чин с циљем да се избрише траг хришћанског присуства. У појединим селима, према локалним сведочанствима, напад није завршавао пљачком: становници су били принуђени да напусте домове, а читаве заједнице су се распршиле.

Организација Aid то the Church in Need забележила је случајеве у којима су истовремено нападнути и храм и околне куће — сценарио који је остављао стотине људи без крова над главом. Такав образац, где се верски и приватни живот уништавају у једном потезу, имао је јасан циљ: да хришћанско становништво изгуби сваку могућност повратка.

Ови напади нису били случајни, већ део ширег механизма прогона. Кроз паљење цркава и домова није само рушена материјална структура заједница, већ и њихово памћење, идентитет и припадност простору у којем су живели вековима.

Повезани чланци:

Портал Компас Инфо посебну пажњу посвећује темама које се тичу друштва, економије, вере, културе, историје, традиције и идентитета народа који живе у овом региону. Желимо да вам пружимо објективан, балансиран и прогресиван поглед на свет око нас, као и да подстакнемо на размишљање, дискусију и деловање у правцу бољег друштва за све нас.