Ovaj projekat kolektiva FLEE ima za cilj da predstavi živo nasleđe Svete Gore kroz dupli album i umetničku knjigu pozivajući savremene umetnike i istraživače da pristupe, reinterpretiraju i diskutuju o njenih savremenim implikacijama.
Sveta Gora Atos je grčko poluostrvo sa posebnim statusom jer je pravno autonomno i naseljeno pravoslavnim monasima. Na listi svetske baštine Uneska, 20 manastira čini monašku zajednicu, uključujući i srpski manastir Hilandar koji je posebno značajan. Većina manastira su grčki, ali i bugarski, rumunski (skiti), ruski i gruzijski.
Možete li nam prvo predstaviti FLEE?
FLEE je rođen pre 7 godina, to je neka vrsta NLO-a koji se nalazi između izdavačke kuće i diskografske kuće, organizujemo i izložbe. Ideja je bila da se kulturni fenomeni dokumentuju zvučnom ili audio komponentom kroz prizmu transdisciplinarnog pristupa. U drugu fazu umetničke reinterpretacije uključujemo svedoke, istraživače, a zatim i umetnike, bez želje da stvaramo hijerarhiju diskursa. U trećoj fazi našeg rada usvajamo refleksivniji, pa čak i kritički pristup.
Kako je nastala ideja za ovaj projekat vezan za Svetu Goru?
Pronašli smo zvučne zapise sa Svete Gore u Ženevskom etnografskom muzeju, koje je snimio etnomuzikolog Semjuel Bo-Bovi šezdesetih godina prošlog veka. U isto vreme, prijatelj istraživač sa Univerziteta UCL u Engleskoj putovao je na Atos, a ova koincidencija i njegovo poznavanje atonskih manastira dali su nam ideju da dublje istražimo ovu temu.
Tako smo otputovali tamo u njegovom društvu, imali priliku da posetimo deo grčkih manastira, upoznamo monahe i obavimo snimanja tokom desetak dana. Zahvaljujući stručnjacima za vizantijsku muziku i atonske manastire, uspeli smo da se što bolje pripremimo i ciljno odaberemo osobe koje smo hteli da sretnemo i snimimo.
Album je sastavljen od dva vinila, možete li nam reći nešto više o njemu?
Radimo uvek na isti način, prvi vinil sadrži “autentične” snimke koje smo mi prikupili pre dve godine i koje je snimio Samuel Bo-Bovi 1961. godine. Možemo reći da je to vinil sakralne muzike sa pesmama i molitvama. Nadalje, pronašli smo monaha koji je bio snimljen od strane etnomuzikologa šezdesetih godina, ali nažalost, bio je previše star kada smo ga sretnuli 60 godina kasnije.
Za drugi vinil pozvali smo razne savremene umetnike, kao što su Jimi Tenor, Holy Tongue, Jay Glass Dubs, Gilb’r, Inre Kretsen Grupp, Prins Emanuel i Murat Ertel. Oni dolaze iz Grčke i širom sveta, a njihov zadatak je bio da reinterpretiraju atonsku muziku na svoj način. Neki su bili više zainteresovani za estetsko istraživanje, dok su drugi više duboko istražili temu Gore Atosa.
Mnogo smo se pitali o legitimnosti rada na svetoj muzici kako bismo je pretvorili u profanu muziku, ali smo odlučili da to učinimo na poštovan način. Neki monasi su nam dali svoj blagoslov, dok drugi nisu nužno razumeli ovu “remiks” komponentu koja je prisutna na vinilu.
Pored ovoga objavljujete i knjigu, koji su još umetnici učestvovali u ovom delu projekta?
Pozvali smo grčkog fotografa, Stratosa Kalapatisa, kojkoji je fotografisao na Svetoj Gori, a neki monasi su čak uživali u tome i pozirali pred objektivom. Ovo nije jedini umetnik koji se nalazi u knjizi, jer postoji i predstavljanje nekoliko umetničkih dela. Jedno od njih je sto napravljen od kamenja koji je izradio grčki skulptor, Teodor Psihojos, koji podseća na geografiju poluostrva okruženog morem i sto oko kojeg se monasi okupljaju za obrok.
