Онлајн трговина је у последње време добила знатно на популарности у Србији, а појавили су се и њени „пратећи вокали“ а то су онлајн преваре или како их млади називају, „скемови“. Ова појава, агресивно је присутна током четвртог квартала у трговачком свету, односно периода од јесени па до почетка јануара, а поготово у периоду акције зване „Црни Петак“.
Сваке године, преваранти преваре на хиљаде жртава да троше новац на лажну или фалсификовану робу или направе лажну онлајн продавницу и све то да би украли податке са банковних картица и рачуна. Да би то барем донекле покушали да спречимо и на тај начин помогнемо, објаснићемо вам детаљно 9 начина или врста онлајн превара:
- Лажне онлајн продавнице.
- Огласи на друштвеним мрежама који звуче „превише добро да би били истинити“.
- Лажни имејлови за потврду поруџбине.
- Лажна обавештења о испоруци.
- Лажне добротворне акције.
- Преваре са поклон картицама.
- Лажни веб сајтови који деле бесплатне купоне и ваучере.
- Новосноване странице на друштвеним мрежама чији садржај не изгледа естетично.
Лажне онлајн продавнице
Сајбер-криминалци креирају лажне онлајн продавнице или копирају популарне е-трговинске и малопродајне сајтове како би вас преварили да им пошаљете новац или унесете своје финансијске информације и личне податке.
У најбољем случају, могли бисте завршити плаћајући за фалсификован производ. У најгорем случају, преваранти ће користити ваше украдене информације како би украли ваш идентитет и починили финансијску превару.
Како препознати и избећи лажну онлајн продавницу:
- Проверите URL. Преваранти користе фалсификоване домене како би њихови лажни сајтови изгледали аутентичније. На пример, можете бити на „Factcol.com“ уместо званичног „Factcool.com“ или „deals-at-bestbuy.info“ уместо „bestbuy.com“.
- Тражите чудан текст, дизајн и детаље. Ако сте на сајту мањег трговца или непознате продавнице, потражите знакове да је у питању лажни сајт. На пример, слике ниске квалитете које су можда украдене са других сајтова или брендови или описи који нису смислени или нису на правилном енглеском језику.
Не уносите информације о плаћању на небезбедним сајтовима. Безбедни сајтови користе такозвану SSL (сигурни слојеви) енкрипцију. То значи да ће било које информације које унесете – име, адреса за доставу, број кредитне картице – бити маскиране и не могу их хаковати. Да бисте се уверили да сте на сигурном сајту, потражите HTTPS (не HTTP) и симбол катанца близу URL-а у траци за адресу.
„Превише добре“ понуде да би биле истините
Прeма неким извештајима, чак 40% свих онлајн шопинг превара потиче са Фејсбук и Инстаграм огласа. Преваранти креирају упадљиве огласе са сниженим ценама како би мамили купце – али ако кликнете, бићете преусмерени на сајт са лажним производима или лажном продавницом која краде ваше личне податке.
У другој верзији ове преваре, преваранти се представљају као незадовољни запослени у луксузним продавницама и постављају тајне „кодове за попуст“ – али када покушате да их користите, бићете преусмерени на лажну продавницу са огромним трошковима испоруке.
Битно је напоменути: Не треба слепо веровати рекламама на друштвеним мрежама. Ако видите понуду која вас интересује, претражите директно продавницу или трговца (не путем огласа) да бисте проверили да ли заиста постоји.
Лажни поруџбински имејлови
Преваранти знају да су људи за време празничне сезоне често заузети куповином и сусрећу се са многим порукама о потврдама поруџбина. У овој превари, измамници шаљу лажне фишинг е-поруке и СМС поруке маскиране као обавештења о поруџбинама, тврдећи да постоји проблем са вашом поруџбином. Ако кликнете на приложени линк, бићете преусмерени на лажни сајт који може украсти ваше шифре, податке о плаћању и друге личне информације.
Како препознати и избећи лажне поруџбинске е-поруке:
- Проверите име пошиљаоца. Пре него што кликнете или одговорите, проверите име пошиљаоца и кликните на име е-поште да бисте видели да ли долази са званичног домена компаније (на пример, @Amazon.com).
