Najk, svetski maloprodajni gigant sa prihodom većim od 51,217 milijardi dolara u 2023. godini, danas je jedan od najpoznatijih brendova na svetu. Međutim, put kompanije nije uvek bio gladak.
Postojao je kritičan trenutak kada je Najk bio na ivici zatvaranja, ali ga je spasao jedan tada malo poznati prodavac – Soni Vakaro (Sonny Vaccaro) – svojim revolucionarnim marketinškim dogovorom u sportu.
Kao konsultant za Najk, Vakaro je predložio kompaniji da kreira liniju patika za Majkla Džordana, koji u tom trenutku još uvek nije zaigrao profesionalno. Ovaj smeli potez pokazao se kao istorijski uspešan. Hajde da istražimo transformaciju kompanije Najk – od gotovo bankrota do milijarderskog trijumfa, zahvaljujući jednom čoveku i jednom presudnom ugovoru.
Ko je Soni Vakaro?
Iako nije ime koje je svima poznato, Soni Vakaro ima ogroman uticaj u obezbeđivanju ugovora sa čuvenim sportistima. Bio je sportski izvršni direktor u kompaniji Najk, a odigrao je ključnu ulogu u dovođenju Majkla Džordana.

Vakaro je pionir u konceptu plaćanja koledž košarkaškim trenerima kako bi njihovi timovi nosili sportsku opremu njegove kompanije. Tokom rada u kompanijama Najk, Adidas i Ribok, on je uveo revoluciju na tržište amaterskog sporta, donoseći milione svojim poslodavcima i sebi.
Još 1965. godine, na molbu košarkaškog trenera Univerziteta Jangstaun, Vakaro je organizovao prvu nacionalnu srednjoškolsku košarkašku utakmicu „Dapper Dan Roundball Classic“. Ovaj događaj u Pitsburgu okupio je najbolje srednjoškolske igrače u zemlji.
Vakaro je upravljao ovim događajem sve do 2007. godine, a kroz njega su prošli budući NBA velikani poput Šakila O’Nila i Patrika Juinga. Zahvaljujući ovim godinama, izgradio je veze sa vodećim trenerima, mladim igračima i njihovim porodicama – veze koje će mu kasnije doneti medijsku pažnju.
ABCD kamp i nove zvezde
Godine 1984, Vakara je pokrenuo i „Academic Betterment and Career Development (ABCD) Camp“ – letnji košarkaški kamp za elitne igrače. Vodio ga je sve do 2007. godine. Upravo su tu svoje prve velike korake pravili buduće zvezde poput Lebrona Džejmsa i Kobija Brajanta.
Početak legende – Air Jordan
Najkove patike Air Jordan postale su pravi fenomen. Kada je Vakara sredinom 1970-ih došao u kompaniju, godišnja prodaja Najka iznosila je oko 900 miliona dolara ruto, ali „samo“ 150 miliona dolara čistog prihoda.
Međutim, pokretanje modela Air Jordan 1984. godine donelo je neverovatnih 126 miliona dolara prodaje u prvoj godini – daleko više od skromnih projekcija kompanije od 3 miliona dolara u tri godine.
Danas brend Jordan nastavlja da dominira tržištem, sa prihodom od 6,59 milijardi dolara u četvrtom kvartalu 2023. godine. Patike su postale omiljene među brojnim slavnim ličnostima – od Eminema, Kanje Vesta, Rijane do Džej-Zija, koji je posebno vezan za model Jordan III. Reper Džej Kol često nosi prvi model.
Brend „Jordan“ danas se smatra najuspešnijim partnerstvom u istoriji sporta. Sam Majkl Džordan je od Najk zaradio nekoliko milijardi dolara, a godišnje rojalti naknade danas prelaze 400 miliona.
Kako je sve počelo?
Priča o Air Jordan patikama počinje sa ambicijom kompanije Najk da prodre na košarkaško tržište. U to vreme, Najk je imao ozbiljnu konkurenciju u brendovima Adidas i Konvers, koji su bili uspešniji u privlačenju mlađih i sportski orijentisanih potrošača. Najveći košarkaški asovi bili su nevoljni da potpišu ugovor sa Najkom, koji se tada smatrao autsajderom. Budućnost čitavog košarkaškog odeljenja kompanije zavisila je od velikog ugovora.
Godine 1982, Soni Vakaro je prisustvovao finalu NCAA prvenstva u Nju Orleansu, gde je prvi put zapazio jednog mladog igrača… Majkla Džordana, tada člana Severne Karoline.
Rizik na jednu kartu – Džordan
Najk je u početku planirao da uloži 250 hiljada dolara u grupu igrača među kojima su Pardju, Džon Stokton i Čarls Barkli, ali je Soni Vakaro ubedio kompaniju da sva sredstva usmeri isključivo na Majkla Džordana koji tada nije hteo ni da sasluša ponudu Najka.
Rukovodstvo Najka bilo je skeptično da marketinšku strategiju usmeri na 21-godišnjeg, relativno nepoznatog košarkaša, posebno jer je bilo i drugih talentovanih sportista. U tom periodu Džordan je bio student treće godine na Univerzitetu Severna Karolina i nije bio siguran da li će izaći na NBA draft. Suočen sa finansijskim poteškoćama početkom 80-ih, Najk je ipak odlučio da rizikuje.
Džordan je tada nosio Adidas i Konvers
Vakaro lično nije poznavao Džordana, koji je u to vreme imao ugovor sa Konversom, zvaničnim sponzorom njegovog koledž tima. Pored toga, Džordan je više voleo proizvode Adidasa, koje je nosio na treninzima i u svakodnevnom životu, dok je na utakmicama nosio Konvers.
