U Srbiji svako peto dete živi u siromaštvu, dok oko 10.000 dece predškolskog uzrasta ima smetnje u razvoju i potrebna im je podrška kako bi mogli da dostignu vršnjake do polaska u školu, rekla je za RTS Vesna Savić iz Unicefa. Naglašava da su za tu organizaciju najdragocenije donacije građana i kompanija na mesečnom nivou.
Unicef u Srbiji priključio se svetskoj kampanji ove organizacije pod nazivom „Ja ću“, sa ciljem da okupi građane i kompanije oko zajedničke misije: da svako dete, bez izuzetka, dobije šansu za detinjstvo kakvo zaslužuje. Pomoć Unicefu omogućava spas za milione dece
Donacije su omogućile Unicefu da od 1990. godine prepolovi smrtnost dece mlađe od pet godina, i da u proteklih 50 godina spase čak 154 miliona života kroz programe vakcinacije. Zahvaljujući Unicefu, tokom poslednjih 35 godina skoro osam miliona dece više nego pre toga je dočekalo svoj peti rođendan.
I Srbiji je ostvaren značajan napredak za decu. Ipak, brojni izazovi su i dalje prisutni, a nedostatak sredstava može da ugrozi sve što smo zajedno postigli.
Deca čine samo 17 odsto stanovništva Srbije. Svako peto dete je u riziku od siromaštva, dok je za više od 60.000 predškolaca i njihovih porodica svake godine potrebna podrška da prevaziđu razvojne smetnje i teškoće. Više od polovine najugroženije dece ne dostiže osnovni nivo pismenosti. Svako četvrto dete školskog uzrasta oseća razdražljivost.
Među decom iz najranjivijih grupa, svaka druga devojčica iz romskih naselja udaje se pre punoletstva, a više od 5.200 dece odrasta bez roditeljskog staranja.
Istorijski napredak ostvaren od 1990. do 2025. sada je pod pretnjom. Svetska finansijska kriza dovodi u pitanje održivost ključnih Unicefovih programa – od rane intervencije, preko kvalitetnog i inkluzivnog obrazovanja, do zaštite od nasilja.
Vesna Savić, gostujući u Jutarnjem programu RTS-a, izjavila je da oko 240 miliona dece u svetu živi u krizi i potrebi za humanitarnom pomoći zbog ratova, klimatskih promena, porasta troškova života i bolesti koje prate takve okolnosti. Istovremeno, vlade smanjuju budžete za humanitarnu i razvojnu pomoć, što direktno ugrožava preživljavanje dece i njihovih porodica.
„Rezultati koje smo postigli prethodnih godina u smanjenju smrtnosti dece i poboljšanju njihovog života, sada su pod rizikom“, ističe Savićeva.
Prema njenim rečima, u Srbiji svako peto dete živi u siromaštvu, dok oko 10.000 dece predškolskog uzrasta ima smetnje u razvoju i potrebna im je podrška kako bi mogli da dostignu vršnjake do polaska u školu.
„Polovina dece iz najugroženijih grupa stanovništva u zemlji su funkcionalno nepismena i potrebna im je dodatna pomoć, kao i 12.000 dece koja u svakoj generaciji zahtevaju podršku u učenju“, navela je Savićeva.
Kako možemo da pomognemo
Naglašava da je neophodna globalna solidarnost, jer se Unicef finansira isključivo iz donacija. U Srbiji trenutno 50.000 građana i 300 kompanija redovno mesečno donira, što omogućava stabilan rad organizacije.
„Svako može da pomogne posetom sajtu donacije.unicef.rs i da uplati jednokratnu ili mesečnu pomoć – to nam je najdragocenije“, dodala je Savićeva.
Prema istraživanju Unicefa, ukrajinska kriza dodatno je pogoršala ekonomsku situaciju i siromaštvo porodica u Srbiji.
„Siromaštvo ugrožava obrazovanje, zdravlje i socijalnu zaštitu dece. Zato stavljamo fokus na rani razvoj, da bismo deci dali punu šansu“, objašnjava Savićeva.
Unicef, dodaje, radi na sistemskim promenama, a ne na kratkoročnim rešenjima, i kreira strategije zasnovane na podacima i stvarnim potrebama dece.
„Potrebni su nam ljudi u timu koji predstavljaju nezaustavljivu snagu dobrote i promena – za decu u Srbiji, ali i šire“, zaključuje Savićeva.
Kampanju „Ja ću“ u Srbiji podržavaju nacionalni ambasadori Unicefa Ana Ivanović i Aleksandar Saša Đorđević, kao i brojne poznate ličnosti: Voja Brajović, Anica Dobra, Nikola Kojo, Marina Maljković, Milan Marić, Nenad Okanović, Dragana Kosjerina, Dragan Mićanović, Kristina Radenković, Marčelo, Nataša Kovačević, Miloš Biković, Aleksandra Radović, Slaven Došlo, Jovan Matić i mnogi drugi.
Zaposleni partnerske kompanije „Nelt grupa“ takođe se priključuju kampanji redovnim mesečnim donacijama.