Početna » Slobodna zona » Od vizije do legende: Kako je „PlayStation“ osvojio svet

Najprodavanija konzola svih vremena slavi 30 godina postojanja

Od vizije do legende: Kako je „PlayStation“ osvojio svet

Ideja o PlayStation-u rodila se početkom 1990-ih, u vreme kada je tržištem dominirao Nintendo, dok su Sega i druge kompanije delile ostatak kolača. Ken Kutaragi, tada inženjer u Sony-ju, prepoznao je potencijal video igra i tehnologija poput CD-ROM-a i 3D grafike. NJegov entuzijazam nije naišao na podršku unutar kompanije. Sony, poznat po potrošačkoj elektronici, nije želeo da se upušta u industriju koju su mnogi smatrali nišnom i nesigurnom.

Početni pokušaj partnerstva sa Nintendo-m na razvoju dodatka za Super Nintendo Entertainment System (SNES) neslavno je propao zbog nesuglasica oko softverskih prava.

Super Nintendo Entertainment System
Foto: CNN / Super Nintendo Entertainment System

Ovaj raskid bio je ključan trenutak za Sony, jer su odlučili da krenu samostalno i razviju potpuno novu konzolu. Iako su mnogi smatrali da će projekat propasti, Kutaragi-jeva vizija postala je stvarnost.

PlayStation je debitovao u Japanu 1994. godine

PlayStation je debitovao u Japanu 1994. godine, a godinu dana kasnije stigao je i na zapadna tržišta. Prva konzola donela je značajne inovacije, uključujući korišćenje CD-ROM-ova umesto kertridža, što je omogućilo veće i kompleksnije igre.

Osim tehnoloških prednosti, Sony je uspostavio saradnju sa mnogim razvojnim studijima, pružajući platformu za igre poput Final Fantasy VII, Metal Gear Solid, i Gran Turismo. Ove igre su postale deo kolektivne memorije gejmera širom sveta.

Do 2005. godine, prva PlayStation konzola prodala je više od 100 miliona jedinica, što je bio prekretnica u industriji video igra.

PlayStation 1
Foto: Gaming Bolt

PlayStation 2 i dominacija na tržištu

PlayStation 2, lansiran 2000. godine, dodatno je učvrstio Sony-jevu poziciju lidera. Sa mogućnošću reprodukcije DVD-ova, konzola je imala široku privlačnost, postajući centar kućne zabave. Igre poput Grand Theft Auto: San Andreas, God of War, i Shadow of the Colossus redefinisale su šta video igre mogu biti. Sa preko 155 miliona prodatih jedinica, PS2 je i dalje najprodavanija konzola svih vremena.

PlayStation 2
Foto: Oradio / PlayStation 2

PlayStation 3 i dalje…

Ulazak u doba visoke definicije sa PlayStation 3 2006. godine bio je izazvan. Sony se suočio sa jakom konkurencijom, pre svega od strane Microsoft-ovog Xbox 360 i Nintendo Wii konzola. Ipak, PS3 je uveo Blu-ray tehnologiju i uspostavio PlayStation Network, što je otvorilo vrata za online igranje i digitalnu distribuciju.

PlayStation 4, lansiran 2013. godine, bio je povratak jednostavnosti i fokusiranosti na igrače. NJegov naslednik, PlayStation 5, lansiran 2020. godine, uneo je 4K rezoluciju, ray tracing tehnologiju i ultrabrze SSD diskove, pružajući još imerzivnije iskustvo.

Gejming kultura među starijim generacijama

Gejming kultura među starijim generacijama danas doživljava procvat. Oni koji su odrasli uz prve verzije PlayStation-a sada igraju sa svojom decom, prenoseći tradiciju i stvarajući nove uspomene.

Odrasli igrači često biraju igre koje ih podsećaju na detinstvo, poput klasika sa PS1 ili remasterovanih verzija omiljenih naslova. Istovremeno, moderni naslovi nude mogućnost da se zabave, opuste nakon posla i povežu s prijateljima širom sveta.

PlayStation nije samo konzola; za mnoge je simbol zajedništva, nostalgije i prilike da se ponovo osećaju kao deca, dok istovremeno uživaju u savremenim tehničkim čudima gejminga.

Izvor: Web Mind

Pripremila redakcija Kompas info
Povezani članci:

Portal Kompas Info posebnu pažnju posvećuje temama koje se tiču društva, ekonomije, vere, kulture, istorije, tradicije i identiteta naroda koji žive u ovom regionu. Želimo da vam pružimo objektivan, balansiran i progresivan pogled na svet oko nas, kao i da podstaknemo na razmišljanje, diskusiju i delovanje u pravcu boljeg društva za sve nas.