Početna » Ekonomija » Brisel planira nova ograničenja kineskim kompanijama

Žele da zaštite tržište

Brisel planira nova ograničenja kineskim kompanijama

Brisel planira da prisili kineske kompanije da prenesu svoju intelektualnu svojinu evropskim preduzećima kako bi mogle da dobiju subvencije EU, u okviru strožeg trgovinskog režima vezanog za čiste tehnologije.

Da bi kineske kompanije mogle da dobiju subvencije za razvoj baterija u okviru predstojećeg konkursa EU vrednog milijardu evra koji će biti raspisan u decembru, moraće da imaju fabrike u Evropi i da dele tehnološko znanje sa lokalnim kompanijama, navode zvaničnici u Briselu. Po njima, ovaj model bi u budućnosti mogao da bude prenet i na druge vrste subvencija koje odobrava EU.

Novi kriterijumi koje EU zahteva, predstavljaju deo oštrijeg stava Unije prema Kini. Posebno kada su u pitanju kompanije koje podležu strogim ekološkim regulativama. Na taj način Brisel, između ostalog, planira da zaštiti svoje tržište od jeftinih i zagađujućih uvoznih proizvoda.

Carine na kineska električna vozila koja se proizvode u Kini, do prošlog meseca su iznosile 10 odsto. Nakon toga je Evropska komisija odlučila da ih poveća za do još 35 odsto. Uvođenjem ovih carina takođe su uvedeni stroži kriterijumi za subvencionisanje proizvodnje vodonika. Tako da se sada zahteva da najviše 25 odsto komponenti koje se koriste za proizvodnju vodoničnih elektrolizatora bude proizvedeno u Kini.

Trampov dolazak na vlast preusmeriće Kinu ka Evropi

Ukoliko Tramp uvede carine od 60 odsto na uvoz kineskih proizvoda, Kina će verovatno morati da se okrene nekom novom tržištu poput Evropske unije.

U vezi sa tim, istraživačica Centra za evropsku reformu Elizabeta Kornago rekla je da Komisija „pokušava da pronađe brojne ideje“ kako bi ojačala svoju trgovinsku odbranu „protiv mogućeg talasa ili preusmeravanja trgovinskih tokova iz Kine prema Evropi“, prenosi Fajnenšl tajms.

Iako bi ove nove mere trebalo da zaštite evropsko tržište, čini se da se stvari ne odvijaju sasvim u tom pravcu.

Ovakve mere podstakle su kineske kompanije koje se bave proizvodnjom baterija, poput CATL-a, da otvore svoje „gigafabrike“ na teritoriji EU. S druge strane, domaće evropske kompanije poput Nortvolta, na ivici bankrota.

Kornago je upozorila da bi Brisel ovakvim stavom prema Kini mogao da ima kontraefekte na evropsko tržište, posebno u vezi sa smanjenjem emisije štetnih gasova.

„Privremeno uvodite trgovinsku zaštitu koja liči na podršku inovacijama… kako biste podržali svoju industriju, ali to ne smanjuje cene za potrošače“, rekla je ona. Ta mera bi mogla stvoriti „nivo konfuzije u vezi s tim šta bi evropski automobilski sektor trebalo da radi kako bi rastao i konkurisao sa Kinom“, prenosi Fajnenšl tajms.

Izvor: Nova ekonomija

Pripremila redakcija Kompas info
Povezani članci:

Portal Kompas Info posebnu pažnju posvećuje temama koje se tiču društva, ekonomije, vere, kulture, istorije, tradicije i identiteta naroda koji žive u ovom regionu. Želimo da vam pružimo objektivan, balansiran i progresivan pogled na svet oko nas, kao i da podstaknemo na razmišljanje, diskusiju i delovanje u pravcu boljeg društva za sve nas.