Srpska pravoslavna crkva, ali i sve Pravoslavlje danas praznuju dan posvećen sećanjima na čuda Svetog arhangela Mihaila. Arhangel Mihailo se smatra vojskovođom nebeskih vojski.
Još od davnina ljudi su praznovali anđele, jer po Starom zavjetu, kada su ljudi odstupili od Boga, počeli su se klanjati stvorenjima Božjim, stvarajući od njih idole i prinoseći im žrtve.
Pagani su ih nazivali bogovima i stvoriteljima svega vidljivog i nevidljivog. To je bilo veoma rasprostranjeno za vrijeme svetih apostola. Četiri do pet godina pre Prvog Vaseljenskog sabora na Laodikijskom pomesnom Saboru svetih otaca, prokleto je takvo poštovanje anđela i predato anatemi, te je po 35. Pravilu uvedeno kao blagočestivo i pravilno poštovanje i praznovanje svetih anđela, kao služitelja Božjih i hranitelja roda ljudskog.
9 anđeoskih činova
Devet anđelskih činova opisao je učenik Svetog apostola Pavla, Sveti Dionisije Aeropagit u svojoj knjizi „O nebeskoj jerarhiji“ i oni su sledeći: šestokrili serafimi, mnogoočiti heruvimi, bogonosni prestoli, gospodstva, sile, vlasti, načala, arhangeli i angeli.
Predanje kaže da su se na današnji dan desila najveća čuda na izvoru u Laodikiji koji je osveštao upravo Arhangel Mihailo. Prema legendi, oko 300. godine jedan paganin u Laodikiji imao je ćerku koja je gluvonema. Pošto mu se Arhangel Mihailo ukazao u snu, nevernik je poveo na izvor gluvonemu ćerku jer mu je arhangel tako poručio.
Nevernik je odveo ćerku do čudotvornog izvora i pitao hrišćane šta treba da radi. Oni mu rekoše da je dovoljno da se iskreno pomoli u ime Oca, Sina i Svetoga Duha pa će mu arhangel Mihailo sigurno pomoći. Pomolivši se, nevernik pokaza ćerki da se umije i u taj čas ona odmah poče da govori i čuje.
Neznabožac se posle čudotvornog događaja krstio zajedno sa ćerkom, a na mestu izvora izgrađena je Crkva Svetog arhangela Mihaila koju je sagradio, a koja se i danas tamo nalazi.
Sveti arhangel Mihail i ostale Sile nebesne bestelesne
Angeli Božji bili su praznovani od ljudi još iz duboke starine. No to praznovanje često se izmetalo u obožavanje angela (IV Car. 23, 5). Jeretici su svašta basnoslovili o angelima. Neki su od tih gledali u angelima bogove; drugi i ako ih ne smatrahu bogovima nazivahu stvoriteljima vascelog vidljivog sveta. Laodikajski pomesni sabor koji beše na 4 ili 5 godina pre I Vaselj. Sabora, svojim 35. pravilom odbaci poklonjenje angelima kao bogovima i ustanovi pravilno poštovanje angela. U vreme pak Silvestra pape rimskog i Aleksandra patrijarha aleksandrijskog (iz IV v.) bi ustanovljen ovaj praznik Arhistratiga Mihaila i pročih Sila nebesnih u mesecu Novembru. Zašto baš u Novembru? Zato što Novembar predstavlja deveti mesec posle meseca Marta. U mesecu Martu smatra se da je bilo stvorenje sveta. A deveti mesec posle Marta uzet je zbog 9 činova angelskih, koji su najpre stvoreni.
Sv. Dionisije Areopagit, učenik apostola Pavla, onoga apostola, koji se uzdigao do u treće nebo, opisao je ovih 9 činova u knjizi „O nebesnoj Jerarhiji“. Ti činovi su sledeći: šestokrili Serafimi, mnogoočiti Heruvimi i bogonosni Prestoli, Gospodstva, Sile i Vlasti, Načala, Arhangeli i Angeli.
