Svaka generacija adolescenata prolazi kroz pobunu, ali nikada nismo bili svedoci tako potpunog gubitka autoriteta nastavnika i urušavanja osnovnih normi ponašanja u školama kao danas.
Da je to globalni problem, uverava nas Netfliksova serija Adolescence, koja je trenutno najgledanija u Srbiji, i koja otvara upravo ovo patanje – šta se dešava kada mladi izgube osećaj za granicu između realnosti i nasilja? I kako smo došli do toga da učenici smatraju da ne trebaju snositi posledice za problematično ponašanje?
Vršnjačko nasilje u seriji Adolescence
Glavna okosnica nove Netfliksove serije je upletenost glavnog lika, trinaestogodišnjeg DŽejmi Milera u ubistvo školske drugarice. Međutim, ono što ovu priču čini još jezivijom od klasičnog krimi-trilera jeste način na koji serijaistražuje svakodnevni život adolescenata i njihovu potrebu za pripadanjem, ali i njihovu destruktivnost.
U jednoj od najpotresnijih scena, učenici se bez ikakvog razloga okomljuju na nastavnika matematike, snimajući kako mu dobacuju uvredljive komentare i imitiraju njegov govor, dok on stoji nemoćan pred njima.
Profesori gube autoritet, a učenici postaju „varvari“ 21. veka
U Srbiji su fizički i verbalni napadi na nastavnike postali deo očekivanog, bar kada su u pitanju novinski izveštaji.
Nedavni incident u jednoj beogradskoj gimnaziji, gde je nastavnik brutalno povređen dok je pokušavao da razdvoji učenike u tuči, pokazuje da više nema svetinja. Još je jezivija scena koju smo gledali gde su učenici izmakli stolici nastavnici tokom predavanja.
Deca u osnovnim i srednjim školama viču na profesore, dobacuju im uvrede, snimaju ih telefonom i izlažu ruglu na društvenim mrežama.
U seriji Adolescence odrasli – roditelji i školski sistem – stoje sa strane i pitaju se kako smo došli dovde. Nova Netfliksova serija nam, na britanski način, daje deo odgovora.
Pobuna bez svrhe i uticaj društvenih mreža
Serija Adolescence reditelja Filipa Barantinija, nije samo priča o nasilju među mladima – ona je studija o moralnoj eroziji generacije koja se oslanja na društvene mreže umesto na stvarne vrednosti.
Glavne uloge tumače Oven Kuper kao DŽejmi Miler, Stiven Grejem kao njegov otac, Erin Doerti kao psihološkinja Brioni Ariston i Ešli Volters u ulozi inspektora Luka Baskomba. Barantini koristi neprekinute kadrove kako bi stvorio osećaj bespomoćnosti i zarobljenosti u vrtlogu vršnjačkog nasilja.
Nasilje je deo svakodnevice
Serija realno prikazuje kako nasilje više nije posledica ekstremnih situacija, već je postalo deo svakodnevice. DŽejmijeva priča počinje kao običan tinejdžerski izazov – pokazati moć, privući pažnju vršnjaka, zadobiti status u društvu. Ono što kreće kao igra brzo prerasta u tragediju, baš kao i u realnim slučajevima nasilja među mladima širom sveta, uključujući i Srbiju.
Ono što je posebno značimo jeste kako serija prikazuje odnose među decom. Vršnjački odnosi nisu više zasnovani na prijateljstvu, već na hijerarhiji moći.
Glavna su pitanja: ko je najglasniji? ko ima najviše lajkova? ko može da ponizi slabijeg pred drugima?
U školama širimo Srbije gledamo nasilje i manipulaciju
U školama širom Srbije, takođe gledamo scene u kojima deca manipulišu jedni drugima, koristeći društvene mreže kao alat za kontrolu. Mobilni telefoni, kako je predstavljeno u seriji, prestaju da bivaju alat za učenje, već oružje za poniživanje, a svaka greška nastavnika postaje viralna.
Deca su svesna moći koju imaju nad odraslima, a roditelji, umesto da prepoznaju problem, najčešće staju u zaštitu svoje dece. Tako dolazimo do generacije koja nema strah ni od koga, a ponajmanje od sistema koji je postao nemoćan da ih kontroliše.
Adolescence verno prikazuje kako izgleda ovaj nevidljivi svet mladih – trenutke kada učionica postaje bojno polje moći, kada se autoritet nastavnika obezvređuje, a vršnjačko nasilje prerasta u svakodnevnicu.
Serija, iako fikcija – serija daje uvid u realnost koja se odvija u mnogim školama širom Srbije. Ako želite da shvatite kako se adolescenti danas zaista ponašaju, kakav uticaj imaju društvene mreže na njihovo poimanje realnosti i zašto nastavnici gube kontrolu nad učionicom, Adolescence je neizostavna za gledanje.