Hrana, poljoprivreda i način na koji uzgajamo ono što jedemo, logički i konceptualno ostali su u 80-im ili 90-im godinama prošlog veka. Sve prakse su slične, principi takođe, a većina njih podrazumeva konstantno prisustvo u poljima, i sva moguća sredstva delovanja.
Ogroman prostor za inovacije
U kontekstu savremenih tehnologija, jasno je da postoji ogroman prostor za inovacije koje bi mogle eliminisati rizike i postaviti temelje za poljoprivredu vođenu podacima.
Taj potencijal prepoznao je Atfield, domaći startap koji pomaže vinogradarima i vinarima da razumeju kako klima utiče na njihove vinograde, kako je uticala u skoroj prošlosti ili u prethodnim sezonama, a i kako će uticati u neposrednoj budućnosti.
O tehnologijama na kojima je zasnovan ovaj pametni sistem
O tehnologijama na kojima je zasnovan ovaj pametni sistem, ali i biznis modelu njegovog startapa, za Netokraciju je govorio Vukašin Pejović, CEO.
Softver koji razvija startap Atfield razume i tumači uticaj vremenskih prilika i klime na svakoj mikrolokaciji u vinogradu sa svim njenim posebnostima:
Klimu merimo našim senzorima, koje smo sami projektovali i sada proizvodimo, dok korisnici pre svega vide mobilnu aplikaciju koja im sve te informacije čini razumljivim i stalno dostupnim.
Dakle, naši senzori i aplikacije svakodnevno izveštavaju naše korisnike o tome kada da prskaju, kad će berba, da li su zaštićeni i na posletku kakvo je vreme i šta da očekuju u narednih par dana.
Izazovi i skalabilnost
Kako sagovornik portala Netokracija dalje objašnjava, rešenje je razvijano tokom više godina i detalje su dorađivali malo po malo, tako da su neke “dečje bolesti” prevaziđene. Ono što vide kao izazov jeste skalabilnost podrške za različita tržišta na različitim jezicima, kao i fizička prisutnost na svim tržištima na koja treba da izađu:
Produkt je prvu instalaciju imao 2020, u korona godini. Od tada je stigao i do Sjedinjenih Država, a deluje i da je Južna Afrika blizu. Stoga, zaključno sa ovom sezonom, iza sebe imamo pet celih vinogradarskih sezona. Svi korisnici su i dalje korisnici. Uz to, preporučuju naš produkt svojim kolegama. Na to nikako ne možemo da se žalimo.
Fleksibilnost i jednostavnost kao glavne prednosti
Ono što, prema Vukašinovim rečima, odvaja njihovo rešenje od konkurencije jeste fleksibilnost, mogućnost prilagođavanja svakom terenu, kao i jednostavnost korišćenja. Najbitnije je to što senzori i softver razumeju šta se dešava u svakom vinogradu u kom su, kao i u svakom delu vinograda.
Za sada samo 15% poljoprivrednika veruje inovacijama
Kako je produkt složen, i uključuje sve od senzorskog hardvera, preko složenog softvera, pa do korisnički svedenih veb i mobilnih aplikacija, Atfield tim je prilično tehnički širok i raznovrstan:
Niko se ne bavi samo jednom specijalnošću i ima tu dosta i redundanse, ali i konstruktivnih pogleda na tehnička rešenja. Stoga, nismo strogo formalni, osim tehničkog direktora i vođe razvoja proizvoda, svi ostali su negde na sličnom hijerarhijskom nivou.
Spoljni saradnici i stručnjaci u vinogradarstvu
Uz sve to, imamo značajan broj spoljnih saradnika, koji su pre svega stručni u oblastima u kojima mi nismo, kao što su vinogradarstvo, fitopatologija, vinarstvo i tome slično, a sve sa ciljem stalnog razvoja jednog svetski konkurentnog proizvoda. Sve ukupno, sa saradnicima nas je petnaest.
Eksperimenti sa modelima poslovanja
U poljoprivredi je fizičko prisustvo prilično bitno, pa se njihova prodaja dosta zasniva na ličnom kontaktu, ali kako Vukašin navodi, testiraju još neke modele poslovanja:
Eksperimentišemo sa modelima naruči i postavi samostalno, no to će trajati neko vreme. Monetizacija je delimično kroz pretplatu na softver, a delimično kroz početnu investiciju. Uglavnom pokušavamo da nasledimo proverene recepte koji funkcionišu u poljoprivredi, gde vinogradarstvo i pripada.
Finansiranje startapa
Na koji način je startap do sada finansiran, naš sagovornik objasnio je na sledeći način:
Do sada smo opstajali uz finansije iz sopstvenih izvora i prihoda, kao i koristeći grantove. Investicija je uvek nešto što je primamljivo, ali za sada nam deluje da je smislenije da vreme uložimo na razvoj prodajne mreže i pridobijanje novih korisnika, pa će i investicija doći blagovremeno. Prošli smo kroz više akceleratorskih programa, i tu smo upoznali ljude sa kojima smo i dalje u kontaktu i koji nam pre svega pomažu kroz svoja poznanstva.
Edukacija kao ključni faktor u poljoprivredi
Vukašin nadalje ističe kako je edukacija bitna u svakoj oblasti, a da uvek ima entuzijasta koji rano usvajaju nove tehnologije:
Tako da ih ima i u poljoprivredi. Mi smo i dalje negde na nivou od 15% korisnika koji su spremni da odmah usvoje inovaciju (inovatori i ranousvajači) i oni su naši kupci. Deljuje mi da je najbolja edukacija korist po samog korisnika koju ostvaruje našim proizvodom. No, ponekad je teško poverovati da nešto što do sada nije bilo moguće, sada jeste moguće. Te je za sve to potrebno vreme.
Planovi za budućnost
Pre svega očekujemo još značajnije prisustvo na tržištu. To podrazumeva Srbiju, sve zemlje bivše Jugoslavije, ali i Balkana. No kako klima ima dalekosežan uticaj ne samo na vinogradarstvo, biće tu i novih proizvoda i usluga, a i novih načina upotrebe našeg rešenja, recimo na nivou regija ili na nivou korporacija.
Autor: Anastasija Uspenski