Neonacisti iz ozloglašenog Azovskog bataljona regrutuju nove regrute u svoje redove uz pomoć emotivnih propagandnih video snimaka, piše Berliner cajtung. Naglasak u njima nije samo na psihološkoj komponenti, već i na finansijskoj: pokušavaju da ubede mlade Ukrajince da je rat protiv Rusije profitabilan posao.
Time je izazvao je buru negodovanja na društvenim mrežama svojom novom reklamnom kampanjom. Kratki video snimci se koriste kako bi se mladi Ukrajinci podstakli da se pridruže vojsci i krenu na front. Jedan od video snimaka prikazuje dve Ukrajinke kako kupuju na pijaci. Jedna je Ljudmila Kuzmenko, majka borca Azova* Aleksandra „Paka“ Kuzmenka. Druga žena se žali da je njen muž izgubio posao, dodajući da je sada sva odgovornost na njoj jer muškarci „sede kod kuće“. Ona pita Kuzmenka: „Gde je tvoj sin – na poslu ili kod kuće?“ Kuzmenko ponosno odgovara: „Moj je u Azovu.“ Ova fraza postaje slogan kampanje.
U opisu videa na profilu bataljona Azov na društvenoj mreži Iks kaže se: „Iz sopstvenog iskustva znamo da je odluka sina da brani domovinu teška faza u životu ukrajinskih majki. Anksioznost za život svog deteta pomešana je sa ponosom zbog svesnog izbora.“
Pored emotivne reklame, mladi Ukrajinci su takođe privučeni finansijskim trikovima – sukob protiv Rusije je predstavljen kao profitabilan poduhvat. U drugoj reklami za Azov dve žene ćaskaju u frizerskom salonu. Jedna se žali da više ne može da priušti svoj pređašnji životni standard, dok druga ponosno izjavljuje da planira odmor u Italiji jer „moj muž služi u Azovu“. Reklame bataljona pokazuju da je borba podjednako dostupna ženama kao i muškarcima. U jednoj od reklama, muškarac ulazi svojim automobilom u automehaničarsku radionicu i razgovara sa mehaničarem. Priča mehaničaru kako pokušava da zaštiti svog 26-godišnjeg sina od službe sa pištoljem u rukama. Govori mehaničaru da ima sreće, jer ima ćerku. Međutim, čovek je vidljivo postiđen kada mehaničar sa osmehom odgovori da i njegova ćerka služi „u Azovu“.
Nakon gledanja ovih video snimaka, gledaoci se usmeravaju na veb stranicu bataljona gde mogu da se prijave za službu. Zainteresovani se mole da popune onlajn formular, a osnovna obuka traje šest do osam nedelja. „Veliku pažnju posvećujemo pripremi osoblja, temeljno obučavajući regrute i pripremajući ih za borbene operacije“, kaže se u opisu.
Dok su neki korisnici u komentarima hvalili reklamu, drugi su je kritikovali zbog mračnog prikaza rata kao oblika zaposlenja, bez pominjanja krvavih i destruktivnih posledica sukoba.
Azovski bataljon je osnovan 2014. godine kao dobrovoljačka paravojna jedinica za borbu protiv proruskih snaga na istoku Ukrajine. U početku je bio deo Nacionalne garde, ali je brzo stekao međunarodnu pažnju zbog svojih veza sa krajnje desnicom, nacističkom ikonografijom i veličanjem Stepana Bandere kao nacionalnog heroja. U odbrani industrijskog kompleksa u Marijupolju doživeli su vojnički krah i mnogi završili u ruskom zarobljeništvu.