Početna » Ekonomija » Industrija električnih automobila je na ivici kolapsa

Mercedes, Ford, Porše i Tesla su u velikim problemima

Industrija električnih automobila je na ivici kolapsa

Profiti nemačkog automobilskog giganta Mercedes pali su u petak jer je prodaja njihovog novog asortimana električnih vozila naglo opala. Porše je odustao od svojih prodajnih ciljeva za automobile na baterije zbog slabe potražnje kupaca.

Ford gubi skoro 50.000 dolara (39.000 funti) na svakom električnom automobilu koji proda, dok su Teslini profiti pali za 45%. U međuvremenu, proizvođači baterija kao što je nemačka Varta su na ivici propasti.

Električni automobil Tesla model 3
Foto: Auto Republika / Tesla Model 3

Industrija električnih automobila je na ivici kolapsa

Poslednjih dana postalo je jasno da je industrija električnih automobila na ivici kolapsa. Stotine milijardi evra, dolara i funti su uložene u ovu industriju od strane političkih lidera i subvencionisanih grupa koje ih okružuju – i svakako je vreme da budu odgovorni za ogromne količine novca poreskih obveznika koje su protraćene.

Problemi u Mercedesu

Samo u poslednjih nekoliko dana, stigle su loše vesti od proizvođača automobila. Mercedes, kompanija koju je osnovao Gotlib Dajmler, a koja je pionir u proizvodnji automobila na benzin, sada se bori da ponovi taj uspeh u baterijskoj verziji.

Mercedes
Foto: Autoblog

Neto profit grupe pao je za 21% u petak, uglavnom zbog pada prodaje novog asortimana EV-a. Ranije tokom nedelje, njegov veliki rival Porše smanjio je planove za svoje električne modele.

Ogroman pad profita u Fordu

Preko okeana, Ford je objavio da su profiti pali za 35% u poslednjem kvartalu zbog gubitaka u svojoj EV jedinici. Tesla je snizio cene i ponudio povoljne finansijske uslove kako bi oživeo opadajuću potražnju.

Situacija je još gora za proizvođače komponenti. Akcije nemačke Varte pale su za 70% tokom poslednjeg meseca zbog izveštaja da kompanija možda mora biti spasena od bankrota nakon velikih gubitaka na baterijama za hibridne sportske automobile.

Fabrika baterija Varta
Foto: Electrive / Varta

Ove nedelje belgijska hemijska grupa „Umicore“ najavila je gubitak od 1,6 milijardi evra (1,4 milijarde funti), jer su proizvođači upozorili na opadajuću potražnju za električnim automobilima, te je odložila planove za fabriku za reciklažu baterija.

Spisak se nastavlja

U stvarnosti, bilans stanja električnih automobila izgleda da je preplavljen crvenim mastilom. Nije teško shvatiti zašto. Troškovi su previsoki, kako su kompanije poput Forda otkrile, jer su električni automobili mnogo skuplji za proizvodnju nego tradicionalni benzinski rivali, a sa nestašicama ključnih materijala, cene stalno rastu.

Industrija ima previše kapaciteta, jer su kompanije previše investirale u fabrike i distributivne centre. Potražnja za krajnjim proizvodom je počela da opada, jer su potrošači sve nervozniji zbog tehnologije koja može postati zastarela. Troškovi osiguranja i održavanja su se pokazali mnogo višim nego što se očekivalo za mnoge, kada su vozila zapravo na putu.

A sve to je bilo pre nego što su Kinezi ušli na tržište sa novim asortimanom jeftinih vozila. Reč “krvoproliće” se previše koristi u poslovnom novinarstvu. Ali trenutno, možda je to jedina odgovarajuća reč da se opiše stanje zapadne industrije električnih automobila.

BYD
Foto: Asia Fund Managers

Svakako je vreme da političke glave počnu da se kotrljaju zbog katastrofe koja se sada razvija. Donosioci politika, pod pritiskom industrijskih i klimatskih lobističkih grupa, izabrali su ovog „pobednika“ i potrošili ogromne količine novca poreskih obveznika na njega.

2019. Makron je grandiozno najacio francusko-nemački plan

Godine 2019. francuski predsednik Makron je grandiozno najavio francusko-nemački plan za dominaciju u proizvodnji baterija, sa 700 miliona evra uloženih od strane Francuske i još 1 milijardom u Nemačkoj. EU se ponosi činjenicom da je 80 milijardi evra uloženo u „EV lanac vrednosti“ kao deo svog Zelenog dogovora, ali kada se knjige konačno otvore, verovatno neće izgledati dobro.

Situacija je još gora u SAD-u

Bajdenova administracija nedavno je dodelila skoro 2 milijarde dolara u grantovima kako bi se ponovo pokrenula ili proširila proizvodnja i montaža EV-a u osam država, što deluje kao bacanje dobrog novca za lošim.

Ponudili su desetine milijardi u subvencijama od preko 7.000 dolara po prodatom vozilu, i još više za izgradnju infrastrukture, uključujući jedan plan od 7,5 milijardi dolara za postavljanje punjača koji je završio sa samo sedam stvarno izgrađenih (što izađe na preko milijardu dolara za ono što je u suštini samo utičnica).

Čak i u ovoj zemlji, gde je naša politička klasa uglavnom bila previše nesposobna da podrži bilo koji projekat, novac je uložen u nesrećni projekat Britishvolt, i ostaje da se vidi koliko će konačno biti dato indijskoj Tati za njenu novu fabriku baterija za EV u Somersetu.

Neki elitisti su odlučili da ne slušaju

Ekonomisti su dugo upozoravali da neto nula pruža zlatnu priliku za rasipanje i traženje rente. Ali neki elitisti su odlučili da ne slušaju. Trebalo bi da počnemo da ih smatramo odgovornima. Lobisti su se zalagali za subvencije, državni službenici su ih podržavali, a ministri finansija su entuzijastično signalizirali vrlinu tuđim novcem.

Ali previše ulaganja stvara preveliki kapacitet. Tržišta su bolja u odlučivanju koje tehnologije funkcionišu nego političari, i ako postoji stvarna potražnja za proizvodom, niko ne mora da dobije grant da ga proizvede, jer će potencijalni profiti biti dovoljna motivacija.

Pokolj u industriji električnih automobila tek je počeo i već je koštao milijarde.

Izvor: The Telegraph, Matthew Lynn

Prevod i priprema: Redakcija Kompas info
Povezani članci:

Portal Kompas Info posebnu pažnju posvećuje temama koje se tiču društva, ekonomije, vere, kulture, istorije, tradicije i identiteta naroda koji žive u ovom regionu. Želimo da vam pružimo objektivan, balansiran i progresivan pogled na svet oko nas, kao i da podstaknemo na razmišljanje, diskusiju i delovanje u pravcu boljeg društva za sve nas.