Početna » Pozicija3 » Onlajn prevare — čuvajte se ovih „trikova“ tokom „Crnog petka“

Onlajn prevare

Onlajn prevare — čuvajte se ovih „trikova“ tokom „Crnog petka“

Onlajn trgovina je u poslednje vreme dobila znatno na popularnosti u Srbiji, a pojavili su se i njeni „prateći vokali“ a to su onlajn prevare ili kako ih mladi nazivaju, „skemovi“. Ova pojava, agresivno je prisutna tokom četvrtog kvartala u trgovačkom svetu, odnosno perioda od jeseni pa do početka januara, a pogotovo u periodu akcije zvane „Crni Petak“.

Svake godine, prevaranti prevare na hiljade žrtava da troše novac na lažnu ili falsifikovanu robu ili naprave lažnu onlajn prodavnicu i sve to da bi ukrali podatke sa bankovnih kartica i računa. Da bi to barem donekle pokušali da sprečimo i na taj način pomognemo, objasnićemo vam detaljno 9 načina ili vrsta onlajn prevara:

  1. Lažne onlajn prodavnice.
  2. Oglasi na društvenim mrežama koji zvuče „previše dobro da bi bili istiniti“.
  3. Lažni imejlovi za potvrdu porudžbine.
  4. Lažna obaveštenja o isporuci.
  5. Lažne dobrotvorne akcije.
  6. Prevare sa poklon karticama.
  7. Lažni veb sajtovi koji dele besplatne kupone i vaučere.
  8. Novosnovane stranice na društvenim mrežama čiji sadržaj ne izgleda estetično.

Lažne onlajn prodavnice

Sajber-kriminalci kreiraju lažne onlajn prodavnice ili kopiraju popularne e-trgovinske i maloprodajne sajtove kako bi vas prevarili da im pošaljete novac ili unesete svoje finansijske informacije i lične podatke.

U najboljem slučaju, mogli biste završiti plaćajući za falsifikovan proizvod. U najgorem slučaju, prevaranti će koristiti vaše ukradene informacije kako bi ukrali vaš identitet i počinili finansijsku prevaru.

Kako prepoznati i izbeći lažnu onlajn prodavnicu:

  • Proverite URL. Prevaranti koriste falsifikovane domene kako bi njihovi lažni sajtovi izgledali autentičnije. Na primer, možete biti na „Factcol.com“ umesto zvaničnog „Factcool.com“ ili „deals-at-bestbuy.info“ umesto „bestbuy.com“.
  • Tražite čudan tekst, dizajn i detalje. Ako ste na sajtu manjeg trgovca ili nepoznate prodavnice, potražite znakove da je u pitanju lažni sajt. Na primer, slike niske kvalitete koje su možda ukradene sa drugih sajtova ili brendovi ili opisi koji nisu smisleni ili nisu na pravilnom engleskom jeziku.

      Ne unosite informacije o plaćanju na nebezbednim sajtovima. Bezbedni sajtovi koriste takozvanu SSL (sigurni slojevi) enkripciju. To znači da će bilo koje informacije koje unesete – ime, adresa za dostavu, broj kreditne kartice – biti maskirane i ne mogu ih hakovati. Da biste se uverili da ste na sigurnom sajtu, potražite HTTPS (ne HTTP) i simbol katanca blizu URL-a u traci za adresu.

„Previše dobre“ ponude da bi bile istinite

Prema nekim izveštajima, čak 40% svih onlajn šoping prevara potiče sa Fejsbuk i Instagram oglasa. Prevaranti kreiraju upadljive oglase sa sniženim cenama kako bi mamili kupce – ali ako kliknete, bićete preusmereni na sajt sa lažnim proizvodima ili lažnom prodavnicom koja krade vaše lične podatke.

U drugoj verziji ove prevare, prevaranti se predstavljaju kao nezadovoljni zaposleni u luksuznim prodavnicama i postavljaju tajne „kodove za popust“ – ali kada pokušate da ih koristite, bićete preusmereni na lažnu prodavnicu sa ogromnim troškovima isporuke.

Bitno je napomenuti: Ne treba slepo verovati reklamama na društvenim mrežama. Ako vidite ponudu koja vas interesuje, pretražite direktno prodavnicu ili trgovca (ne putem oglasa) da biste proverili da li zaista postoji.

„Trend“ rasta prevara u onlajn kupovini

Lažni porudžbinski imejlovi

Prevaranti znaju da su ljudi za vreme praznične sezone često zauzeti kupovinom i susreću se sa mnogim porukama o potvrdama porudžbina. U ovoj prevari, izmamnici šalju lažne fišing e-poruke i SMS poruke maskirane kao obaveštenja o porudžbinama, tvrdeći da postoji problem sa vašom porudžbinom. Ako kliknete na priloženi link, bićete preusmereni na lažni sajt koji može ukrasti vaše šifre, podatke o plaćanju i druge lične informacije.

Kako prepoznati i izbeći lažne porudžbinske e-poruke:

  1. Proverite ime pošiljaoca. Pre nego što kliknete ili odgovorite, proverite ime pošiljaoca i kliknite na ime e-pošte da biste videli da li dolazi sa zvaničnog domena kompanije (na primer, @Amazon.com).
  2. Prijavite se direktno na svoj nalog kako biste proverili status porudžbine. Ako postoji problem sa porudžbinom, to će se prikazati na vašem online nalogu. Nemojte klikati na link u e-poruci ili SMS-u; umesto toga, prijavite se direktno na
  3. Blokirajte lažne sajtove pomoću alatki za bezbedno pretraživanje. Skoro svi pokušaji fišinga će vas navesti da posetite lažni sajt, ali možete koristiti alatke za bezbedno pretraživanje kako biste ih blokirali.

