Почетна » Спорт » Рађање „Air Jordan-a“: Како је дошло до неочекиване сарадње Најка и Мајкла Џордана?

Сони Вакаро је једини који је веровао у величину Мајкла Џордана

Рађање „Air Jordan-a“: Како је дошло до неочекиване сарадње Најка и Мајкла Џордана?

Најк, светски малопродајни гигант са приходом већим од 51,217 милијарди долара у 2023. години, данас је један од најпознатијих брендова на свету. Међутим, пут компаније није увек био гладак.

Постојао је критичан тренутак када је Најк био на ивици затварања, али га је спасао један тада мало познати продавац – Сони Вакарo (Sonny Vaccaro) – својим револуционарним маркетиншким договором у спорту.

Као консултант за Најк, Вакаро је предложио компанији да креира линију патика за Мајкла Џордана, који у том тренутку још увек није заиграо професионално. Овај смели потез показао се као историјски успешан. Хајде да истражимо трансформацију компаније Најк – од готово банкрота до милијардерског тријумфа, захваљујући једном човеку и једном пресудном уговору.

Ко је Сони Вакаро?

Иако није име које је свима познато, Сони Вакаро има огроман утицај у обезбеђивању уговора са чувеним спортистима. Био је спортски извршни директор у компанији Најк, а одиграо је кључну улогу у довођењу Мајкла Џордана.

Сони Вакаро и Мајкл Џордан
Foto: Basquet Plus / Soni Vakaro i Majkl Džordan

Вакаро је пионир у концепту плаћања колеџ кошаркашким тренерима како би њихови тимови носили спортску опрему његове компаније. Током рада у компанијама Најк, Адидас и Рибок, он је увео револуцију на тржиште аматерског спорта, доносећи милионе својим послодавцима и себи.

Још 1965. године, на молбу кошаркашког тренера Универзитета Јангстаун, Вакаро је организовао прву националну средњошколску кошаркашку утакмицу „Dapper Dan Roundball Classic“. Овај догађај у Питсбургу окупио је најбоље средњошколске играче у земљи.

Вакаро је управљао овим догађајем све до 2007. године, а кроз њега су прошли будући НБА великани попут Шакила О’Нила и Патрика Јуинга. Захваљујући овим годинама, изградио је везе са водећим тренерима, младим играчима и њиховим породицама – везе које ће му касније донети медијску пажњу.

ABCD камп и нове звезде

Године 1984, Вакара је покренуо и „Academic Betterment and Career Development (ABCD) Camp“ – летњи кошаркашки камп за елитне играче. Водио га је све до 2007. године. Управо су ту своје прве велике кораке правили будуће звезде попут Леброна Џејмса и Кобија Брајанта.

Почетак легенде – Air Jordan

Најкове патике Air Jordan постале су прави феномен. Када је Вакара средином 1970-их дошао у компанију, годишња продаја Најка износила је око 900 милиона долара руто, али „само“ 150 милиона долара чистог прихода.

Међутим, покретање модела Air Jordan 1984. године донело је невероватних 126 милиона долара продаје у првој години – далеко више од скромних пројекција компаније од 3 милиона долара у три године.

Данас бренд Jordan наставља да доминира тржиштем, са приходом од 6,59 милијарди долара у четвртом кварталу 2023. године. Патике су постале омиљене међу бројним славним личностима – од Еминема, Кање Веста, Ријане до Џеј-Зија, који је посебно везан за модел Jordan III. Репер Џеј Кол често носи први модел.

Бренд „Jordan“ данас се сматра најуспешнијим партнерством у историји спорта. Сам Мајкл Џордан је од Најк зарадио неколико милијарди долара, а годишње ројалти накнаде данас прелазе 400 милиона.

Како је све почело?

Прича о Air Jordan патикама почиње са амбицијом компаније Најк да продре на кошаркашко тржиште. У то време, Најк је имао озбиљну конкуренцију у брендовима Адидас и Конверс, који су били успешнији у привлачењу млађих и спортски оријентисаних потрошача. Највећи кошаркашки асови били су невољни да потпишу уговор са Најком, који се тада сматрао аутсајдером. Будућност читавог кошаркашког одељења компаније зависила је од великог уговора.

Године 1982, Сони Вакаро је присуствовао финалу NCАА првенства у Њу Орлеансу, где је први пут запазио једног младог играча… Мајкла Џордана, тада члана Северне Каролине.

Ризик на једну карту – Џордан

Најк је у почетку планирао да уложи 250 хиљада долара у групу играча међу којима су Пардју, Џон Стоктон и Чарлс Баркли, али је Сони Вакаро убедио компанију да сва средства усмери искључиво на Мајкла Џордана који тада није хтео ни да саслуша понуду Најка.

Руководство Најка било је скептично да маркетиншку стратегију усмери на 21-годишњег, релативно непознатог кошаркаша, посебно јер је било и других талентованих спортиста. У том периоду Џордан је био студент треће године на Универзитету Северна Каролина и није био сигуран да ли ће изаћи на НБА драфт. Суочен са финансијским потешкоћама почетком 80-их, Најк је ипак одлучио да ризикује.

Џордан је тада носио Адидас и Конверс

Вакаро лично није познавао Џордана, који је у то време имао уговор са Конверсом, званичним спонзором његовог колеџ тима. Поред тога, Џордан је више волео производе Адидаса, које је носио на тренинзима и у свакодневном животу, док је на утакмицама носио Конверс.

