Globalno tržište baterija ubrzano napreduje kako potražnja naglo raste, a cene nastavljaju da padaju, pokazuje nova analiza Međunarodne agencije za energiju – IEA.
U 2024. godini, pošto je prodaja električnih automobila porasla za 25 odsto na 17 miliona, godišnja potražnja za baterijama premašila je jedan teravat-sat (TWh), što je označeno kao „istorijska prekretnica“.
U isto vreme, prosečna cena baterije za električni automobil pala je ispod 100 dolara po kilovat-satu, što se obično smatra ključnim pragom za nadmetanje po ceni sa konvencionalnim modelima.
Jeftiniji minerali za baterije bili su važan pokretač ovog tžišta, ističe IEA. Naime, cene litijuma su posebno pale za više od 85 odsto u odnosu na njihov vrhunac 2022.
Međutim, brz napredak u samoj industriji baterija takođe podržava pad cena. Nakon godina ulaganja globalni proizvodni kapacitet baterija dostigao je tri TWh 2024. godine. U narednih pet godina moglo bi doći do još jednog utrostručenja proizvodnih kapaciteta ako se realizuju svi najavljeni projekti.
Nova faza razvoja
Ovi trendovi ukazuju na to da industrija baterija ulazi u novu fazu svog razvoja.
Dok su tržišta nekada bila regionalizovana i mala, sada su globalna i veoma velika, a niz tehnoloških pristupa ustupa mesto standardizaciji.
Gledajući unapred, ekonomija obima, partnerstva duž lanca snabdevanja, efikasnost proizvodnje i kapacitet da se inovacije brzo iznesu na tržište biće od ključne važnosti za konkurentnost i utakmicu na globalnom planu.
Ovo će verovatno rezultirati većom konsolidacijom u celom sektoru, koji se istovremeno preoblikuje naporima država da se geografski diverzifikuju lanci snabdevanja baterijama.
Danas Kina proizvodi više od tri četvrtine baterija koje se prodaju na globalnom nivou, a 2024. prosečne cene su tamo pale brže nego bilo gde u svetu, za skoro 30 odsto.
Izveštaji pokazuju da su baterije u Kini jeftinije nego u Evropi i Severnoj Americi za više od 30 odsto. Pad cena baterija poslednjih godina glavni je razlog zašto su mnoga električna vozila u Kini sada jeftinija od onih u ostatku sveta, navodi se u analizi.
Japan i Južna Koreja dominiraju
Južna Koreja i Japan su već glavni igrači u globalnoj industriji baterija, ključni su proizvođači i specijalizovani dobavljači sa jakim uticajem NMC (Nickel Manganese Cobalt) baterija.
Obe zemlje imaju ograničenu domaću proizvodnju, ali poseduju etablirane proizvođače sa značajnim investicijama u inostranstvu. Južnokorejske kompanije vode u prekomorskim proizvodnim kapacitetima, sa skoro 400 gigavat-sati (GWh), daleko nadmašujući japanskih 60 GWh i 30 GWh Kine.
Korejski proizvođači su 2024. snabdevali preko jedne petine globalne potražnje baterija za električne automobile, dok su japanski proizvođači pokrili skoro sedam odsto.
Kako njihove investicije u inostranstvu rastu na glavnim automobilskim tržištima, ključno pitanje je u kojoj meri će prihvatiti jeftinije LFP (Lithium Iron Psosphate) dizajne. Ovi proizvođači takođe imaju jake rezultate u inovacijama i u trci su za razvoj novih tehnologija kao što su solid-state baterije.
U Sjedinjenim Američkim Državama, kapacitet proizvodnje baterija se udvostručio od 2022. godine nakon primene poreskih kredita za proizvođače, dostigavši preko 200 GWh u 2024. Skoro 700 GWh dodatnih proizvodnih kapaciteta je u izgradnji.
Oko 40 odsto postojećeg kapaciteta upravljaju ili razvijaju poznati proizvođači baterija u bliskoj saradnji sa proizvođačima automobila.
Razvoj domaćih kapaciteta za proizvodnju komponenti baterija napredovao je sporije, tako da se većina potražnje za anodama i katodama i dalje zadovoljava uvozom.
Do 2024. potražnja devet puta veća
Sa rastom proizvodnje i prodaje uređaja na baterije – od pametnih telefona do električnih vozila i sistema za skladištenje energije – očekuje se da će ulaganja u sektor baterija premašiti 1,6 biliona dolara do 2040. godine.
Po prognozama koje je objavio Benchmark Mineral Intelligence polovinom prošle godine, predviđa se da će potražnja za baterijama porasti devet puta do 2040. godine.
Kao rezultat toga očekuje se da će se ukupni kapitalni troškovi industrije baterija skoro utrostručiti za jednu deceniju, sa 567 milijardi dolara u 2030. na 1,6 biliona dolara u 2040. godini.