Kažu da se u svetu trentno vodi rat i na tržištu automobila i da u njemu učestvuju mnoge velike proizvođačke „sile“. Kompanija Tesla je zabeležila svoj prvi godišnji pad prodaje od pandemije, jer je povećana konkurencija električnih vozila od strane kineskih i zapadnih proizvođača automobila povećala potražnju.
Pad prodaje kompanije „Tesla“
Kompanija za električne automobile izvršnog direktora Ilona Maska objavila je da je proizvela 433.000 vozila, ali je prodala samo 387.000. To je manje u odnosu na 484.507 automobila koje je isporučeno u poslednja tri meseca 2023. godine, a manje je i u odnosu na 422.875 prodatih vozila u prvom kvartalu prošle godine.
Tesla je na povećanu konkurenciju odgovorila snižavanjem cena. Iako je profitabilniji od tradicionalnih proizvođača automobila, smanjenje cena je smanjilo profitne marže Tesle koje su pomogle povećanju deonica.
Očekivanja investitora da će kompanija povećati prodaju u budućnosti takođe su podržavala visoku cenu Teslinih akcija, što ju je učinilo najvrednijim proizvođačem automobila na svetu.
Akcije Tesle od početka godine izgubile više od trećine vrednosti
Akcije Tesle pale su u ponedeljak 5% i ove godine su izgubile više od trećine vrednosti.
Tesla je pad obima delimično pripisala povećanju proizvodnje ažurirane verzije modela 3 u svojoj fabrici u Fremontu i gašenju fabrika koje je rezultat preusmeravanja brodova iz Kine u Evropu od Crvenog mora zbog tamošnjih napada. Takođe se navodi da je nemačka fabrika zatvorena nedelju dana zbog podmetnutog požara.
Ali povećana konkurencija na tržištu električnih automobila je veliki faktor u padu potražnje. U četvrtom tromesečju Tesla je izgubio titulu najprodavanijeg svetskog proizvođača električnih vozila od kineskog proizvođača automobila BYD.
I „BYD“ ima svoje probleme
Ipak, čak i uz nagli pad prodaje za Teslu, kompanija je povratila globalnu titulu od BYD-a, koji je pretrpeo još veći pad prodaje vozila na baterije u odnosu na kraj prošle godine. BYD je izvestio da je prodao samo 300.114 električnih vozila, ne uključujući hibride, u prvom kvartalu, u odnosu na 525.409 koliko je prodao u poslednjem kvartalu 2024.
Ali za razliku od Tesle, prodaja električnih vozila „BYD“ porasla je za 13% u odnosu na godinu ranije, kada je prodao samo 264.647 automobila na baterije, piše Investitor.me.
Tesla se takođe suočava sa novom konkurencijom od strane proizvođača automobila nasleđenih zemalja u zapadnim zemljama, od kojih većina predstavlja nove modele električnih vozila dok napreduju sa planovima za prelazak sa tradicionalnih vozila na motore sa unutrašnjim sagorevanjem na električna vozila.
Konkurencija i sa istoka i sa zapada
Tojota još nije objavila globalnu prodaju u prvom tromesečju, ali je objavila da je njena čista prodaja električnih vozila za prva dva meseca ove godine porasla za 61%, iako na i dalje skromnih 14.504 vozila.
Dženeral Motors je u utorak objavio da je njegova prodaja električnih vozila u SAD-u pala za 22% u tromesečju u odnosu na godinu ranije zbog odluke da ukine trenutnu verziju svog najprodavanijeg američkog električnog vozila, Ševrolet Bolta. Ali njegovi drugi noviji modeli – Lirik, GMC Hamer (SUV i pikap), kao i električne verzije Ševrolet Blejzera i Silverado – u kombinaciji su ostvarili skok u prodaji od 841%, što je svetla tačka u razočaravajućem kvartalu za Dženeral Motors ukupno.
Analitičari su očekivali prodaju od čak 440.000 do samo 414.000 vozila, rekao je Den Ajvs, analitičar Vedbuš Sekjuritas, koji je bio optimističan po pitanju deonica Tesle.
Najveći problem je Teslina prodaja u Kini
Ajvs je rekao da je najveći problem verovatno Teslina prodaja u Kini, za koju procenjuje da je pala 3% u odnosu na godinu ranije. On je opisao kinesku potražnju kao “veoma mekanu”.
„Dok smo očekivali loš prvi kvartal, ovo je bila neublažena katastrofa koju je teško objasniti. Smatramo ovo kao ključni trenutak u priči o Tesli da Mask preokrene ovo u prvom kvartalu.
U suprotnom, očito bi mogli biti neki mračniji dani koji bi mogli poremetiti dugoročnu priču o Tesli“.
Dok ukupna potražnja za električnim vozilima i dalje brzo raste – prodaja električnih vozila u SAD porasla je 40% prošle godine i prvi put premašila 1 milion vozila – tempo rasta bio je manji od nekih predviđanja. To je navelo neke tradicionalne proizvođače automobila, kao što su Dženeral Motors i Ford, da povuku svoje planove za proizvodnju električnih vozila.