12. marta 2024. godine, tehnološka kompanija „Iron Lev“ je objavila uspešno pilotiranje svog voza na magnetnoj levitaciji dok je tim testirao rutu Adria-Mestre u Italiji. Ovaj voz, nazvan prvim svetskim vozom na magnetnoj levitaciji, viđen je kako se samostalno kreće bez prisustva vozača na postojećoj pruzi po prvi put u istoriji.
Test „Iron Lev-a“ je pokazao potencijal primene vozova na magnetnoj levitaciji na već postojeće železničke pruge, dajući uvid u budućnost javnog prevoza i sistema transporta robe koji ciljaju na smanjenje buke i vibracija.
Test vožnja izvršena u Veneto regionu
„Iron Lev“ je izjavio da je test njihovog voza na magnetnoj levitaciji izvršen na ruti Adria-Mestre i predstavljen na sajmu LETExpo 2024 u prisustvu predsednika Veneto regiona, Luke Zaia.
Tokom testa, prototip vozila težak jednu tonu prešao je referentnu prugu samoregulisanom brzinom od 70 km/h. „Iron Lev“ tvrdi da nije vršio nikakve modifikacije na 2 km dugoj testnoj pruzi, i tim nije dodavao nikakve dodatne elemente prototipu voza na magnetnoj levitaciji.
Kako se može videti u snimku koji su objavili, magnetske skije su omogućile vozilu da lebdi samostalno, direktno interagujući sa konvencionalnim železničkim šinama čak i bez nadzora vozača lokomotive.
Kako radi magnetna levitacija (MAGLEV)?
Magnetna levitacija postoji već neko vreme, ali kompanije za prevoz nisu je često usvajale zbog kompleksne tehnologije, visokih troškova i ograničene upotrebe. Testovi „IronLev-a“ mogli bi ponovo pokrenuti interesovanje, podržavajući njihovu stranu i ohrabrujući više kompanija da nastave tamo gde je prošlost stala, imajući u vidu napredne tehnologije koje industrija danas poseduje.
Vozovi na magnetnoj levitaciji koriste magnete kako bi lebdeli iznad pruge umesto točkova koji se kotrljaju po njoj. To stvara jastuk vazduha između voza i pruge.
Budući da nema kontakta između voza i pruge, manje je trenja uključeno, što znači da voz može ići mnogo brže i koristiti manje energije.
Vozovi na magnetnoj levitaciji takođe odbacuju točkove, i zbog njihove odsutnosti, eliminisani su grejting zvuci koji se proizvode prilikom kočenja ili kada vozila dolaze do naglog zaustavljanja. To pruža glađu i tišu vožnju, a osim toga, odsustvo kontakta znači i manje vibracija, stvarajući manje ili gotovo bezpotresnu vožnju za putnike i robu koja se prevozi.
„IronLev“ ima za cilj da ponovo pokrene diskusiju o transformaciji transporta magnetnom levitacijom nudeći konkretni rezultat smanjenja troškova i efikasnosti ove tehnologije, počevši od svog letećeg voza i pilot testa.
„IronLev-ov feromagnetni materijal za levitaciju voza“
„IronLev“ koristi jednostavna svojstva feromagnetskog materijala, ili običnog čelika, koji može da funkcioniše na bilo kojoj gvozdenoj pruzi bez potrebe za izgradnjom ad-hok infrastrukture. Kompanija tvrdi da ne treba graditi nove pruge za vozove na magnetnoj levitaciji jer se tehnologija može koristiti na već postojećim železničkim prugama.
Vozovi koje razvijaju ne zahtevaju stalnu električnu energiju da bi lebdeli, što može smanjiti potrošnju energije. Ukratko, „IronLev“ pokušava da proizvede vozove koji mogu kontinuirano da lebde, funkcionišu u svako doba i funkcionišu na običnim železničkim prugama bez stvaranja trenja ili potrebe za dodatnom električnom energijom da bi lebdeli.
U trenutku objavljivanja priče, „IronLev“ je već usmerio svoje poglede na razvoj dodatne motorizovane platforme koja će kompletirati sledeći test kompanije sa potpuno levitirajućim vozom. Očekuje se da će ovo vozilo težiti do 20 tona sa maksimalnom brzinom od 200 km/h.
Dok je primena magnetne levitacije na javni prevoz deo misije „IronLev-a“, kompanija radi na komercijalizaciji tehnologije za sisteme prevoza ljudi kako bi pomogla u proizvodnji rešenja za nisku buku u urbanim okruženjima.