Vojvoda cele vojske angelske
Vojvoda cele vojske angelske jeste arhangel Mihailo. Kada je satana, Lucifer, otpao od Boga, i povukao sobom u propast jedan deo angela, tada je arhangel Mihailo ustao i uzviknuo pred neotpalim angelima: vonmemъ! stanemъ dobrэ, stanemъ so strahomъ!
I sve nebesne vojske vernih angela gromovito su zapojale: svjat, svjat, svjat Gospod Savaotъ ispolnъ nebo i zemlя slavы tvojeja!! (Vidi o arhangelu Mihailu Is. Navina 5, 13-15; sv. Jude 9.) Među angelima vlada savršeno jednomislije, jednodušnost i ljubav, a uz to još i potpuna poslušnost nižih činova višim činovima, i svih ukupno svetoj volji Božjoj. Svaki narod ima svoga angela hranitelja, a osim toga i svaki hrišćanin ima svoga angela hranitelja. Treba se uvek sećati da ma šta mi činili, javno ili tajno, činimo u prisustvu svoga angela hranitelja. A na dan Strašnoga Suda sabraće se sve ogromno mnoštvo angela nebesnih svetih oko prestola Hristova, i pred svima njima objaviće se dela, reči i pomisli svakoga čoveka. Neka bi nas Bog pomilovao i spasao molitvama sv. arhistratiga Mihaila i pročih nebesnih sila bestelesnih. Amin.
Ko kao Bog ili ko je ravan Bogu
Da angeli Božji neprekidno opšte sa ovim svetom o tome svedoči Sv. Pismo jasno i nepobitno. Koje iz Svetoga Pisma koje iz Sv. Predanja crkva pravoslavna doznala je imena sedmorice načalnika angelskih sila, i to: Mihaila, Gavrila, Rafaila, Urila, Salatila, Jegudila, Varahila (uz to neki spominju i osmog – Jeremila). Mihailo na jevrejskom jeziku znači: ko je kao Bog ili ko je ravan Bogu. Sve arhangel Mihailo izobražava se još od prvih vremena hrišćanskih kao vojvoda, koji u desnoj ruci drži koplje, kojim popire Lucifera, satanu, a u levoj palmovu zelenu grančicu.
Na vrh koplja ima platnenu pantljiku sa crvenim krstom. Arhangel Mihail smatra se naročito čuvarem vere pravoslavne i borcem protiv jeresi verskih. Sv. Gavril znači – muž Božji, ili krepost Božja. On je blagovestitelj tajni Božjih, naročito tajne bogovaploćenja, i svih ostalih tajni, koje s onom stoje u vezi. Izobražava se: u desnoj ruci drži fenjer sa zapaljenom svećom unutra, a u levoj ogledalo od zelenog kamena jaspisa. Ogledalo označava premudrost Božju, kao tajnu skrivenu. Sv. Rafail znači – iscelenje Božje, ili Bog iscelitelj (Tov. 3, 17; 12, 15.). Izobražava se: desnom rukom vodi Toviju, koji nosi ribu uhvaćenu u Tigru, a u levoj drži alabastar lekarski. Sv. Uril – oganj ili svetlost Božja (III Jezdra 3, 1; 5, 20).
Izobražava se: desnom rukom drži mač protiv Persijanca, a u levoj plamen ognjeni. Sv. Salatil znači molitvenik Božji (III Jezdra 5, 16). Izobražava se sa licem i očima pognutim, a ruke držeći na prsima kao na molitvi. Sv. Jegudil – slavitelj Boga. Izobražava se: u desnoj ruci drži venac zlatan, a u levoj trostruk bič. Sv. Varahil – blagoslov Božji. Izobražava se: nosi u nedrima ruže bele. Jeremil – uzvišenje Božje (III Jezdra 4, 36). Poštuje se kao vnušitelj i pobuditelj uzvišenih pomisli, koje čoveka uzdižu k Bogu.