Poremećaji globalnih lanaca snabdevanja izazvani tekućim tenzijama u Crvenom moru mogli bi da potraju godinu dana, upozorio je japanski brodski gigant „Mitsui OSK Lines“ (MOL).
Glavni igrači u brodarskoj industriji, uključujući MOL, privremeno su prestali da koriste Suecki kanal, kritični pomorski trgovački put koji povezuje Sredozemno more sa Crvenim morem i vitalni morski put za energiju i teret između Azije i Evrope.
Ovo je usledilo nakon desetina napada bespilotnim letelicama i raketama koje su izveli pobunjenici Huti sa sedištem u Jemenu u Crvenom moru od početka rata između Izraela i Hamasa u oktobru.
„To je istorijski događaj“, rekao je predsednik MOL-a Takeši Hašimoto u intervjuu za Blumberg, misleći na zaustavljanje tranzita od strane brodskih operatera.
Trenutno ima dovoljno brodova, ali je situacija kritična
„Situacija će se nastaviti barem u naredna dva-tri meseca. A kao najgori scenario, šest meseci ili godinu dana“, izjavio je Hašimoto. MOL je jedan od najvećih svetskih brodskih operatera sa flotom od oko 800 plovila.
Prema Hašimotu, trenutno ima dovoljno brodova da prebrode poremećaj. Međutim, ako bi globalna ekonomija naglo porasla i potražnja za robom porasla, došlo bi do manjka brodskih kapaciteta, upozorio je on.
Troškovi transporta iz Azije u Evropu porasli su za 400%
Poremećaji u transportu izazvani napadima pobunjenika Huti na brodove u Crvenom moru podigli su troškove transporta robe na nekim rutama Kina-Evropa za oko 400%, rekao je evropski komesar za ekonomiju Paolo Đentiloni, koji je takođe pomenuo da je vreme isporuke takve rute su porasle za 10-15 dana.
Komesar je izrazio nadu da krize na jednoj od najvažnijih svetskih trgovinskih ruta neće dovesti do značajnog povećanja inflacije u EU, ali je dodao da bi „dalji poremećaji u snabdevanju mogli dovesti do viših cena“.
Pobunjenici Huti sa sedištem u Jemenu izveli su desetine napada bespilotnim letelicama i raketama na komercijalne brodove koji su se kretali preko Crvenog mora od početka rata između Izraela i Hamasa u oktobru.
Kao rezultat toga, mnoge velike brodarske kompanije prestale su da koriste Suecki kanal i umesto toga preusmeravaju brodove oko Rta dobre nade u južnoj Africi. Napadi su takođe, kako se izveštava, izazvali udvostručenje prosečnih cena kontejnera na globalnom nivou u poslednjih mesec dana, dok su cene cisterni za gorivo za određene destinacije porasle na najviši nivo za razliku od prethodnih godina.
Prošlog meseca, ministri spoljnih poslova EU postigli su probni sporazum o pokretanju pomorske misije u Crvenom moru za odbranu teretnih brodova. Nemačka, Francuska i Italija predložile su taj potez kao odgovor na zahteve Holandije, čija je industrija trgovačkog brodarstva posebno pogođena napadima. Visoki diplomata bloka Žozep Borel rekao je da se očekuje da će misija biti pokrenuta 19. februara.