Vakaro je odlučio da ide na sve ili ništa. Iako je to bilo strogo zabranjeno, posetio je njegovu porodicu u Severnoj Karolini i posle jednog razgovora sa njegovom majkom ( Doloris Džordan) u vrtu njihove kuće, porodica Džordan je dala šansu Soniju Vakaru i Najku.
Razgovor Vakara i Deloris Džordan
Sam Vakaro je u razgovoru sa Deloris je tačno predvedeo kakvi će biti sastanci sa Konversom i Adidasom i da oni neće dati Majklu ništa što bi ga izdvojilo od drugih igrača. Upravo na tu kartu je odigrao Najk i u saradnji sa genijem dizajna, Piterom Murom, došli su na ideju na naprave personalizovane patike za Džordana koje će biti u boji kluba koja ga je draftovao, Čikago Bulsa.

Moramo pomenuti i to da je Piter Mur tvorac današnjeg „Air Jordan“ logoa koji je tokom vremena postao i statusni simbol.
Iako je po pravilima NBA lige bilo strogo zabranjeno da patike imaju više od dve boje, Najk je prvi prekršio to pravilo. Ovim potezom, kompanija Najk je uvela revoluciju u sportskom poslovanju i promenila tok istorije sporta.
Nakon razgovora sa Adidasom i Konversom, porodica Džordan nije bila impresionirana njihovim ponudama i time kako tretiraju Majkla i odlučili su da daju šansu Najku, iako to Majkla nije preterano zanimalo.
Rađanje „Air Jordan“
Kada su videli personalizovane patike i veru Sonija Vakare u to da Majkl ima nešto posebno u sebi, opredilili su se za Najk. Odluka, ali i pregovori nisu bili jednostavni jer je Doloris zahtevala i udeo od svake Majklove prodate patike, što nijedan igrač do tada nije imao u saradnji sa nekim brendom.
Ipak, roditelji su ga ubedili da sasluša ponudu. Tokom sastanka Džordan je uglavnom ćutao. Nike mu je ponudio 1,25 miliona dolara na pet godina, plus bonuse i 25% udela od svakog prodatog para Air Jordan patika, kao i crveni Mercedes SL 350L koji je bio velika želja mladog Majkla.
To je bila ponuda bez presedana, jer tadašnji najbolji igrači nisu zarađivali više od 100.000 dolara godišnje. Džordanov otac je tom prilikom rekao da bi bilo nerazumno odbiti takav ugovor.
Najk je dizajnirao ekskluzivne Air Jordan patike, napravljene za igrače koji pri sletanju na parket trpe trostruko veće opterećenje stopala. Naziv „Air Jordan“ bio je savršen, jer je Džordan bio poznat po svojim visokim skokovima, a Nike je upravo predstavio novu Air sole tehnologiju.
NBA je kažnjavao Džordana sa po 5.000 dolara svaki put kada ih je nosio na utakmici
Air Jordan debitovao je 1984. godine, a NBA je kažnjavao Džordana sa po 5.000 dolara svaki put kada ih je nosio na utakmici. Razlog je bio što je crno-crvena kombinacija boja bila „previše upadljiva“, dok su pravila lige nalagala da patike moraju biti pretežno bele ili crne, sa minimalnim akcentima u bojama tima.
Ipak, Najk je zabranu pretvorio u marketinšku priliku, pokrivajući sve Džordanove kazne, čime je stvoren još veći kult oko ovog modela. Kada su patike puštene u prodaju u aprilu 1985. godine po ceni od 65 dolara, postale su hit. Već u maju Najk je prodao Air Jordan patike u vrednosti od 70 miliona dolara, a do kraja godine zarada je bila tačno 126 miliona.
Ovaj Vakarin potez, ostao je upamćen kao najbolja saradnja u svetu sporta, a glavni razlog tome je vera. Vera u to da Majkl nije još jedan prosečan NBA igrač, pa čak ni „samo“ vrhunski, nego da ima nešto posebno u sebi, veličanstvenost kakvu niko nije imao do njega u svetu košarke.
Šta je Vakara radio nakon Najka?
Soni Vakara je napustio Najk 1991. godine kako bi se posvetio drugim poslovnim projektima, što je bio potez sa kojim se suvlasnik kompanije, Fil Najt, nije slagao.
Potom je prešao u Adidas, gde je uspeo da potpiše ugovore sa Kobijem Brajantom i Trejsijem Mekrejdijem. Ugovor sa Brajantom, koji je direktno iz srednje škole otišao u NBA, smatran je čak rizičnijim od Džordanovog ugovora sa Najkom. Tokom 90-ih milionski ugovori bili su retkost, ali je Vakara Brajantu ponudio 1 milion dolara godišnje.
Njegova poslednja profesionalna angažovanost bila je u kompaniji Ribok, nakon čega se 2007. godine povukao u penziju. Danas živi u Kaliforniji sa suprugom i povremeno drži predavanja na univerzitetima o nedostacima amaterskog sportskog sistema.
Procenjuje se da Vakaro danas ima neto vrednost od oko 5 miliona dolara. Kada se priključio Najku 70-ih, primao je samo 500 dolara mesečno, dok je ukupan iznos njegove zarade od kompanije i eventualnih procenata od Air Jordan-a ostao nepoznat.
Vakara na filmskom platnu
U martu 2023. godine, Ben Aflek je režirao filmsku dramu „Air“, koja prikazuje uspon Najka na tržištu patika. U glavnim ulogama igraju Met Dejmon i drugi poznati glumci, a radnja je usmerena upravo na Vakarinu ulogu u dovođenju Majkla Džordana.
Film je dobio pozitivne kritike za režiju, scenario, glumu i atmosferu, osvojivši ocenu 7,4 od 10 na IMDb-u i čak 93% odobravanja kritike na Rotten Tomatoes-u.