Drugo delo, takođe od grčkog umetnika, Tefra90, je performativno slikarstvo, izrađeno spaljivanjem sveća, ostavljajući utisak zvona u misterioznoj atmosferi.
U jednom delu knjige takođe se nalazi podsetnik na vinil, gde muzički umetnici dele svoj pristup u vezi sa atonskom muzikom.
Knjiga sadrži nekoliko tekstova različitih autora, možete li nam reći nešto više?
Otac Damaskinis iz manastira Ksenofon potpisuje istorijski tekst o obnovi Atosa, koja mnogo duguje jednom hesihastičkom monahu iz XX veka po imenu Josif. Poslednjih nekoliko decenija manastiri iz Srbije, Bugarske, Rusije i rumunski skiti takođe učestvuju u ovoj obnovi od pada komunizma, dobijajući finansijsku podršku od svojih zemalja.
Muzikolog Tomas Apostolopulos nam zatim pruža fascinantan pregled vizantijske atonske muzike iznutra. Kada smo otputovali tamo za naš projekat, primetili smo određenu skromnost među monasima, ali su se ipak saglasili da nam otkriju koji su najbolji pojci među njima.
Ali neki od njih imaju refleksivniji pristup..
Naime, nismo želeli da napravimo projekat jednosmernog karaktera, već su u ovom projektu prisutni različiti pristupi i pogledi, koji ostaje sekularni. Atos je vanvremensko, složeno mesto, i uopšte savetujemo svima koji su zainteresovani da ga posete.
Ali istovremeno, to je sve više turističko mesto, sa pravom ekonomijom, a tekst Mikelanđela Paganopulosa upravo razmatra pitanje autentičnosti u ovom kontekstu. Ženama, budući da im nije dozvoljeno da uđu jer je poluostrvo posvećeno Bogorodici, učestvuju iz daljine u razvoju turističkog hodočašća preko krstarenja, a antropolog Phedra Duzina-Bakalaki razmatra ovu temu i izuzetke koji su se javljali tokom vekova. Može se spomenuti Jelena, žena srpskog kralja Dušana, koja je pobegla od epidemije kuge, ili druga Srpkinja, kao što je Mara Branković, žena sultana Murada II, koja je nakon osvajanja Konstantinopolja vratila relikvije Svete Sofije.
Drugi antropolog, Makar Terešin, zaključuje knjigu tekstom koji govori o političkom aspektu monaške poluostrvne zajednice. Postoje, uostalom, ljudi iz bivše Jugoslavije koji su pobegli sa Balkana na Atos posle rata, ali ovde se razmatraju i odnosi sa Rusijom od X veka do danas, sa ratom u Ukrajini. Napetosti između Moskve i Carigrada, kao i autokefalnost Ukrajinske crkve, odjekuju na Atosu usred molitvi.
Projekat Atos: Odjeci Svete Gore predstavljen je na nekoliko događaja u Atini, Parizu i Londonu kombinujući izložbe radova, koncerte i konferencije.
Dvostruki album i knjiga, kao i njihovi drugi projekti, prodaju se na sajtu FLEE. https://fleeproject.com/order/006
FLEE je nezavisna izdavačka kuća, diskografska kuća kuća i kustoska platforma posvećena dokumentovanju i umetničkoj reinterpretaciji hibridnih kulturnih fenomena, koju su osnovali Olivije Diport, Alan Marzo i Karl Anebrink. Braneći transdisciplinarnu praksu, platforma kreativno istražuje i ističe konture globalizacije iz istorijske i kritičke perspektive. Oscilirajući između različitih predmeta i disciplina, od muzike do arhitekture, kolektiv sledi inkluzivni radni metod, favorizujući različite i različite tačke gledišta.