U poslednje vreme svedočimo brzom razvoju novih tehnologija i njihovom sve većem značaju u najrazličitijim sferama društva, posebno u ličnom i profesionalnom životu. Među mnogim drugim funkcijama, nove tehnologije omogućavaju automatizaciju zadataka, multitasking (obavljanje više stvari istovremeno), veću lakoću komunikacije i veći pristup svim vrstama informacija.
Stoga, posle svih ovih godina života sa internetom, računarima, mobilnim telefonima i mnogo čime drugim, moguće je reći da je nova organizaciona kultura već ukorenjena – kibernetička kultura.
Odgovor na zahteve digitalnog doba
Među mnogim drugim praksama koje se kombinuju sa novim tehnologijama, možemo pronaći i učenje na daljinu. To se pojavilo kao dinamičan odgovor na obrazovne zahteve digitalnog doba. Pokrenut tehnološkim napretkom, modalitet udaljenog učenja usvojen je od obrazovnih institucija širom sveta.
Pandemija COVID-19, koju smo nedavno svi doživeli, donela je mnoge izazove – uključujući prekid funkcionisanja obrazovnih institucija. S’ toga, moramo posmatrati ovu pandemiju kao period iskustva i učenja, koji nam omogućava da identifikujemo prednosti i nedostatke učenja na daljinu.
Uprkos svim teškoćama koje su nastale pri implementaciji ovog novog metoda poučavanja, važno je zapamtiti da je baš udaljeno učenje omogućilo nastavak obrazovanja tokom pandemije. Škole i univerziteti morali su brzo i drastično da se prilagode kako bi prilagodili svoje metode poučavanja i ispuniti trenutne potrebe studenata.
Prednosti učenja na daljinu
Udaljeni način nudi fleksibilnost i mogućnost personalizacije i adaptacije učenja prema tempu i stilu učenja svakog studenta. Ako studenti, na primer, imaju radne ili porodične obaveze koje im otežavaju učešće na časovima uživo, oni mogu lako pristupiti nastavnim materijalima u bilo koje doba i sa bilo kog mesta;
Takođe je korisno za studente iz različitih lokacija, uključujući udaljene oblasti. Na taj način, imaju priliku da učestvuju u časovima i kursevima koji bi inače bili nedostupni;
Još neke od prenosti učenja na daljinu:
1. Studenti razvijaju esencijalne digitalne veštine, pripremajući ih za svet sve više usmeren na tehnologiju;
2. Na finansijskom nivou, kako za studente tako i za obrazovne institucije, učenje na daljinu može biti ekonomičnije, jer nema troškova putovanja i smeštaja. Što se tiče institucija, mogu smanjiti troškove povezane sa fizičkom infrastrukturom.
Koji su izazovi ovakvog vida učenja i obrazovanja
1. Nejednakost u pristupu tehnologiji je izazov na koji moramo obratiti pažnju, jer može stvoriti obrazovni jaz, budući da još uvek postoje studenti koji se suočavaju sa poteškoćama zbog nedostatka odgovarajućih uređaja ili internet konekcije;
2. Takođe često postaje teško održavati nivo angažovanosti u ovakvom konceptu učenja na daljinu. Nedostatak lične interakcije i praktičnih aktivnosti može uticati na motivaciju, praćenje i učešće studenata;
3. Garancija akademskog integriteta
4. Nastave na daljinu i sprovođenje akademskih i administrativnih usluga u udaljenom okruženju mogu izazvati probleme i kvarove u komunikacionim platformama (Skype, Teams itd.), u slučaju sastanaka i vođenja studenata;
5. Nedostupnost dobre internet konekcije i infrastrukture.
6. Na kraju, još jedna vrlo relevantna tema je mentalno zdravlje kako studenata tako i nastavnika. Udaljeno učenje može doprineti socijalnoj izolaciji, utičući na njihov socijalni i emocionalni razvoj.
Učenje na daljinu nudi i prilike i izazove
Zaključno, učenje na daljinu je praksa koja nudi kako izazove tako i prilike. Tokom pandemije, ovakav vid edukacije je odigrao ključnu ulogu. Osim što je osigurao kontinuitet obrazovanja, bio je i katalizator značajnih promena u načinu na koji se koncipira obrazovanje.
Ovo iskustvo pokazalo nam je kako moramo poboljšati obrazovanje i učiniti ga pristupačnijim i prilagodljivijim potrebama savremenog društva. Stoga, da bi učenje na daljinu bilo uspešno, vrlo je važno ulagati u inovativne obrazovne tehnologije i garantovati da svako ima pristup internetu i neophodnim materijalima da bi ovaj modalitet bio moguć.
Takođe je ključno da predavači, institucije i vlasti država sarađuju kako bi stvorili inkluzivno i okruženje usmereno na studenta kako bi učenje na daljinu bilo efikasno.
Onlajn edukacija je značajna i izvan akademskih krugova
Veoma je bitno naglasiti da učenje na daljinu ima svoju ulogu i van granica akademskih krugova. Mnogi su iskoristili period pandemije kako bi se dodatno edukovali, pohađali različite vrste kurseve i sticali nove veštine.
To je dovelo do toga da mnogi promene poslove tokom i nakon ovog perioda i tako napreduju u poslovnom svetu, pokrenu nove biznise i prilagode se tehnološkom napretku i potrebama tržišta.
Na tržištu je sve više kurseva, raznih vrsta edukacije i lažnih gurua koji pokušavaju da te ubede da je njihov kurs/program edukacija itd. jedino što ti treba da bi bio „uspešan“. S’ toga budite obazrivi, informišite se dobro i kanališite informacije na internetu.
Rad na sebi je postalo nešto što je „popularno“ i „moderno“ te mnogi upadnu u zamku i postanu sunđer koji upija milion neprimenljivih veština i informacija što ume da izazive kontraefekat. Međutim, ono što je najbitnije jesu akcija primenljivost tih veština u praksi, opipljivi rezultat i fokus na bitne stvari.