Gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić najavio je da će javni prevoz u Beogradu od 1. januara 2025. godine biti besplatan za sve.
„Od 1. januara 2025. godine sav javni prevoz u Beogradu biće besplatan. Znači, više niko neće morati da plaća kartu. Nema više ni mesečnih, ni godišnjih, ni popusta“, najavio je Šapić na konferenciji za novinare u Starom dvoru.
Rekao je da Grad Beograd sa ovom socijalnom merom postaje lider u javnom prevozu, i da će biti jedini grad u Evropi sa više od pola miliona stanovnika u kom je javni prevoz besplatan.
Do 2027. svi autobusi, trolejbusi i tramvaji biće novi
Šapić je najavio da će do 2027. biti obnovljen kompletan vozni park u javnom prevozu – svi autobusi, svi tramvaji i svi trolejbusi.
„Do kraja 2025. godine neće biti starijeg autobusa od dve godine na ulicama. Evo, stižu nam plavi autobusi – ovi kako se sprdate, ‘Nemanjićko plavi’, ‘Šapićevsko plavi’, zovite ih kako hoćete – ali će biti plavi, biće novi.
Što je najvažnije, oni stižu, sad nam je stiglo 40, 50, stižu i čitave 2025. će oni da dolaze. Do kraja 2025. neće biti vozila starijih od dve godine, a i tih od dve godine ili dve i po će biti samo ona koja smo kupili krajem 2022. jer je grehota da ta vozila ne koristimo jer su zaista nova. Sva druga će biti iz 2023. i 2024. godine“, naveo je Šapić.
Tokom naredne godine stižu novi tramvaji
Podsetio je da će tokom naredne godine početi da stižu prvi od 25 tramvaja koje je Grad kupio od turske Bozonkaje.
„A, do kraja ’27. smo zadali sebi zadatak da svi trolejbusi, to vam je 100 trolejbusa i ovih ostalih 100 tramvaja ili 120 tramvaja obezbedimo sredstva, kupimo ih, videćemo da li nešto kroz javno-privatna partnerstva, da li nešto što ćemo mi da obezbedimo. Ono što je najvažnije je da na što povoljniji način dođemo što brže do novih vozila“, rekao je on.
Šapić je istakao i da su privatni prevoznici koji već 30 godina rade u Beogradu, sada po prvi put u obavezi da nabave nova vozila.
Rasterećenje saobraćaja tek kada se izgradi metro
Kada je reč o saobraćajnim gužvama, Šapić je podsetio da je u Beogradu u prethodnih deset godina broj automobila povećan za 250.000.
Grad će, kako je naveo, pokušati da se izbori sa gužvama, koliko je to moguće, širenjem ulica i bulevara, ali je naglasio da će ozbiljnije rasterećenje saobraćaja uslediti tek po izgradnji metroa.
„Nije besplatno, ali se više ne plaća duplo“
Šapić je rekao i da prosečna beogradska porodica – kada se uzmu u obzir sve socijalne mere grada Beograda poput besplatnih vrtića, novca za udžbenike, vaučera za Novu godinu i besplatnog ulaza na bazene – na godišnjem nivou uštedi oko 670.000 dinara.
Istina je da se, kako je rekao, te socijalne mere finansiraju novcem koji građani odvajaju u budžet, ali ranije su te usluge plaćali, a sada više ne.
„Nije besplatno, ali se više ne plaća duplo“, zaključio je gradonačelnik.