Храна, пољопривреда и начин на који узгајамо оно што једемо, логички и концептуално остали су у 80-им или 90-им годинама прошлог века. Све праксе су сличне, принципи такође, а већина њих подразумева константно присуство у пољима, и сва могућа средства деловања.
Огроман простор за иновације
У контексту савремених технологија, јасно је да постоји огроман простор за иновације које би могле елиминисати ризике и поставити темеље за пољопривреду вођену подацима.
Тај потенцијал препознао је Atfield, домаћи стартап који помаже виноградарима и винарима да разумеју како клима утиче на њихове винограде, како је утицала у скорој прошлости или у претходним сезонама, а и како ће утицати у непосредној будућности.
О технологијама на којима је заснован овај паметни систем
О технологијама на којима је заснован овај паметни систем, али и бизнис моделу његовог стартапа, за Netokraciju је говорио Вукашин Пејовић, CEO.
Софтвер који развија стартап Atfield разуме и тумачи утицај временских прилика и климе на свакој микролокацији у винограду са свим њеним посебностима:
Климу меримо нашим сензорима, које смо сами пројектовали и сада производимо, док корисници пре свега виде мобилну апликацију која им све те информације чини разумљивим и стално доступним.
Дакле, наши сензори и апликације свакодневно извештавају наше кориснике о томе када да прскају, кад ће берба, да ли су заштићени и на послетку какво је време и шта да очекују у наредних пар дана.
Изазови и скалабилност
Како саговорник портала Netokracija даље објашњава, решење је развијано током више година и детаље су дорађивали мало по мало, тако да су неке “дечје болести” превазиђене. Оно што виде као изазов јесте скалабилност подршке за различита тржишта на различитим језицима, као и физичка присутност на свим тржиштима на која треба да изађу:
Продукт је прву инсталацију имао 2020, у корона години. Од тада је стигао и до Сједињених Држава, а делује и да је Јужна Африка близу. Стога, закључно са овом сезоном, иза себе имамо пет целих виноградарских сезона. Сви корисници су и даље корисници. Уз то, препоручују наш продукт својим колегама. На то никако не можемо да се жалимо.
Флексибилност и једноставност као главне предности
Оно што, према Вукашиновим речима, одваја њихово решење од конкуренције јесте флексибилност, могућност прилагођавања сваком терену, као и једноставност коришћења. Најбитније је то што сензори и софтвер разумеју шта се дешава у сваком винограду у ком су, као и у сваком делу винограда.
За сада само 15% пољопривредника верује иновацијама
Како је продукт сложен, и укључује све од сензорског хардвера, преко сложеног софтвера, па до кориснички сведених веб и мобилних апликација, Atfield тим је прилично технички широк и разноврстан:
Нико се не бави само једном специјалношћу и има ту доста и редундансе, али и конструктивних погледа на техничка решења. Стога, нисмо строго формални, осим техничког директора и вође развоја производа, сви остали су негде на сличном хијерархијском нивоу.
Спољни сарадници и стручњаци у виноградарству
Уз све то, имамо значајан број спољних сарадника, који су пре свега стручни у областима у којима ми нисмо, као што су виноградарство, фитопатологија, винарство и томе слично, а све са циљем сталног развоја једног светски конкурентног производа. Све укупно, са сарадницима нас је петнаест.
Експерименти са моделима пословања
У пољопривреди је физичко присуство прилично битно, па се њихова продаја доста заснива на личном контакту, али како Вукашин наводи, тестирају још неке моделе пословања:
Експериментишемо са моделима наручи и постави самостално, но то ће трајати неко време. Монетизација је делимично кроз претплату на софтвер, а делимично кроз почетну инвестицију. Углавном покушавамо да наследимо проверене рецепте који функционишу у пољопривреди, где виноградарство и припада.
Финансирање стартапа
На који начин је стартап до сада финансиран, наш саговорник објаснио је на следећи начин:
До сада смо опстајали уз финансије из сопствених извора и прихода, као и користећи грантове. Инвестиција је увек нешто што је примамљиво, али за сада нам делује да је смисленије да време уложимо на развој продајне мреже и придобијање нових корисника, па ће и инвестиција доћи благовремено. Прошли смо кроз више акцелераторских програма, и ту смо упознали људе са којима смо и даље у контакту и који нам пре свега помажу кроз своја познанства.
Едукација као кључни фактор у пољопривреди
Вукашин надаље истиче како је едукација битна у свакој области, а да увек има ентузијаста који рано усвајају нове технологије:
Тако да их има и у пољопривреди. Ми смо и даље негде на нивоу од 15% корисника који су спремни да одмах усвоје иновацију (иноватори и раноусвајачи) и они су наши купци. Дељује ми да је најбоља едукација корист по самог корисника коју остварује нашим производом. Но, понекад је тешко поверовати да нешто што до сада није било могуће, сада јесте могуће. Те је за све то потребно време.
Планови за будућност
Пре свега очекујемо још значајније присуство на тржишту. То подразумева Србију, све земље бивше Југославије, али и Балкана. Но како клима има далекосежан утицај не само на виноградарство, биће ту и нових производа и услуга, а и нових начина употребе нашег решења, рецимо на нивоу регија или на нивоу корпорација.
Аутор: Анастасија Успенски