Početna » Kultura » Miloš Lalatović: Pobesneli Maks (1979), sumorna slika budućnosti ili već sadašnjosti

Četiri i po decenije „Pobesnelog Maksa“

Miloš Lalatović: Pobesneli Maks (1979), sumorna slika budućnosti ili već sadašnjosti

Prošle su tačno četiri i po decenije otkako je australijski reditelj-scenarista Džordž Miler, uz podršku partnera-producenta Bajrona Kenedija i ko-scenariste Džejmsa Mekoslenda, snimio Pobesnelog Maksa (Mad Max, 1979), čuvenog po prvoj i najslavnijoj ulozi Mela Gibsona, distopijskoj viziji sadašnje civilizacije koja se raspada.

Uspeh i uticaj filma

Pobesneli Maks je širom sveta zaradio 100 miliona dolara i jedno vreme bio Ginisov rekorder u odnosu između uloženih sredstava i ostvarene zarade.

Pobesneli Maks je takođe bio prvi film u istoimenom, žanrovski i umetnički uticajnom serijalu pod autorskom kontrolom Džordža Milera, a koji još čine Drumski ratnik (Mad Max 2: The Road Warrior, 1981), Pobesneli Maks iza Gromovite kupole (Mad Max Beyond Thunderdome, 1985) i Pobesneli Maks: Auto-put besa (Mad Max: Fury Road, 2015).

Distopijska vizija bliske budućnosti

Mad Max je film koji neverovatno opisuje naše doba. Radi se o nestašici energenata i sistem počinje da se urušava. Iako sve funkcioniše naizgled normalno – ljudi kupuju, zabavljaju se, idu na odmore, jedu sladoled – sve deluje na prvi pogled idilično. Ali sa nestašicom goriva, sistem počinje malo po malo da „zakida“. Polako se uvode restriktivne mere, što u početku prolazi nezapaženo.

Porast kriminala i haosa

Ali određeni sloj društva, koji pripada drugoj strani zakona, ove promene nepogrešivo registruje, sve više se bahateći, do te mere da više niko nije siguran. Motociklističke bande seju strah svuda gde se nađu. A to mogu biti i naizgled pitomi krajevi Australije.

Policajci nisu mnogo drugačiji od kriminalaca – razlikuju se samo po znački koju nose, i ljudi ih nazivaju „rđama“. Naravno, ima i časnih policajaca poput Maksa i njegovog kolege Gasa. Problem je što sa dehumanizacijom društva nastaje i dehumanizacija čoveka.

Transformacija junaka u antiheroja

Od dobrih, ljudi postaju loši, surovi, opterećeni osvetom. Od heroja postaju antiheroji, kao da zapadna društva odavno već ne prihvataju heroje kao pozitivne likove, već antiheroje, gde su predstavljeni ne kao nužno loši ljudi, već kao ljudi koji se ne snalaze u postojećim okolnostima.

Početak sukoba – Noćni jahač

Prilikom akcije hvatanja jednog kriminalca pod nadimkom Noćni jahač, koji sumanuto vozi svoj automobil, zajedno sa svojom partnerkom pankerkom, slušajući svoju omiljenu pesmu Rocker od benda AC/DC, gazi sve što stigne, ljudi u strahu panično beže. Policajci su nemoćni, jer ipak je Noćni jahač nadmoćniji.

Tom prilikom gine Maksov kolega Gas. Maks nastavlja poteru za njim. Ovaj usled nekontrolisane vožnje nastrada. Bez obzira što ga Maks nije direktno ubio, na sebe i svoju porodicu navlači prijatelje Noćnog jahača – opasnu motociklističku bandu.

Banda donosi haos i nasilje

Stepen i metodi njihove agresije su neverovatni, kao i iznenadni način njihovog pojavljivanja bilo gde. Poput demona, stvaraju horor atmosferu. Nigde se od njih ne može sakriti, pojavljuju se na neverovatan način.

Tako Maks i njegova supruga sa detetom, otišli su nakon smrti Gasa da se odmore u idiličnim predelima Australije, daleko od užurbanog asfalta. Ali, neverovatno, motociklisti se i tu pojavljuju. Napadaju Maksovu porodicu, čak mu i kraće vreme kidnapuju dete, ali njegova žena, uz pomoć jedne starije gospođe koja poseduje sačmaru, uspeva da ga povrati.

No, motociklisti ne odustaju. Na kraju ipak uspevaju da se osvete, ubijajući Maksovu ženu i dete dok su jeli sladoled. Našli su se na autoputu smrti i bili pregaženi.

Maksova osveta – put bez povratka

Maks je „pobesneo“. Otuda i potiče naziv filma. Više nije isti čovek. Kao što je banda bila bauk za sve, tako sada on postaje za nju. Ubija jednog po jednog od njihovih članova, a sa svakim od tih ubistava, ljudskost se u njemu smanjuje.

Na kraju ne pošteđuje ni jednog „finog dečka“, koji se igrom slučaja našao u bandi, i predstavljao je omiljenog člana njihovog vođe.

Pravi tempiranu bombu, vezuje ga lisicama, i ostavlja mu ciničnu mogućnost da prereže lisice za deset minuta ili svoju nogu za pet da bi preživeo. Ovim poslednjim ubistvom, Maksova čovečnost pala je na vrlo niske grane.

Odlazak u pustinju – nastavak priče

Napušta civilizaciju, odlazi u pustinjske gudure Australije, gde se ponovo suočava sa još gorom situacijom, a čija je radnja prikazana u drugom delu filma Drumski ratnik (Mad Max 2: The Road Warrior, 1981).

Ovaj nastavak predstavlja jedan od najupečatljivijih i najpoznatijih apokaliptičnih filmova.

Pripremila redakcija Kompas info
Povezani članci:

Portal Kompas Info posebnu pažnju posvećuje temama koje se tiču društva, ekonomije, vere, kulture, istorije, tradicije i identiteta naroda koji žive u ovom regionu. Želimo da vam pružimo objektivan, balansiran i progresivan pogled na svet oko nas, kao i da podstaknemo na razmišljanje, diskusiju i delovanje u pravcu boljeg društva za sve nas.