Početna » Ekonomija » Zlatna era brodarstva: Visoke zarade zbog nestašice brodova

Geopolitičke neizvesnosti su još jedan od faktora

Zlatna era brodarstva: Visoke zarade zbog nestašice brodova

Ako je postojao univerzalni motiv na zabavama, prezentacijama i sastancima u svetskoj pomorskoj prestonici Atini ove nedelje, to je da su loša vremena dobra za biznis.

To znači da se zbog geopolitičkih konflikata i neizvesnosti oko snabdevanja novim brodovima brodovlasnici pripremaju za produženi period visokih zarada.

Endi Dejsi, izvršni direktor i šef globalne transportne grupe u JP Morgan Asset Management — čiji višemilijardni portfolio uključuje značajna ulaganja u pomorsku industriju, to je najbolje sažeo.

Zlatna era brodarstva

„Razmišljajući o brodarstvu u narednih 10-15 godina, može se reći da uprkos činjenici da imamo ove izazove, ulazimo u zlatnu eru, iako potkrepljenu teškim mračnim stvarima“, rekao je na forumu koji je organizovao „Capital Link“ tokom „Posidonia“ brodarske nedelje.

Posidonia
Foto: GTC / Posidonia Forum

Troškovi iznajmljivanja brodova su bili oko trećine veći od proseka za poslednjih deset godina do sada u 2024. godini, prema podacima „Clarkson Research Services Ltd“, jedinice najvećeg svetskog brokera brodova, delimično podstaknuti brodovima koji plove hiljadama dodatnih milja kako bi izbegli napade u Crvenom moru.

Slično tome, rat između Rusije i Ukrajine, doveo je do poremećaja u trgovini koji prisiljavaju tankere nafte na mnogo duža putovanja nego što bi to inače bio slučaj.

„Posidonia“ konferencija u Atini

Govoreći na događajima organizovanim kao deo „Posidonia“ konferencije u Atini, neki izvršni direktori su rekli da očekuju potencijalno produženu eru viših zarada, delimično na osnovu pretpostavke da će globalno geopolitičko okruženje ostati opasnije duže vreme, uz relativno nisku ponudu novih brodova.

Brodarstvo
Brodarstvo

U svakom privatnom razgovoru, to je bila tema koja se iznova ponavlja. Neki su rekli da su problematična geopolitička vremena sada dobra za posao, dok su drugi rekli da ne vide kraj trenutnim poremećajima.

Pored rastućeg geopolitičkog rizika, vlasnici brodova imaju još jedan razlog za optimizam

Iako je bilo naručivanja novih brodova kako zarade rastu — što izaziva određenu nervozu oko toga da li bum zaista može da se održi — prema istorijskim standardima, tempo kupovine je relativno umiren s obzirom na snažna tržišta tereta.

Da li će nafta i dalje biti pogonsko gorivo za brodove?

To je velikim delom zato što brodovlasnici nisu sigurni koji će gorivo zameniti tradicionalni pogon na naftu, što znači da narudžbine brodova nisu nagomilane na isti način kao tokom poslednjeg velikog buma u brodarstvu 2008. godine.

„Zaista nismo videli nijedno alternativno gorivo koje je ili dostupno, ili veoma obećavajuće za budućnost“, rekao je Joanis Alafuzos, predsednik „Oceansis Eco Tankers Corp.“ „Mi smo prilično pesimistični u pogledu alternativnih goriva zapravo. Iskreno govoreći, ne znamo kuda idemo, pa za sada ostajemo pri konvencionalnim motorima.“

Brodarstvo
Foto: Splash 247

Neki tvrde da su trenutne stope toliko dobre da će napori brodarstva da dekarbonizuje verovatno takođe usporiti. To je zato što tako visoke zarade nude malo podsticaja za stavljanje brodova u brodogradilišta i obavljanje radova koji bi ih učinili spremnim za sagorevanje čistijih goriva, prema DNB Maritime.

Čak i ove nedelje, dok su brodovlasnici i brokeri diskutovali o izgledima za tržište na mediteranskoj obali, Huti pobunjenici su nastavili da ispaljuju salve raketa na plovila u Crvenom moru.

Napadi na brodove sve učestaliji

Jedan grčki vlasnik rekao je da očekuje da bi uticaj napada na brodarstvo u regionu mogao biti još izraženiji u drugoj polovini godine za kontejnere i brodove za rasute terete kako se te flote još više rašire.

To ostavlja vlasnike brodova da se pripremaju za svet koji je duže vreme nestabilan.

„U kom trenutku crni labudovi prestaju da budu crni labudovi?“ rekao je Hing Čao, izvršni predsednik „Maritime Transport Holdings“, koji poseduje flotu tankera za naftu i brodova za prevoz robe, na „Capital Link“ forumu.

„Nažalost, stižemo do tog trenutka u svetu. Što se tiče brodarstva, mislim da bi u kratkom do srednjem roku bilo kakav poremećaj bio koristan za brodarstvo, ali na srednji do dugi rok to je loše za sve.“

Izvor: The Economic Times

Pripremila redakcija Kompas info
Povezani članci:

Portal Kompas Info posebnu pažnju posvećuje temama koje se tiču društva, ekonomije, vere, kulture, istorije, tradicije i identiteta naroda koji žive u ovom regionu. Želimo da vam pružimo objektivan, balansiran i progresivan pogled na svet oko nas, kao i da podstaknemo na razmišljanje, diskusiju i delovanje u pravcu boljeg društva za sve nas.