Klubovi engleske Premijer lige su se kolektivno složili da će povući sponzorstvo kladionica sa prednje strane svojih dresova do kraja sezone 2025-26. Međutim, klubovi će i dalje moći da prikazuju brendove kladionica na mestima kao što su rukavi dresa i LED reklame, a imaće dozvolu da obezbede nove ugovore za prednju stranu dresa pre roka.
Osam klubova u elitnom rangu imaju sponzorstvo kladionica na prednjoj strani dresa, što se procenjuje na oko 60 miliona funti godišnje.
Smanjenje oglašavanja u svrhe klađenja
Ova odluka je sledila nakon konsultacija između lige, njenih klubova i Ministarstva za digitalizaciju, kulturu, medije i sport (DCMS), u okviru trajne revizije trenutnog zakonodavstva o klađenju u Velikoj Britaniji. Ovaj potez će učiniti Premijer ligu prvom sportskom ligom u Velikoj Britaniji koja je dobrovoljno preduzela takav korak kako bi smanjila oglašavanje klađenja. Liga takođe sarađuje sa drugim sportovima u razvoju novog kodeksa za odgovorno sponzorstvo klađenja.
Očekivalo se da vlada neće predložiti zabranu sponzorstva klađenja, već da će se Premijer liga dobrovoljno složiti s promenom.
Reforme Zakona o klađenju iz 2005. godine uglavnom su usaglašene dok je bivši premijer Boris Džonson bio na funkciji, pre nego što je podneo ostavku u julu prošle godine, što je dovelo do odlaganja objavljivanja „Belog papira“ o klađenju. Luči Frejzer, koja je imenovana za ministarku kulture, medija i sporta u februaru, izjavila da „pozdravlja odluku Premijer lige“.“Većina odraslih osoba se kladi bezbedno, ali moramo prepoznati da fudbaleri predstavljaju uzore koji imaju ogroman uticaj na mlade ljude“, dodala je.
„Želimo da sarađujemo sa institucijama kao što je Premijer liga i da učinimo pravu stvar za mlade navijače. Uskoro ćemo predstaviti „Beli papir“ o klađenju kako bismo ažurirali zaštitu kladoničara i osigurali da oni koji su u opasnosti od kockanja i ove zavisnosti budu zaštićeni.“
Kakva je pozadina?
Portparol DCMS-a rekao je BBC Sport-u u maju prošle godine da vrše „najopsežniju“ reviziju zakona o klađenju u poslednjih 15 godina kako bi se osiguralo da su prilagođeni digitalnom dobu“.
Zagovornici šire zabrane tvrde da je sponzorstvo klađenja u fudbalu normalizovalo industriju i da su potrebni strožiji propisi radi zaštite dece i drugih ranjivih grupa.
„Savet za klađenje i kockanje“, koji predstavlja industriju, rekao je da „pretežna većina“ od 22,5 miliona ljudi u Velikoj Britaniji koji se klade svakog meseca to čine „sigurno i odgovorno“. Dodali su da „stopa problema klađenja ostaje niska prema međunarodnim standardima, a ona iznosi 0,3% odrasle populacije Velike Britanije – što je manje od prošlogodišnjeg uzorka od 0,4%.
Kolektivna zabrana kreće od sezone 2025/2026.
U januaru se grupa navijača Aston Vile sastala s izvršnim direktorom Hristijanom Pursluom nakon što je klub navodno potpisao ugovor sa azijskom kldionicom BK8. Kasnije su izdali saopštenje u kome stoji da „komercijalna stvarnost jeste da takvi sponzori klubovima van šest najboljih nude finansijski dvostruko više od kompanija koje se ne bave klađenjem“.
Premijer liga je ranije izjavila da „samoregulativni pristup pruža praktičnu i fleksibilnu alternativu zakonodavstvu ili potpunoj zabrani“.
Dogovoreno je da će kolektivna zabrana početi nakon 2025-26. kako bi se klubovima pomoglo u tranziciji izvan sponzorstva klađenja na dresovima.
