Novo istraživanje istraživača iz MIT Media Lab donelo je zabrinjavajuće rezultate.
Studija je podelila 54 ispitanika, starosti između 18 i 39 godina iz oblasti Bostona, u tri grupe. Zatim im je zadato da napišu više SAT eseja koristeći OpenAI-jev ChatGPT, Google pretraživač i sopstveno znanje bez ikakvih alata.
Istraživači su koristili EEG za praćenje aktivnosti mozga u 32 regiona i otkrili da je od tri grupe, kod korisnika ChatGPT-a zabeleženo najmanje uključenje mozga, kao i „konstantno slabije rezultate na neurološkom, jezičkom i nivou ponašanja.“
Tokom nekoliko meseci korisnici ChatGPT-a postajali su sve pasivniji, a do kraja studije često su samo kopirali i lepili gotove tekstove.
Potencijalne posledice po učenje
Papir sugeriše da upotreba LLM modela može naškoditi učenju, naročito kod mlađih korisnika. Iako studija još nije prošla recenziju i ima relativno mali uzorak, glavna autorka, Natalija Kosmina, odlučila je da rezultate objavi odmah kako bi ukazala na opasnost da društvo zbog pogodnosti žrtvuje dugoročni razvoj mozga.
„Motivisalo me je to što se plašim da će za 6–8 meseci neki političar predložiti ‘GPT vrtiće’. Mislim da bi to bilo apsolutno štetno, naročito za razvojne mozgove koji su u najvećem riziku,“ kaže Kosmina.
Slične studije i osećaj usamljenosti
MIT Media Lab poslednjih godina ulaže značajne resurse u proučavanje uticaja generativnih AI alata. Ranija istraživanja pokazala su da korisnici koji duže razgovaraju sa ChatGPT-em često osećaju veću usamljenost.
Kosmina je želela da ispita uticaj na školske zadatke, jer sve više učenika koristi AI. Ispitanici su pisali 20-minutne eseje na SAT teme kao što su etika filantropije ili problem previše izbora.
„Besprizorni“ eseji i slaba moždana aktivnost
Grupa koja je koristila ChatGPT pisala je gotovo identične eseje, bez originalnosti, oslanjajući se na iste izraze i ideje. Dva nastavnika engleskog ocenila su ih kao uglavnom „bez duše“. EEG je pokazao nisku kontrolu izvršnih funkcija i pažnje. Do trećeg eseja mnogi ispitanici su samo unosili zadatak u ChatGPT i prepuštali mu gotovo celu izradu.
S druge strane, „brain-only“ grupa (bez ikakvih alata) pokazala je najviše moždane povezanosti, naročito u alfa, teta i delta frekvencijama, koje su povezane sa kreativnošću, memorijom i semantičkom obradom. Ispitanici su bili više angažovani, radoznali i zadovoljni svojim radom.
Treća grupa, koja je koristila Google, takođe je pokazala visoku aktivnost mozga i zadovoljstvo rezultatima, što je značajno jer danas mnogi traže informacije direktno u AI čatbotovima umesto u pretraživaču.
Ponovno pisanje i gubitak pamćenja
Nakon tri eseja, ispitanici su dobili zadatak da ponovo napišu jedan od svojih radova. Ovog puta grupa koja je koristila ChatGPT morala je da radi bez njega, dok je brain-only grupa mogla da uključi AI.
Korisnici ChatGPT-a jedva su se sećali sopstvenih eseja i pokazali su slabije alfa i teta talase, što ukazuje na slabu memorijsku integraciju. Zadatak je bio efikasno izvršen, ali ništa nije „upisano“ u mrežu pamćenja.
Brain-only grupa je, naprotiv, pokazala veliko povećanje moždane povezanosti u svim frekvencijama, što ostavlja mogućnost da AI, ako se pravilno koristi, može poboljšati učenje umesto da ga oslabi.
Zabrinutost za decu i adolescente
Ovo je prvi rad koji je Kosmina objavila pre recenzije. Kaže da je to učinila jer se problem već sada tiče dece. „Obrazovanje o pravilnoj upotrebi ovih alata i podsticanje analognog razvoja mozga je ključno,“ naglašava ona. „Moramo imati zakonske mere usklađene sa realnošću i testirati ove alate pre njihove implementacije.“
Psihijatar dr Zišan Kan, koji radi sa decom i adolescentima, ističe: „Prekomerno oslanjanje na LLM-ove može imati psihološke i kognitivne posledice. Nervne veze koje omogućavaju pristup informacijama, pamćenje činjenica i otpornost — sve će to oslabiti.“
Ironija upotrebe AI za rezime studije
Nakon objavljivanja rada, mnogi korisnici na društvenim mrežama propustili su ga kroz AI sisteme da bi dobili sažetak. Kosmina je očekivala ovaj potez i zato je ubacila „zamke za AI“, npr. instrukcije da „čitaju samo ovu tabelu“, kako bi LLM-ovi vraćali ograničene uvide.
Ona najavljuje da tim sada radi na sličnoj studiji koja testira mozak pri programiranju sa i bez AI. Dosadašnji rezultati, kaže, „još su gori.“ To može biti važno za kompanije koje žele da zamene početne kodere AI sistemima — iako produktivnost raste, dugoročna kritička misao, kreativnost i rešavanje problema mogu biti ugroženi.