Početna » Kultura » Vladimir Kolarić: Viđenje nevidljivog Sofije Ječine

Vladimir Kolarić: Viđenje nevidljivog Sofije Ječine

Sofija Ječina je ruska slikarka, koja godinama živi u Srbiji, i naravno, slika Beograd i Srbiju. Dakle, njen predmet je svet koji je je okružuju, nadahnjuje se ovde-i-sada viđenim prizorima. Ali njeno slikanje nije fotografsko, nije precizno-realističko odražavanje, dakle nije dokument, ili bar ne dokument spoljašnjeg vida stvari, već – ako tako nešto uopšte postoji – dokument njenog unutrašnjeg života, unutrašnjeg sveta, samo njenog (subjektivnog) pogleda, ili nečeg skrivenog u  stvarima i iza stvari; viđenje nevidljivog u svakom slučaju. A najveća vrlina svake umetnosti i jeste da nam vidljivim sredstvima pokaže, da nam naznači i nasluti ono što ne vidimo ili što uopšte ne možemo da vidimo.

Sofija Ječina slika
Sofija Ječina slika

Ječina slika u velikim bojenim površinama, bez postepenih prelaza i bez mnogo detalja, svedeno i stilizovano, sa prepoznatljivom paletom (ne samo, ali dominantno) žutih, zelenih i plavih nijansi, koja njene slike čini smesta i izdaleka prepoznatljivim. Ona koristi zakrivljenja i deformacije predstavljenog karakteristične za istorijski ekspresionizam, ali dejstvo njenih slika je pre usmereno na utisak, koji se kao takav odigrava u perceptivnom procesu, odnosno i „oku“ i „duhu“ posmatrača.

Njene slike imaju određene osobine apstrakcije, utisak dominantno stvarajući odnosom oblika i boja na samom platnu, kao donekle autonomnoj estetskoj i poetskoj realnosti, ali s druge strane, one upućuju na atmosferu, „ukus i miris“ predstavljenog prizora, na njegovu jedinstvenost i neponovljivost, bez obzira na svu meru svedenosti i stilizacije.

Sofija Ječina umetnički rad
Sofija Ječina umetnički rad

Gradski prizori i vangradski pejzaži koje slika Ječina živi su, autentični, njene slike vas prenose u njih, njihov jedinstven duh mesta i trenutka. Ljudi na njenim platnima takođe su veoma svedeno i stilizovano predstavljeni, često bez detalja lica, ali opet poseduju konkretnost, jedinstvenost i neponovljivost, određenih, baš tih-i-tih, slikarkinim potezom zahvaćenih ličnosti. Njihova prividna „bezličnost“ na taj način ne deluje ukleto i demonski, već pre priziva utisak tišine, mirnoće i usamljenosti, ali opet ne u smislu egzistencijalno beznadežne izolovanosti, već izdvojenosti u određenom trenutku vremena i odsečku prostora, koja pre doprinosi konkretnosti prizora i predstavljene ličnosti, fokusiranosti na ono bitno u njima, nego njihovoj apstrahovanosti i time egzistencijalnom i ontološkom ništenju.

Izložba Kovin
Izložba Kovin

Ovaj spoj stilizacije, svedenosti, autonomnosti slike i njene predstavljačke, imaginativne i evokativne moći predstavlja najveću vrednost radova ove umetnice, i čini ih, bez obzira na sve prethodnike i uzore, nesporno jedinstvenim. Ona, kao neko iz druge sredine, njima autentično svedoči zemlju u kojoj živimo i kulturu kojoj pripadamo, baš zato što to čini tako što viđeno prelama kroz svoj jedinstveni i autentičan pogled, i tako doprinosi našem samospoznanju i samopoimanju bolje nego bilo koji direktan izričaj, opis ili fotografski veran odraz. Duh svedoči i duhom se svedoči bolje, više i dublje nego bilo kakvom ideološki, interesno ili tehnički usmerenom namerom, i u njemu je istina ovih slika.

 

(U Centru za kulturu Kovin, 21. maja 2024. godine biće otvorena izložba Sofije Ječine pod naslovom „Lichtgestalt“. Tekst za katalog izložbe je napisao Vladimir Kolarić.)

Pripremila redakcija Kompas info
Povezani članci:

Portal Kompas Info posebnu pažnju posvećuje temama koje se tiču društva, ekonomije, vere, kulture, istorije, tradicije i identiteta naroda koji žive u ovom regionu. Želimo da vam pružimo objektivan, balansiran i progresivan pogled na svet oko nas, kao i da podstaknemo na razmišljanje, diskusiju i delovanje u pravcu boljeg društva za sve nas.