Laž je poprimila neslućene razmere, jednu stvar lako je predstaviti kao nešto sasvim drugo – belo kao crno, rekao je ruski reditelj Nikita Mihalkov.
„Moćnici konstruišu svoju istinu i to je ono što njima odgovara. A, svaka drugačija istina proglašava se za neistinu, nepravdu… To je intenzivan proces koji prodire u svest ljudi“, rekao je Mihalkov, a prenosi nedeljnik NIN.
Mihalkov je boravio u Beogradu, gde je u Narodnom pozorištu 26. i 27. oktobra njegovo pozorište „Nikita Mihalkov radionica“ izvelo predstavu „12“, čiji je bio reditelj, koscenarista i jedan od glumaca. Mihalkov je snimio i film „12“, koji je dobio 2007. godine specijalnog „Zlatnog lava“ na Filmskom festivalu u Veneciji.
U razgovoru sa srpskim novinarima u Narodnom pozorištu, između dve izvedbe, kako prenosi NIN, Mihalkov je između ostalog primetio da u umetnosti „estetika zavisi od etike, i obrnuto“.
„Najvažnije je koliko i kako verujemo u ono što radimo, sve ostalo je rezultat toga“, kazao je reditelj.
Mihalkov je tokom razgovora sa novinarima u Beogradu ocenio da su ljudi zaboravili da se neke najbitnije stvari u svetu nisu promenile od njegovog stvaranja.
„Ma koliko novca neko imao, ako se razboli, ako se oseća loše, ako ga nešto muči, neće biti zadovoljan ni srećan. Problemi života, smrti, gladi, samoće… tu su kao i ranije. Samo onaj ko to shvati može zaista biti slobodan. Čovek, pojedinac, može biti slobodan samo ako je zadovoljan onim što ima i što jeste“, naveo je Mihalkov.
Prema njegovim rečima, kroz život su ga vodile reči majke da se nikada ne upoređuje sa ljudima koji u materijalnom smislu žive bolje, i da sudi upoređujući se sa onima koji imaju manje od tebe.
„To me je vodilo kroz život. Naravno, problem novca je sveprisutan, ali novac ne čini ljude srećnima. Ne propagiram askezu ni isključivanje od sveta… Možda će zvučati čudno, ali po mom mišljenju najstariji, najstrašniji greh jeste upravo zavist. Zavist je majka svih drugih grehova“, rekao je sineasta.
Mihalkov je rekao da ne oseća zavisnost prema drugima, ali da jeste „na sebi osetio tuđu“, dodavši da je „osloboditi sebe od zavisti osnova bilo koje druge slobode“.
Napomenuvši da magija mora postojati u filmu i pozorištu, Mihalkov je primetio da je američki film nekada tragao za duhom i smislom, ali je sa prodorom tehnologije počeo da se menja, i postao naklonjen neljudskom, nečovečnom, neduhovnom.
„To je samo slika onoga što se dešava u društvu. Američka filmska umetnost je Ameriku učinila Amerikom. Policajac sa naočarima, sa rukama na leđima i blago raširenih nogu. U Ameriku je takav lik stigao sa filma. Dakle, filmska umetnost ima moć da stvara i oblikuje društvo u čitavom svetu. Sada je virtuelna vizuelizacija počela da zamenjuje potrebu za smislom“, rekao je ruski sineasta.