Prevare sa poklon karticama

Prevaranti obožavaju poklon kartice jer su lake za kupovinu i skoro nemoguće pratiti ili vratiti nakon što su poslate. U ovim prevarama, izmisle lažne prodavnice i zahtevaju plaćanje putem popularnih poklon kartica, kao što su Amazon, Epl, Majkrosoft ili Viza kartice sa pretplatom.

Prema federalnoj trgovinskoj komisiji, Amerikanci su izgubili preko 160 miliona dolara od prevara sa poklon kartama od početka 2023.
Suština: Poklon karte su za poklone — ne za kupovinu ili plaćanje usluga na sajtovima trećih lica. Ako vas neko zamoli da kupite poklon karte i pošaljete im brojeve, PIN-ove ili fotografije kartica, to je prevara.

Lažne internet stranice sa kuponima i vaučerima

Iako Crni petak i Sajber ponedeljak automatski uključuju neke od najboljih ponuda tokom sezone kupovine, prevaranti znaju da ljudi uvek žele bolju ponudu. U ovim prevarama, stvaraju lažne sajtove koji tvrde da sadrže posebne promotivne kodove, kupon-šifre ili vaučere za popularne prodavce.U najboljem slučaju, ovi sajtovi su puni reklama (i bez stvarnih kupon-šifri). U najgorem slučaju, vaš uređaj može biti zaražen malverom putem zlonamernih reklama.

Savet: Kompanije retko javno dele važeće promotivne kodove sa popustom većim od 15 ili 20%. Uvek proverite kupon-šifre na zvaničnom sajtu prodavca ili pouzdanim platformama za kuponisanje.

Fišing mejlovi i poruke Tokom praznične sezone, fišing mejlovi i poruke postaju češći. Prevaranti šalju mejlove ili poruke koje izgledaju kao da dolaze od legitimnih izvora, kao što su kompanije za isporuku, banke ili prodavci. Ove poruke često sadrže hitne zahteve za ličnim informacijama, pristupnim podacima ili detaljima plaćanja.

Da biste izbegli padanje žrtvom fišing prevara:

  • Duplo proverite mejl adresu ili broj telefona pošiljaoca.
  • Prelazite preko linkova kako biste pregledali URL pre klika.
  • Izbegavajte predavanje ličnih informacija u odgovoru na nepoznate poruke.
  • Verifikujte zahteve za osetljivim informacijama kontaktiranjem kompanije direktno putem zvaničnih kontaktnih informacija.

Prevare u vezi sa isporukom

Kada god kupujete preko društvenih mreža, uvek bi trebalo da dobijete potvrdu porudžbine sa brojem za praćenje. U ovim prevarama, prevaranti ili šalju lažne brojeve za praćenje ili ih uopšte ne šalju. U suštini, platili ste ni za šta. Iako može biti teško uočiti prevaru u vezi sa neisporukom pre nego što postanete žrtva, još uvek možete da proverite da li postoje znakovi upozorenja lažne prodavnice, i takođe pročitajte politiku isporuke i vraćanja prodavca.

IZVOR: MONDO/STEFAN STOJANOVIĆ

Prodavci koji traže nestandardne načine plaćanja

Onlajn prodavnice skoro uvek prihvataju tradicionalne načine plaćanja, kao što su kreditne kartice ili pouzdane aplikacije za plaćanje kao što je PayPal. Ako prodavnica ili prodavac zahteva samo nestandardni način plaćanja, možda vas pokušavaju prevariti, jer su ovi metodi teži za traganje ili povraćaj novca. Budite posebno oprezni ako prodavnica ili prodavac zahteva da platite putem:

  • Bankovnih transfera: Ovi su skupo neinstantni i nemogući za povraćaj nakon slanja.
  • Kriptovalute: Hakeri vole kriptovalute jer omogućavaju anonimne transakcije koje se ne mogu vratiti ili pratiti.
  • Plaćanje putem aplikacija kao što su: Apple Pay, Google Pay,Venmo, Cash App itd. Iako neke aplikacije za plaćanje nude zaštitu plaćanja ako označite plaćanje kao za poslovanje, prevaranti će pokušati da vas nateraju da označite kao lično — tako da ne može biti vraćeno.
  • Poklon kartice: Osim ako koristite poklon karticu na zvaničnom sajtu prodavca (npr. korišćenje Apple poklon kartice za kupovinu iPhone-a sa zvanične Apple prodavnice), ovo je jasan znak prevare.

Prevaranti često prednost daju nestandardnim načinima plaćanja jer oni nude manje zaštite i teži su za traganje. Važno je da pojedinci budu oprezni i provere legitimnost prodavca ili onlajn prodavnice pre nego što izvrše bilo kakva plaćanja.

 

Pripremila redakcija Kompas info
Povezani članci:

Portal Kompas Info posebnu pažnju posvećuje temama koje se tiču društva, ekonomije, vere, kulture, istorije, tradicije i identiteta naroda koji žive u ovom regionu. Želimo da vam pružimo objektivan, balansiran i progresivan pogled na svet oko nas, kao i da podstaknemo na razmišljanje, diskusiju i delovanje u pravcu boljeg društva za sve nas.