Početna » Slobodna zona » Tik-tok generacija i zaposlenje

Tik-tok generacija i zaposlenje

Nove digitalne generacije u eri društvenih mreža su stvorile posebnu atmosferu oko zaposlenja mladih. Nova generacija želi što veću zaradu, a što manje da radi.  Ona ne prihvata stare modele zaposlenja, već traži nove načine za realizaciju svojih ideja i ambicija. Mladi ne žele da budu rob korporativne kulture, već da rade onako kako njima odgovara. Često oni ne čekaju da njima neko ponudi posao, nego ga sami kreiraju. Generacija Z ne veruje slepo u autoritete, već u svoju intuiciju i kritičko mišljenje. Ona ne beži od izazova, već ih prihvata kao prilike za učenje i rast. Sve ovo naravno da može ići u drugu krajnost melanholije i odbijanja bilo kakvog vida zaposlenja.

Generacija Z koristi TikTok kao alat za edukaciju, inspiraciju i komunikaciju. Na ovoj platformi ona može da nađe savete od iskusnih profesionalaca, da vidi primere uspešnih projekata i da sazna za trendove u raznim oblastima. Mreže mlađim generacijama omogućavaju da se povežu sa drugim ljudima koji dele isti stav i viziju, da razmene iskustva i da dobiju podršku. Socijalne mreže takođe pomažu da izraze svoju kreativnost i autentičnost, da pokažu svoj talenat i da privuku pažnju potencijalnih poslodavaca ili klijenata.

Generacija Z zna da posao nije samo način za zarađivanje novca, već i način života. Zato traže mladi balans između posla, zadovoljstva, potrošnje i primanja.

Korporacije u vreme društvenih mreža

Pandemija koronavirusa je dovela do velikih promena na tržištu rada, a posebno su pogođeni mladi. U 2023. godini, svedočimo masovnim otpuštanjima u vodećim svetskim kompanijama kao što su Meta, JP Morgan i ostali. Mnogi diplomci su ostali bez ponuda za praksu i zaposlenje, a ni stariji radnici nisu bili sigurni u svoj posao.

S druge strane, nakon što su se mnogi navikli na rad od kuće i prilagodili se novom načinu života, neke kompanije su odlučile da povrate tradicionalni model rada u kancelarijama. To je izazvalo nezadovoljstvo i otpor kod dela zaposlenih, koji su cenili fleksibilnost i udobnost rada od kuće.

Zbog svega toga, generacija Z počinje da promeni svoj stav prema posla. Oni ne žele da žrtvuju svoj privatni život i zdravlje zarad karijere. Oni traže smislen posao koji im omogućava da izražavaju svoju kreativnost i autentičnost. A za inspiraciju i informacije, oni se obraćaju TikTok-u, koji je postao ne samo zabavna platforma, već i izvor znanja i veština. Tako TikTok prevazilazi Gugl kada je reč o pretraživačkim navikama mladih od 18 do 24 godine u SAD, kako je otkrio Prabhakar Raghavan, viši potpredsednik Google-a.

tik tok generacija
tik tok generacija

Motivacija mladih za posao

U poslednje vreme svedočimo pojavi novih trendova u poslovnom svetu koji odražavaju promene u stavovima i potrebama zaposlenih. Sve više mladih ne želi da im posao bude u centru života. Novi trend jeste animacija i činjenje posla na specifičan način. Ovaj trend podstiče ravnotežu između posla i privatnog života, stavljajući brigu o sebi i sreći na prvo mesto. Mnoge žene su odlučile da „uspore“ svoju karijeru i da ne žure za uspehom po svaku cenu. Nekima je posao u novom ruhu postao ispunjenje svih očekivanja.

Nisu svi zaposleni zadovoljni svojim poslom, a neki čak pate od hronične dosade na radnom mestu. Ova pojava se zove „boreout“ i označava nedostatak zadataka ili osećaj da su zadaci nisu dovoljno izazovni ili inspirativni. Ovo može imati negativne posledice po motivaciju, produktivnost i zadovoljstvo zaposlenih. Neki od načina da se izbegne ili prevaziđe „boreout“ su tražiti povratne informacije, postaviti sebi ciljeve, potražiti nove projekte ili obrazovati sebe.

Jedan od načina da se poboljša odnos sa kolektivom jeste forsiranje kolektivnosti u toku radnih obaveza. Ova strategija podrazumeva „upravljanje odnosom koji imate sa svojim šefom“ kako biste bili najbolji zaposleni koji možete biti i stvorili vrednost za svog šefa i svoju kompaniju. To podrazumeva razumevanje ciljeva, očekivanja i stila rada menadžera, prilagođavanje načina komunikacije i predviđanje njegovih potreba. Ovo može pomoći da se izgradi poverenje, poštovanje i saradnja između zaposlenih i menadžera, navodi jedna studija univerziteta Harvard.

Ovi trendovi pokazuju da se poslovni svet menja i da su zaposleni svesni svojih prava i potreba. Oni takođe pokazuju da je potrebno pratiti i prihvatati ove promene kako bi se postigla veća zadovoljstvo, efikasnost i inovacija u poslovnom okruženju. Nove generacije jesu produktivne i ako imaju problem često sa motivacijom na poslovnom planu.

Pripremila redakcija Kompas info
Povezani članci:

Portal Kompas Info posebnu pažnju posvećuje temama koje se tiču društva, ekonomije, vere, kulture, istorije, tradicije i identiteta naroda koji žive u ovom regionu. Želimo da vam pružimo objektivan, balansiran i progresivan pogled na svet oko nas, kao i da podstaknemo na razmišljanje, diskusiju i delovanje u pravcu boljeg društva za sve nas.