Градоначелник Београда Александар Шапић најавио је да ће јавни превоз у Београду од 1. јануара 2025. године бити бесплатан за све.
„Од 1. јануара 2025. године сав јавни превоз у Београду биће бесплатан. Значи, више нико неће морати да плаћа карту. Нема више ни месечних, ни годишњих, ни попуста“, најавио је Шапић на конференцији за новинаре у Старом двору.
Рекао је да Град Београд са овом социјалном мером постаје лидер у јавном превозу, и да ће бити једини град у Европи са више од пола милиона становника у ком је јавни превоз бесплатан.
До 2027. сви аутобуси, тролејбуси и трамваји биће нови
Шапић је најавио да ће до 2027. бити обновљен комплетан возни парк у јавном превозу – сви аутобуси, сви трамваји и сви тролејбуси.
„До краја 2025. године неће бити старијег аутобуса од две године на улицама. Ево, стижу нам плави аутобуси – ови како се спрdate, ‘Немањићко плави’, ‘Шапићевско плави’, зовите их како хоћете – али ће бити плави, биће нови.
Што је најважније, они стижу, сад нам је стигло 40, 50, стижу и читаве 2025. ће они да долазе. До краја 2025. неће бити возила старијих од две године, а и тих од две године или две и по ће бити само она која смо купили крајем 2022. јер је грехота да та возила не користимо јер су заиста нова. Сва друга ће бити из 2023. и 2024. године“, навео је Шапић.
Током наредне године стижу нови трамваји
Подсетио је да ће током наредне године почети да стижу први од 25 трамваја које је Град купио од турске Бозонкаје.
„А, до краја ’27. смо задали себи задатак да сви тролејбуси, то вам је 100 тролејбуса и ових осталих 100 трамваја или 120 трамваја обезбедимо средства, купимо их, видећемо да ли нешто кроз јавно-приватна партнерства, да ли нешто што ћемо ми да обезбедимо. Оно што је најважније је да на што повољнији начин дођемо што брже до нових возила“, рекао је он.
Шапић је истакао и да су приватни превозници који већ 30 година раде у Београду, сада по први пут у обавези да набаве нова возила.
Растерећење саобраћаја тек када се изгради метро
Када је реч о саобраћајним гужвама, Шапић је подсетио да је у Београду у претходних десет година број аутомобила повећан за 250.000.
Град ће, како је навео, покушати да се избори са гужвама, колико је то могуће, ширењем улица и булевара, али је нагласио да ће озбиљније растерећење саобраћаја уследити тек по изградњи метроа.
„Није бесплатно, али се више не плаћа дупло“
Шапић је рекао и да просечна београдска породица – када се узму у обзир све социјалне мере града Београда попут бесплатних вртића, новца за уџбенике, ваучера за Нову годину и бесплатног улаза на базене – на годишњем нивоу уштеди око 670.000 динара.
Истина је да се, како је рекао, те социјалне мере финансирају новцем који грађани одвајају у буџет, али раније су те услуге плаћали, а сада више не.
„Није бесплатно, али се више не плаћа дупло“, закључио је градоначелник.