Holivud više nije ono što je nekada bio – nekadašnji simbol američke kulturne moći i glamura danas se suočava sa padom produkcije, odlivom projekata u inostranstvo i sve manjim uticajem na globalnom tržištu. Sa skoro 40 odsto manje snimanja u Los Anđelesu u poslednjoj deceniji i milijardama dolara koje se svake godine slivaju u inostrane produkcione centre, američka filmska industrija je, kako tvrdi Donald Tramp, „na ivici brze smrti“.
Zbog toga je predsednik SAD je u nedelju najavio 100 odstotnu carinu na filmove proizvedene van zemlje. Kaže da američka filmska industrija umire „veoma brzom smrću“ zbog podsticaja koje su druge zemlje nudile kako bi privukle filmske stvaraoce.
„Ovo je zajednički napor drugih nacija i, stoga, pretnja nacionalnoj bezbednosti. To je, pored svega ostalog, slanje poruka i propaganda“, rekao je Tramp na društvenoj mreži Truth social, prenosi Rojters.
Tramp je rekao da ovlašćuje nadležne vladine agencije, kao što je Ministarstvo trgovine, da odmah započnu proces nametanja 100 odsto carine na sve filmove proizvedene u inostranstvu koji se zatim šalju u Sjedinjene Države.
Detalji o tome kako će se carine primenjivati nisu poznate za sada.
Nije jasno da li će se carine primenjivati na filmove na striming servisima, kao i na one koji se prikazuju u bioskopima, ili će se obračunavati na osnovu troškova produkcije ili prihoda od blagajni.
Vraćanje Holivuda
U januaru je Tramp zadužio holivudske glumce Džona Vojta, Silvestera Stalonea i Mela Gibsona da vrate Holivud „veći, bolji i jači nego ikad pre“.
Filmska i TV produkcija godinama napušta Holivud. Oni se kreću ka lokacijama sa poreskim olakšicama koje snimanje čine jeftinijim.
Vlade širom sveta povećale su podsticaje kako bi privukle produkcije i osvojile veći deo kolača od 248 milijardi dolara koliko se predviđa da će u ovoj godini u svetu biti potrošeno na snimanje filmova, prema kompaniji Ampere analizis, prenosi Nova ekonomija.
Sve velike medijske kompanije, uključujući Volt Dizni, Netfliks i Univerzal Pikčers, snimaju filmove u inostranstvu.
U 2023. godini, oko polovine potrošnje američkih producenata na filmske i TV projekte sa budžetima većim od 40 miliona dolara otišlo je van SAD, prema istraživačkoj firmi ProdPro.
Filmska i televizijska produkcija je pala za skoro 40 odsto tokom poslednje decenije u holivudskom rodnom gradu Los Anđelesu, prema podacima FilmLA, neprofitne organizacije koja prati produkciju u regionu.