Ако је постојао универзални мотив на забавама, презентацијама и састанцима у светској поморској престоници Атини ове недеље, то је да су лоша времена добра за бизнис.
То значи да се због геополитичких конфликата и неизвесности око снабдевања новим бродовима бродовласници припремају за продужени период високих зарада.
Енди Дејси, извршни директор и шеф глобалне транспортне групе у JP Мorgan Asset Management — чији вишемилијардни портфoлио укључује значајна улагања у поморску индустрију, то је најбоље сажео.
Златна ера бродарства
„Размишљајући о бродарству у наредних 10-15 година, може се рећи да упркос чињеници да имамо ове изазове, улазимо у златну еру, иако поткрепљену тешким мрачним стварима“, рекао је на форуму који је организовао „Capital Link“ током „Posidonia“ бродарске недеље.
Трошкови изнајмљивања бродова су били око трећине већи од просека за последњих десет година до сада у 2024. години, према подацима „Clarkson Research Services Ltd“, јединице највећег светског брокера бродова, делимично подстакнути бродовима који плове хиљадама додатних миља како би избегли нападе у Црвеном мору.
Слично томе, рат између Русије и Украјине, довео је до поремећаја у трговини који присиљавају танкере нафте на много дужа путовања него што би то иначе био случај.
„Posidonia“ конференција у Атини
Говорећи на догађајима организованим као део „Posidonia“ конференције у Атини, неки извршни директори су рекли да очекују потенцијално продужену еру виших зарада, делимично на основу претпоставке да ће глобално геополитичко окружење остати опасније дуже време, уз релативно ниску понуду нових бродова.
У сваком приватном разговору, то је била тема која се изнова понавља. Неки су рекли да су проблематична геополитичка времена сада добра за посао, док су други рекли да не виде крај тренутним поремећајима.
Поред растућег геополитичког ризика, власници бродова имају још један разлог за оптимизам
Иако је било наручивања нових бродова како зараде расту — што изазива одређену нервозу око тога да ли бум заиста може да се одржи — према историјским стандардима, темпо куповине је релативно умирен с обзиром на снажна тржишта терета.
Да ли ће нафта и даље бити погонско гориво за бродове?
То је великим делом зато што бродовласници нису сигурни који ће гориво заменити традиционални погон на нафту, што значи да наруџбине бродова нису нагомилане на исти начин као током последњег великог бума у бродарству 2008. године.
„Заиста нисмо видели ниједно алтернативно гориво које је или доступно, или веома обећавајуће за будућност“, рекао је Јоанис Алафузос, председник „Oceansis Eco Tankers Corp.“ „Ми смо прилично песимистични у погледу алтернативних горива заправо. Искрено говорећи, не знамо куда идемо, па за сада остајемо при конвенционалним моторима.“
Неки тврде да су тренутне стопе толико добре да ће напори бродарства да декарбонизује вероватно такође успорити. То је зато што тако високе зараде нуде мало подстицаја за стављање бродова у бродоградилишта и обављање радова који би их учинили спремним за сагоревање чистијих горива, према DNB Maritime.
Чак и ове недеље, док су бродовласници и брокери дискутовали о изгледима за тржиште на медитеранској обали, Хути побуњеници су наставили да испаљују салве ракета на пловила у Црвеном мору.
Напади на бродове све учесталији
Један грчки власник рекао је да очекује да би утицај напада на бродарство у региону могао бити још израженији у другој половини године за контејнере и бродове за расуте терете како се те флоте још више рашире.
То оставља власнике бродова да се припремају за свет који је дуже време нестабилан.
„У ком тренутку црни лабудови престају да буду црни лабудови?“ рекао је Хинг Чао, извршни председник „Maritime Transport Holdings“, који поседује флоту танкера за нафту и бродова за превоз робе, на „Capital Link“ форуму.
„Нажалост, стижемо до тог тренутка у свету. Што се тиче бродарства, мислим да би у кратком до средњем року било какав поремећај био користан за бродарство, али на средњи до дуги рок то је лоше за све.“