Prijavljivanje za subvencije države za kupovinu električnih vozila u iznosu do 5.000 evra počinje, a za tu namenu Ministarstvo zaštite životne sredine opredelilo je 170 miliona dinara.
Pravo na subvenciju mogu da ostvare fizička lica, preduzetnici i pravna lica, a zahtevi se podnose ministarstvu zaključno sa 31. oktobrom tekuće godine.
„Kao jednu od mera države za unapređenje kvaliteta vazduha i životne sredine, ministarstvo koje vodim obezbedilo je sredstva za podršku kupovini električnih vozila. Sredstva koja smo namenili za 2024. godinu biće dodeljena prema pristiglim, urednim zahtevima građana i privrede, sve dok se ne utroši ukupan iznos ili najkasnije do 31. oktobra. Ukoliko se pokaže da interesovanje građana i privrede znatno premašuje opredeljen iznos, mi ćemo se potruditi da obezbedimo dodatna sredstva za subvencije za kupovinu novih električnih vozila“, rekla je ministarka zaštite životne sredine Irena Vujović, saopštilo je ministarstvo.
Uredbom koja je ranije usvojena predviđena je podrška za kupovinu više vrsta električnih vozila.
Građani i pravna lica koji žele da ostvare pravo na subvencionisanu kupovinu električnog mopeda ili lakog tricikla, mogu da računaju na podršku od 250 evra u dinarskoj protivvrednosti.
Za kupovinu električnih motocikala, motocikala sa bočnim sedištem, teških tricikala, lakih i teških četvorocikala, predviđena je podrška u iznosu od 500 evra.
Najveći iznos subvencije dostupan je za električna putnička vozila sa najviše devet mesta za sedenje i električna teretna vozila čija je najveća dozvoljena masa do 3,5 tone, i kreće se od 2.500 do 5.000 evra.
Električni automobili su automobili koji se pokreću elektromotorom, koristeći električnu energiju pohranjenu u akumulatoru ili drugim uređajima za pohranu energije. Oni imaju nekoliko mogućih prednosti u odnosu na konvencionalne automobile sa unutarnjim sagorevanjem, kao što su smanjenje onečišćenja zraka, smanjenje emisije stakleničkih gasova, manja zavisnost od nafte i niski troškovi održavanja.
U Srbiji je registrovano oko 500 električnih vozila, a država je za njihovu nabavku opredelila dva miliona evra subvencija. Međutim, električni automobili su i dalje skuplji od konvencionalnih i hibridnih automobila zbog dodatnog troška njihovih litijum-jonskih akumulatora, koji su takođe opasni zbog kasnije reciklaže. Drugi problem je nedostatak infrastrukture za punjenje i strah od nestanka energije pre dostizanja odredišta zbog ograničenog dosega postojećih električnih automobila. Takođe, u Srbiji nije definisana regulativa za prodaju električne energije koju koriste ova vozila.
Najčešći korisnici električnih automobila u Srbiji su ljudi koji se bave naprednim tehnologijama i oni koji imaju svest o zagađenju i žele da voze automobile koji najmanje emituju štetno zagađenje. Mladi ljudi, ipak, vole da čuju zvuk motora, tako da oni još uvek nisu zainteresovani za električne automobile.