Engleska fudbalska liga (EFL), koja je sponzorisana od strane Skaj Beta, ranije je izjavila da bi potpuna zabrana sponzorstva klađenja za njenih 72 člana koštala klubove 40 miliona funti godišnje.
Stav EFL-a o industriji klađenja dugo traje, smatrajući da bi trebala doprineti finansijskoj održivosti profesionalnog fudbala, imajući u vidu značajnu sumu novca koju zarađuje od igre.
Predsednik Rik Peri je ranije izrazio uverenje EFL-a da je pristup zasnovan na dokazima mnogo korisniji od potpune zabrane.
Iako ova situacija nije savršena, predstavlja veliki korak
Prošlog leta, fudbalski klub Everton potvrdio je da su postigli rekordan ugovor na više godina sa klaodničarskom i sportskom platformom Stake.com.
Nakon što je objavljeno da je dogovor postignut u četvrtak, trenutni menadžer Evertona, Šon Dajč, izjavio je: „Neću se previše uključivati u rasprave o ocenjivanju, ali doneta je kolektivna odluka i sve strane su se složile s tim.“
Prema kampanji „The Big Step“, koja se zalaže za okončanje oglašavanja i sponzorstva klađenja u fudbalu, pre malo više od tri godine skoro 30 klubova u Premijer ligi i Čempionšipu imali su klaodničarske kompanije na prednjoj strani svojih dresova.
„Sa današnjim saopštenjem, približavamo se trenutku kada će taj broj biti 0“, rekao je „The Big Step“ u saopštenju. „To je značajno priznanje štete koju uzrokuje sponzorstvo od strane klađenja. Ali samo pomeranje logotipa na drugi deo opreme dok se dozvoljava oglašavanje na terenu i sponzorstvo lige je potpuno nekoherentno.
„Bez vladinog delovanja u vezi sa svim oblicima oglasa za klađenje u fudbalu, na svakom nivou, onlajn kazina će iskoristiti bilo koje dobrovoljne mere i nastaviti da reklamiraju svoje proizvode putem našeg nacionalnog sporta.
„Iako ova situacija nije savršena, predstavlja veliki korak. Vlada i sam sport sada moraju da shvate realnost da su oglasi za klađenje nezdravi, nepopularni i da će biti izbačeni iz fudbala. Odlaganje tog trenutka znači rizikovanje zdravlja i života još jedne generacije mladih navijača.“
„Gambling with Lives“, zajednica porodica koje su izgubile voljene osobe zbog samoubistava povezanih s klađenjem, izjavila je da je ovo „daleko od savršenog, ali je svakako dobrodošao potez i značajno priznanje štete koju uzrokuje oglašavanje i sponzorstvo klađenja“.
Potpuna zabrana oduvek je izgledala malo verovatno
Vest o ovoj dobrovoljnoj zabrani ne ide dovoljno daleko za neke aktiviste. Oni ukupljuju na uticaj koji Premijer liga ima na decu i mlade ljude i tvrde da sponzorstvo klađenja u fudbalu predstavlja ključni deo procesa normalizacije industrije (kako oni to vide).
Čak i posle 2026. godine, imena kladionica će i dalje biti na banerima oko stadiona i na rukavima dresova odraslih igrača.
Mnogi su želeli potpunu zabranu ovakvog sponzorstva i oglašavanja u fudbalu. To je oduvek izgledalo malo verovatno.
Svi pogledi su uprti ka novoj ministarki za kulturu, Lusi Frejzer, koja nastavlja gde su stala trojica njenih prethodnika, oblikovanje zakona o klađenju kako bi bili prilagođeni svetu onlajn klađenja.
Bilo je intenzivnog lobiranja poslanika od strane industrije i onih koji se zalažu za reforme – a to lobiranje je dostiglo vrhunac u poslednjim nedeljama dok se donose krajnje odluke o tome šta će to tačno značiti u praksi.