Istraživanje „E-komerc riport 2023”, za koji su istraživanje sproveli platforma za uporednu onlajn kupovinu „idealno” i „valikon”, agencija za istraživanje tržišta pokazuje da je 2023. godina bila godina racionalizacije i stagnacije u onlajn poslovanju.
Međutim, neke prodajne kategorije kao što su elektronika (sa udelom od čak trećine ukupnih prihoda, 33,3 odsto), moda (25 procenata) i proizvodi za kuću i baštu (22 odsto) zadržale su svoju popularnost, a na domaćem tržištu je uočen i ozbiljan razvoj kupovine namirnica preko interneta.
Zanimljivo, iako je lokalna kupovina i dalje dominantna, udeo kupovine iz inostranstva je porastao sa 24 na 30 odsto u odnosu na 2022. godinu.
Istaknut je uticaj generacije (do 27 godina) i od (28-43 ), koje postaju sve izraženije na onlajn tržištu. Mobilni telefoni igraju vodeću ulogu u procesu kupovine (čak 70 odsto pretraživanja ponuda i 58 procenata ukupnih prihoda ostvareno je putem smartfona), što pokazuje stalno prilagođavanje tehnologije i online platformi potrebama savremenog potrošača.
Najveći broj povraćaja robe prošle godine odnosio se na odeću, uglavnom zbog neodgovarajućih veličina, što govori o važnosti detaljnih podataka o proizvodu, uključujući tabelu veličina, i to je jedan od segmenata gde veliki broj srpskih, ali i regionalnih veb-prodavnica i dalje ima prostora za napredak.
Ipak, najveća urgencija razvoja uočena je u logističkom domenu (pre svega, u brzini i ceni dostave).
Istraživanje je pokazalo da su potrošači u 2023. postali vrlo racionalni u potrošnji, što je dovelo do smanjenja impulsivnih kupovina.
Tako se prošle godine na vrhu liste prioriteta među pojedinačnim proizvodima našao uglavnom kućni i baštenski nameštaj, sportska odeća, kao i mnogi drugi praktični proizvodi.
U tekućoj godini predviđaju se važni pomaci u korišćenju napredne tehnologije poput veštačke inteligencije i čet-botova.
Ovi trendovi ukazuju na evoluciju e-trgovine, sa sve većim naglaskom na prilagođavanje ponude individualnim potrebama kupaca i poboljšanje korisničkog iskustva.
Kako bezbedno kupovati preko interneta?
Kupovina na internetu godinama raste mnogo brže od klasične, ali rastu i glavobolje kupaca.
Inspektori kažu da treba proveriti adresu trgovca, a u Agenciji za privredne registre da li je firma aktivna. Inače možete ostati bez prava na reklamaciju onoga što vam ne odgovara ili da kupljeno nikada ne dobijete.
„Najveća teškoća je indentifikacija tog lica koje stoji iza određenog da li profila, naloga, da li stoji iza određenog sajta koje neregistrovano obavlja delatnost“, objašnjava Goran Macura iz Tržišne inspekcije.
Inspektorima pomažu policija i Poreska uprava. Kažu i da im nelegalne prodavce više prijavljuju firme koje posluju po zakonu nego oštećeni građani.
Jedan od prioriteta države je smanjenje sive ekonomije, i zato unapređenje i opremanje inspekcijskih službi.
Osnovana je radna grupa da unapredi propise za kontrolu internet prodaje, a Zakon o poštanskim uslugama olakšava identifikaciju prodavaca na internetu.