- Пријавите се директно на свој налог како бисте проверили статус поруџбине. Ако постоји проблем са поруџбином, то ће се приказати на вашем онлине налогу. Немојте кликати на линк у е-поруци или СМС-у; уместо тога, пријавите се директно на
- Блокирајте лажне сајтове помоћу алатки за безбедно претраживање. Скоро сви покушаји фишинга ће вас навести да посетите лажни сајт, али можете користити алатке за безбедно претраживање како бисте их блокирали.
Преваре са поклон картицама
Преваранти обожавају поклон картице јер су лаке за куповину и скоро немогуће пратити или вратити након што су послате. У овим преварама, измисле лажне продавнице и захтевају плаћање путем популарних поклон картица, као што су Амазон, Eпл, Мајкрософт или Виза картице са претплатом.
Према федералној трговинској комисији, Американци су изгубили преко 160 милиона долара од превара са поклон картама од почетка 2023.
Суштина: Поклон карте су за поклоне — не за куповину или плаћање услуга на сајтовима трећих лица. Ако вас неко замоли да купите поклон карте и пошаљете им бројеве, ПИН-ове или фотографије картица, то је превара.
Лажне интернет странице са купонима и ваучерима
Иако Црни петак и Сајбер понедељак аутоматски укључују неке од најбољих понуда током сезоне куповине, преваранти знају да људи увек желе бољу понуду. У овим преварама, стварају лажне сајтове који тврде да садрже посебне промотивне кодове, купон-шифре или ваучере за популарне продавце.У најбољем случају, ови сајтови су пуни реклама (и без стварних купон-шифри). У најгорем случају, ваш уређај може бити заражен малвером путем злонамерних реклама.
Савет: Компаније ретко јавно деле важеће промотивне кодове са попустом већим од 15 или 20%. Увек проверите купон-шифре на званичном сајту продавца или поузданим платформама за купонисање.
Фишинг мејлови и поруке Током празничне сезоне, фишинг мејлови и поруке постају чешћи. Преваранти шаљу мејлове или поруке које изгледају као да долазе од легитимних извора, као што су компаније за испоруку, банке или продавци. Ове поруке често садрже хитне захтеве за личним информацијама, приступним подацима или детаљима плаћања.
Да бисте избегли падање жртвом фишинг превара:
- Дупло проверите мејл адресу или број телефона пошиљаоца.
- Прелазите преко линкова како бисте прегледали УРЛ пре клика.
- Избегавајте предавање личних информација у одговору на непознате поруке.
- Верификујте захтеве за осетљивим информацијама контактирањем компаније директно путем званичних контактних информација.
Преваре у вези са испоруком
Када год купујете преко друштвених мрежа, увек би требало да добијете потврду поруџбине са бројем за праћење. У овим преварама, преваранти или шаљу лажне бројеве за праћење или их уопште не шаљу. У суштини, платили сте ни за шта. Иако може бити тешко уочити превару у вези са неиспоруком пре него што постанете жртва, још увек можете да проверите да ли постоје знакови упозорења лажне продавнице, и такође прочитајте политику испоруке и враћања продавца.
Продавци који траже нестандардне начине плаћања
Онлајн продавнице скоро увек прихватају традиционалне начине плаћања, као што су кредитне картице или поуздане апликације за плаћање као што је PayPal. Ако продавница или продавац захтева само нестандардни начин плаћања, можда вас покушавају преварити, јер су ови методи тежи за трагање или повраћај новца. Будите посебно опрезни ако продавница или продавац захтева да платите путем:
- Банковних трансфера: Ови су скупо неинстантни и немогући за повраћај након слања.
- Криптовалуте: Хакери воле криптовалуте јер омогућавају анонимне трансакције које се не могу вратити или пратити.
- Плаћање путем апликација као што су: Apple Pay, Google Pay,Venmo, Cash App итд. Иако неке апликације за плаћање нуде заштиту плаћања ако означите плаћање као за пословање, преваранти ће покушати да вас натерају да означите као лично — тако да не може бити враћено.
- Поклон картице: Осим ако користите поклон картицу на званичном сајту продавца (нпр. коришћење Apple поклон картице за куповину iPhone-а са званичне Apple продавнице), ово је јасан знак преваре.
Преваранти често предност дају нестандардним начинима плаћања јер они нуде мање заштите и тежи су за трагање. Важно је да појединци буду опрезни и провере легитимност продавца или онлајн продавнице пре него што изврше било каква плаћања.