Вакаро је одлучио да иде на све или ништа. Иако је то било строго забрањено, посетио је његову породицу у Северној Каролини и после једног разговора са његовом мајком ( Долорис Џордан) у врту њихове куће, породица Џордан је дала шансу Сонију Вакару и Најку.

Разговор Вакара и Дeлорис Џордан

Сам Вакаро је у разговору са Дeлорис је тачно предведео какви ће бити састанци са Конверсом и Адидасом и да они неће дати Мајклу ништа што би га издвојило од других играча. Управо на ту карту је одиграо Најк и у сарадњи са генијем дизајна, Питером Муром, дошли су на идеју на направе персонализоване патике за Џордана које ће бити у боји клуба која га је драфтовао, Чикаго Булса.

"Air Jordan 1" патике
Foto: The Standard / „Air Jordan 1“ patike

Mорамо поменути и то да је Питер Мур творац данашњег „Air Jordan“ логоа који је током времена постао и статусни симбол.

Иако је по правилима НБА лиге било строго забрањено да патике имају више од две боје, Најк је први прекршио то правило. Овим потезом, компанија Најк је увела револуцију у спортском пословању и променила ток историје спорта.

Након разговора са Адидасом и Конверсом, породица Џордан није била импресионирана њиховим понудама и тиме како третирају Мајкла и одлучили су да дају шансу Најку, иако то Мајкла није претерано занимало.

Рађање „Air Jordan“

Када су видели персонализоване патике и веру Сонија Вакаре у то да Мајкл има нешто посебно у себи, опредилили су се за Најк. Одлука, али и преговори нису били једноставни јер је Долорис захтевала и удео од сваке Мајклове продате патике, што ниједан играч до тада није имао у сарадњи са неким брендом.

Ипак, родитељи су га убедили да саслуша понуду. Током састанка Џордан је углавном ћутао. Нике му је понудио 1,25 милиона долара на пет година, плус бонусе и 25% удела од сваког продатог пара Air Jordan патика, као и црвени Мерцедес СЛ 350Л који је био велика жеља младог Мајкла.

То је била понуда без преседана, јер тадашњи најбољи играчи нису зарађивали више од 100.000 долара годишње. Џорданов отац је том приликом рекао да би било неразумно одбити такав уговор.

Најк је дизајнирао ексклузивне Air Jordan патике, направљене за играче који при слетању на паркет трпе троструко веће оптерећење стопала. Назив „Air Jordan“ био је савршен, јер је Џордан био познат по својим високим скоковима, а Нике је управо представио нову Air sole технологију.

НБА је кажњавао Џордана са по 5.000 долара сваки пут када их је носио на утакмици

Air Jordan дебитовао је 1984. године, а НБА је кажњавао Џордана са по 5.000 долара сваки пут када их је носио на утакмици. Разлог је био што је црно-црвена комбинација боја била „превише упадљива“, док су правила лиге налагала да патике морају бити претежно беле или црне, са минималним акцентима у бојама тима.

Ипак, Најк је забрану претворио у маркетиншку прилику, покривајући све Џорданове казне, чиме је створен још већи култ око овог модела. Када су патике пуштене у продају у априлу 1985. године по цени од 65 долара, постале су хит. Већ у мају Најк је продао Air Jordan патике у вредности од 70 милиона долара, а до краја године зарада је била тачно 126 милиона.

Овај Вакарин потез, остао је упамћен као најбоља сарадња у свету спорта, а главни разлог томе је вера. Вера у то да Мајкл није још један просечан НБА играч, па чак ни „само“ врхунски, него да има нешто посебно у себи, величанственост какву нико није имао до њега у свету кошарке.

Шта је Вакара радио након Најка?

Сони Вакара је напустио Најк 1991. године како би се посветио другим пословним пројектима, што је био потез са којим се сувласник компаније, Фил Најт, није слагао.

Потом је прешао у Адидас, где је успео да потпише уговоре са Кобијем Брајантом и Трејсијем Мекрејдијем. Уговор са Брајантом, који је директно из средње школе отишао у НБА, сматран је чак ризичнијим од Џордановог уговора са Најком. Током 90-их милионски уговори били су реткост, али је Вакара Брајанту понудио 1 милион долара годишње.

Његова последња професионална ангажованост била је у компанији Рибок, након чега се 2007. године повукао у пензију. Данас живи у Калифорнији са супругом и повремено држи предавања на универзитетима о недостацима аматерског спортског система.

Процењује се да Вакаро данас има нето вредност од око 5 милиона долара. Када се прикључио Најку 70-их, примао је само 500 долара месечно, док је укупан износ његове зараде од компаније и евентуалних процената од Air Jordan-а остао непознат.

Вакара на филмском платну

У марту 2023. године, Бен Афлек је режирао филмску драму „Air“, која приказује успон Најка на тржишту патика. У главним улогама играју Мет Дејмон и други познати глумци, а радња је усмерена управо на Вакарину улогу у довођењу Мајкла Џордана.

Филм је добио позитивне критике за режију, сценарио, глуму и атмосферу, освојивши оцену 7,4 од 10 на IMDb-у и чак 93% одобравања критике на Rotten Tomatoes-у.

Припремила редакција Компас инфо
Повезани чланци:

Портал Компас Инфо посебну пажњу посвећује темама које се тичу друштва, економије, вере, културе, историје, традиције и идентитета народа који живе у овом региону. Желимо да вам пружимо објективан, балансиран и прогресиван поглед на свет око нас, као и да подстакнемо на размишљање, дискусију и деловање у правцу бољег друштва за све нас.