Aleksandar Bjelić iz kompanije Globo i grafički dizajner Darko Marčeta najavili su da će za dve godine predstaviti prototip obnovljenog automobilskog brenda „juga“ na specijalizovanoj izložbi Ekspo 2027 u Beogradu, koji će biti u voznom stanju.
Zaštita brenda i povratak na puteve
Bjelić je istakao da on kao kolekcionar automobila i novi vlasnik prava na ime i model želi da zaštiti ime „jugo“ i da ga vrati na puteve.
Ja sam rođen u Nemačkoj i nikada nisam živeo u bivšoj Jugoslaviji ili u Srbiji. Poslednjih 10 godina me sve više vuče za Srbiju, jer sam po poreklu Srbin, a kao kolekcionar klasičnih i sportskih automobila, naravno i Zastavnih vozila, odlučio sam da pokrenem zaštitu brenda sa definitivnim ciljem da vratim „jugo“, ne samo kao brend, nego i kao vozilo – izjavio je on gostujući u emisiji SAT na RTS-u.
Komplikovan proces sticanja vlasništva
Kako je rekao, proces za preuzimanje brenda „jugo“ bio je komplikovan i dug, ali je zahvaljujući kvalitetnom timu advokata uspeo da postane vlasnik tog brenda.
Brend „jugo“ ili „Zastava“ je bio u SFRJ, a posle kada se raspala, tu su bili i Slovenci, Hrvati, Srbi i Crnogorci i to je bio taj proces da se utvrdi kakvo je vlasništvo tog brenda.
To je bio proces od oko jedne i po godine dok smo sve te papire videli, kome treba da se obratimo, gde treba da se najavimo i gde treba da se zaštiti. Na kraju smo zaštitili logo – istakao je Bjelić.
Fokus nije na proizvodnji, već na dizajnu i prepoznavanju
Dodao je da se nikada nije bavio proizvodnjom automobila, iako je više od 30 godina u automobilskoj industriji.
Proizvodnja nikada nije bila cilj, sada tražimo da se nekom od proizvođača dopadne dizajn. To je nešto novo, da se vrati taj brend na različita tržišta, ali više o tome ćemo da znamo 2027. – rekao je Bjelić.
Iskustvo sa brendom autokozmetike „Globo“
Prema njegovim rečima, pre nego što je dobio ideju da otkupi prava na „jugo“, već je uradio sličnu stvar sa najstarijim brendom autokozmetike pod nazivom Globo.
Ja sam 2009. kupio najstariji brend autokozmetike Globo, osnovan 1878. godine, ali tu je bila druga situacija jer taj brend je bio u porodici. Samo nije bio aktivan brend. Obratio sam se toj familiji i uspeo sam da kupim Globo, preko kog smo, u stvari, i zaštitili prava na jugo – objasnio je Bjelić.
Dizajn novog „Juga“ u rukama Darka Marčete
Darko Marčeta, koji je zadužen za dizajn novog „juga“, rekao je da je za sada napravljen model od gline u razmeri 1:5 koji će biti iskorišćen i u aerodinamičnom tunelu da bi se proverilo da li je aerodinamika odgovarajuća pre nego što počne izrada prototipa u realnoj veličini.
Zadržane karakteristike originala
On je istakao da originalnog „juga“ sa novim povezuje, osim pokazivača pravaca, i to što će imati troja vrata.
Cela prednja strana gde je mali deo nagnut na haubi, malo sam ga povećao i deo gde je svetlosna grupa i žmigavci i branik – sve je integrisano u jedan plastični deo. Takođe i branik dole koji će usisavati vazduh, to su neki „jugići“ imali, neki nisu – rekao je Marčeta.
Detalji koji vraćaju duh „juga“
Kako je rekao, postoji mogućnost da na novom „jugu“ bude i leptir prozor, što bi bila još jedna poveznica sa originalnim „jugom“, dok je plan da na zadnjem delu bude svetleći natpis „jugo“.
Dostupnost i tehnički standardi
Prema njegovim rečima, brojni detalji utiču na cenu, ali je važno da novi „jugo“ ne bude skup i da automobil bude pristupačan kao što je bio i originalni model.
Prema informacijama koje su do sada objavljene, automobil će zadovoljiti sve propise o emisiji izduvnih gasova i bezbednosti.
Planirano je da novi „jugo“ bude pokretan isključivo benzinskim motorom, ali nije isključena mogućnost da bude pokretan i na električni pogon.
Predstavljena maketa novog „juga“ na Car Design Event-u u Minhenu
Nakon februarske najave o povratku i prvih ilustracija, sada je na Car Design Event-u u Minhenu konačno prikazan izgled novog Jugo automobila uživo, i to u vidu makete.
Dizajn koji budi nostalgiju i moderni detalji
Ova maketa nema zvanično ime, ali jasno nosi DNK originalnih Jugo modela. Kutijasti profil, kompaktne dimenzije i ravne, minimalističke površine su tu da probude nostalgiju, dok su moderni detalji – tanke LED linije, uklopljene ručke i široki točkovi – sasvim u duhu modernog doba.
Planovi za serijsku proizvodnju i budućnost modela
Ako se plan ostvari, serijska verzija novog hečbeka biće spremna u naredne dve godine i direktno će ukrštaiti koplja sa modelima kao što su Volkswagen Polo, Citroen C3 i Renault Clio.
Pod haubom će, kažu, najpre biti atmosferski i turbo benzinski motori, dok se kasnije razmatra i EV opcija. Biće dostupni manuelni i avtomatski menjači, a ne isključuju ni sportsku verziju o kojoj ćemo verovatno čuti još detalja do kraja godine.
Prvi funkcionalni prototip očekuje se na Beogradskom Expo 2027, kada bi trebalo da startuje i serijska proizvodnja. Za sada – maketa obećava.