Истраживање „Е-комерц рипорт 2023”, за који су истраживање спровели платформа за упоредну онлајн куповину „идеално” и „валикон”, агенција за истраживање тржишта показује да је 2023. година била година рационализације и стагнације у онлaјн пословању.
Међутим, неке продајне категорије као што су електроника (са уделом од чак трећине укупних прихода, 33,3 одсто), мода (25 процената) и производи за кућу и башту (22 одсто) задржале су своју популарност, а на домаћем тржишту је уочен и озбиљан развој куповине намирница преко интернета.
Занимљиво, иако је локална куповина и даље доминантна, удео куповине из иностранства је порастао са 24 на 30 одсто у односу на 2022. годину.
Истакнут је утицај генерације (до 27 година) и од (28-43 ), које постају све израженије на онлајн тржишту. Мобилни телефони играју водећу улогу у процесу куповине (чак 70 одсто претраживања понуда и 58 процената укупних прихода остварено је путем смартфона), што показује стално прилагођавање технологије и онлине платформи потребама савременог потрошача.
Највећи број повраћаја робе прошле године односио се на одећу, углавном због неодговарајућих величина, што говори о важности детаљних података о производу, укључујући табелу величина, и то је један од сегмената где велики број српских, али и регионалних веб-продавница и даље има простора за напредак.
Ипак, највећа ургенција развоја уочена је у логистичком домену (пре свега, у брзини и цени доставе).
Истраживање је показало да су потрошачи у 2023. постали врло рационални у потрошњи, што је довело до смањења импулсивних куповина.
Тако се прошле године на врху листе приоритета међу појединачним производима нашао углавном кућни и баштенски намештај, спортска одећа, као и многи други практични производи.
У текућој години предвиђају се важни помаци у коришћењу напредне технологије попут вештачке интелигенције и чет-ботова.
Ови трендови указују на еволуцију е-трговине, са све већим нагласком на прилагођавање понуде индивидуалним потребама купаца и побољшање корисничког искуства.
Како безбедно куповати преко интернета?
Куповина на интернету годинама расте много брже од класичне, али расту и главобоље купаца.
Инспектори кажу да треба проверити адресу трговца, а у Агенцији за привредне регистре да ли је фирма активна. Иначе можете остати без права на рекламацију онога што вам не одговара или да купљено никада не добијете.
„Највећа тешкоћа је индентификација тог лица које стоји иза одређеног да ли профила, налога, да ли стоји иза одређеног сајта које нерегистровано обавља делатност“, објашњава Горан Мацура из Тржишне инспекције.
Инспекторима помажу полиција и Пореска управа. Кажу и да им нелегалне продавце више пријављују фирме које послују по закону него оштећени грађани.
Један од приоритета државе је смањење сиве економије, и зато унапређење и опремање инспекцијских служби.
Основана је радна група да унапреди прописе за контролу интернет продаје, а Закон о поштанским услугама олакшава идентификацију продаваца на интернету.