Početna » Ekonomija » Lajvstrim šoping: Da li je budućnost kupovine na društvenim mrežama

Novi koncept kupoprodaje na koji prelaze i veliki brendovi

Lajvstrim šoping: Da li je budućnost kupovine na društvenim mrežama

Lajvstrim šoping sve je popularniji način prodaje u svetu. Drugim rečima, u pitanju je direktna onlajn kupoprodaja putem digitalnih platformi. Često uz pomoć influensera.

Cilj ovakve prodaje je neposredniji kontakt, interaktivno iskustvo, koje korisnicima omogućuje da postavljaju pitanja i kupuju proizvode tokom prenosa uživo.

Počeo je u Aziji 2017. godine, a sada je sve popularniji u celom svetu.

Kako funkcioniše?

Dolazak društvenih mreža promenio je ponašanje potrošača, povezujući korisnike i čineći ih aktivnim kako potrošačima, tako i proizvođačima sadržaja. Tako se izrodio i koncept direktne prodaje putem interneta.

Stručnjak za marketing Filip Kotler navodi da je elektronski marketing „napor kompanije da informiše, reklamira i prodaje proizvode i usluge putem interneta“. Ovaj novi tip marketinga omogućava da se identifikuje precizniji cilj, prilagođavajući iskustvo svakog korisnika čineći ga dinamičnijim.

Kupovina uživo se sastoji od prenosa uživo na digitalnim platformama (e-trgovina) ili društvenim medijima (Fejsbuk, Instagram itd.) u kojima influenser promoviše proizvod ili brend.

Dok uticajna osoba promoviše, ljudi mogu da gledaju ove strimove uživo i mogu da postavljaju pitanja uživo, mogu da ćaskaju ili kupuju proizvode iz prodavnice. Na ovaj način se aktivnost kupovine prevodi iz oflajn u digitalni svet.

Cilj je da se osigura da se potrošači u potpunosti uključe u prodaju uživo koja se može održati na drugom kraju sveta, bez potrebe da budu tamo fizički.

Kada će stići kod nas?

Kada je reč o Evropi, ili konrektno Balkanu, ovakav vid kupoprodaje postoji određeno vreme. Velike kompanije još nisu prešle, ali se pojavio među manjim trgovcima robom. Kupovina na internetu godinama raste mnogo brže od klasične, ali rastu i glavobolje kupaca.

Tako često na društvenim mrežama na stranicama za odeću ili druge proizvode možete videti da se prodaja obavlja dva puta sedmično, u određenom terminu tokom uživo prenosa.

Prodavac tokom prenosa predstavlja proizvode, dok se zainteresovani uključuju putem komentara. Postavljaju pitanja, naručuju, komentarišu proizvode. Prodavac tako na jednom mestu ima reakcije kupaca, na koje može odgovoriti odjednom, a ne mora svakome ponaosob.

Prenosi uživo traju tri do pet sati. Kada kupci naruče proizvod, prodavac ih narednog dana šalje direktno na adresu putem pošte.

Ovaj vid prodaje sve je popularniji i sve više samostalnih trgovaca se odlučuje ovakav koncept.

Poznati brend prelazi na direktnu prodaju

Nakon što je u Kini pokrenula trend lajvstrim šopinga, odnosno direktne onlajn kupovine, Zara planira sličan eksperiment proširiti i na Evropu i Sjedinjene Američke Države.

Popularni modni brend traži nove načine za privlačenje kupaca u svetlu očekivanog usporavanja prodaje nakon snažnog rasta usled pandemije.

U Kini Zara već organizuje petosatne direktne prodajne emisije koje se emituju svake sedmice na Douinu, kineskoj verziji TikToka.

Ove emisije pokazale su se uspešnima u povećanju Zarine prodaje otkako su pokrenute u novembru prošle godine.

Portparol Zare izjavio je da žele ovaj koncept preneti i na Zapad, gde direktna prodaja preko interneta još nije toliko popularna.

“Razmišljamo da uvedemo ovaj koncept i na zapadnim tržištima kao novi oblik zabave”, rekao je.

TV prodaja se sada širi na društvene mreže

Dok je kupovina preko televizije bila popularna decenijama, dolaskom društvenih medija i e-trgovine započela je nova era direktnog emitovanja prodaje, koju predvodi Kina. Tamo influenseri prodaju sve, od kozmetike do grickalica.

Zarina emisija na Douinu uključuje modele koji nose njezine odevne predmete, isprobavaju cipele i nakit, te prikazuje modne revije i snimke priprema iza kulisa. Sve to odvija se u opuštenom i razgovornom stilu, za razliku od direktnijih i agresivnijih pristupa prodaji.

Zara je za svoje emisije angažovala tim od 70 ljudi, a prenosi idu iz velikog studija u Šangaju. Svaka emisija u proseku privuče oko 800.000 gledaoca.

“Direktan pristup prodaji značajno je povećao svest o brendu Zara u Kini”, istaknula je Krista Corrigan, analitičarka EDITED-a.

Dodala je da je Zara u prvom kvartalu ove godine u Kini rasprodala velike količine svojih proizvoda, čak 50% više nego u istom periodu prošle godine.

Zarine emisije u Velikoj Britaniji, SAD i nekim evropskim zemljama biće kraće nego one u Kini

U ovim zemljama Zara planira organizovati direktne prodajne emisije preko svoje aplikacije i veb stranice, a ne preko društvenih mreža, kako bi zadržala kontrolu nad estetikom prenosa.

Emisije koje Zara planira u Evropi i SAD biće kraće nego one u Kini. Trajaće između 45 minuta i sat vremena. Uprkos kraćem trajanju, gledaoci će i dalje moći učestvovati u emisiji uživo postavljajući pitanja, ostavljajući komentare i koristeći emotikone kako bi izrazili svoje reakcije.

“Ne možemo uvijek pretpostaviti da će ono što je uspelo u Kini uspeti i na Zapadu”, komentarisala je Georgina Johanan, analitičarka iz DŽP Morgana.

No dodala je da je investicija Inditeksa u izravnu prodaju primer njihove sposobnosti da budu predvodnici novih formata prodaje.

Pripremila redakcija Kompas info
Povezani članci:

Portal Kompas Info posebnu pažnju posvećuje temama koje se tiču društva, ekonomije, vere, kulture, istorije, tradicije i identiteta naroda koji žive u ovom regionu. Želimo da vam pružimo objektivan, balansiran i progresivan pogled na svet oko nas, kao i da podstaknemo na razmišljanje, diskusiju i delovanje u pravcu boljeg društva za sve nas.