Početna » Ekonomija » TikTok se vraća na američko tržište

Kako će nova izvršna naredba uticati na budućnost?

TikTok se vraća na američko tržište

TikTok obnavlja usluge za njegovih 170 miliona korisnika u Sjedinjenim Američkim Državama (SAD) pošto je novoizabrani predsednik Donald Tramp rekao da će izdati izvršnu naredbu da se aplikaciji odloži zabrana u zemlji kada stupi na dužnost u ponedeljak.

U subotu uveče, aplikacija u kineskom vlasništvu prestala je da radi za američke korisnike, pošto je stupio na snagu zakon o zabrani platforme zbog nacionalne bezbednosti.

Odlaganje primene zakona za zabranu TikTok-a

Tramp, koji je ranije podržao zabranu platforme, obećao je u nedelju da će odložiti primenu zakona i dati više vremena za postizanje dogovora.

TikTok je tada saopštio da je u procesu „obnavljanja usluge“.

Ubrzo potom, aplikacija je ponovo počela da radi, uz poruku milionima korisnika u kojoj se zahvaljuju Trampu po imenu.

Kompanija se u saopštenju zahvalila budućem predsedniku na „pružanju neophodne jasnoće i uverenja“, te poručila da će raditi sa Trampom „na dugoročnom rešenju kojim TikTok ostaje u Sjedinjenim Državama“.

Objava Trampa na mreži Truth Social

Tramp je u nedelju na društvenoj mreži u njegovom vlasništvu – Truth Social, objavio: „Tražim od kompanija da ne dozvole da TikTok ostane mrak! U ponedeljak ću izdati izvršnu naredbu da produžim vremenski period pre nego što zakonske zabrane stupe na snagu kako bismo mogli da se dogovorimo oko zaštite naše nacionalne bezbednosti“.

Nejasno je koja će pravna ovlašćenja Tramp imati da odloži primenu zakona koji je već na snazi.

Ali se očekuje da njegova vlada neće primeniti zabranu ako izda izvršnu naredbu.

TikTok je prethodno zabranjen zbog brige o vezama za kineskom vladom

Aplikacija je prethodno zabranjena zbog brige o vezama sa kineskom vladom i kompaniji je dat rok do 19. januara da je proda odobrenom kupcu iz SAD.

Vrhovni sud je u petak potvrdio zakon, usvojen u aprilu prošle godine, zabranjujući aplikaciju u SAD osim ako njena matična kompanija sa sedištem u Kini, BajtDens, ne proda platformu do nedelje, što nije učinila.

TikTok je tvrdio da zakon krši zaštitu slobode govora za njenih 170 miliona korisnika u zemlji.

Do zabrane je došlo uprkos pravnim pokušajima i žalbama kompanije da dokaže da je takav potez protivan ustavu.

Izvršni direktor TikTok bio na Trampovoj inauguraciji

Odlazeći predsednik Džo Bajden je izjavio da će to pitanje prepustiti njegovom nasledniku Donaldu Trampu, čijoj inauguraciji je prisustvovao izvršni direktor TikToka Šou Zi Ču.

„Mutno“ Iako je platforma ponovo puštena u rad u nedelju za postojeće korisnike, pitanje da li bi treće strane – platforme za hostovanje ili prodavnice aplikacija poput Gugla ili Epla – mogle da podrže TikTok u SAD i dalje je nejasno, kaže profesor prava Univerziteta u Ričmondu Karl Tobijas.

Aplikacija je uklonjena iz tih prodavnica uoči zabrane.

„Mutno je“, rekao je on za BBC.

Da li će TikTok ponovo biti dostupan na Eplu i Guglu?

U postu na društvenoj mreži Truth Social, Tramp je obećao da će zaštititi kompanije od odgovornosti, otvarajući vrata da TikTok ponovo bude dostupan na Eplu i Guglu.

„Naredba će takođe potvrditi da neće biti odgovornosti za bilo koju kompaniju koja je pomogla da TikTok ne utihne pre moje naredbe“, rekao je novoizabrani predsednik.

Ali tokom saslušanja u Vrhovnom sudu, pravna zastupnica američke Vlade Elizabet Prelogar je bila nepokolebljiva da izvršna naredba ne može retroaktivno promeniti zakon.

„Šta god da uradi novi predsednik, to ne menja tu realnost za ove kompanije“, rekla je sudkinja Sonja Sotomajor tokom saslušanja.

„Tako je“, dodala je Prelogar.

Profesor Tobijas je rekao da zakon sadrži odredbu koja bi omogućila predsedniku da odloži zabranu do 90 dana, ako može da pokaže da kompanija ostvaruje značajan napredak u ublažavanju pitanja nacionalne bezbednosti.

Ali, kako je kazao, nije jasno da li su ti uslovi ispunjeni.

„Najbolja stvar koju bi Tramp mogao da uradi je da sarađuje sa Kongresom, a ne da potencijalno krši zakon ili da bilo kakva pitanja ostaju da vise“, rekao je on.

„Ne znam da li ćemo mnogo više znati dok ne vidimo tu izvršnu naredbu.“

BajtDens izričit u nameri da ne proda TikTok

Sve do sada, kompanija BajtDens je bila izričita da njena najvrednija imovina u SAD-u nije na prodaju.

Ali da li bi do prodaje moglo da dođe kada se predsednik, koji se ponosi „veštinom postizanja dogovora“, vrati u Belu kuću?

Blumberg njuz je u utorak izveštao da spisak mogućih kupaca raste i da kompanija razmatra prodaju milijarderu Ilonu Masku, što je TikTok opisao kao „čistu izmišljotinu“.

Stiven Mnucin, ministar finansija tokom Trampovog prvog mandata, i milijarder Frenk Mekort su među onima koji su ranije izrazili interesovanje za kupovinu TikToka.

Mekort, bivši vlasnik bejzbol tima Los Anđeles Dodžersa, rekao je da je od konsorcijuma investitora dobio usmeno odobrenje da ponudi 20 milijardi dolara za TikTok.

Postoji i neobičan, znatno manje ozbiljan mogući vlasnik.

Najpopularniji jutjuber na svetu Mister Bist tvrdi da je i on u trci za kupovinu TikToka nakon što je naterao milijardere da ga u tome podrže.

Iako to može da izgleda kao šala, on ima značajan finansijski podsticaj da pokuša da sačuva aplikaciju jer ima više od 100 miliona pratilaca na TikToku.

Koji platformama bi korisnici mogli da se okrenu?

TikTok kaže da ima 170 miliona korisnika u Americi, koji su prošle godine u proseku koristili aplikaciju 51 minut dnevno.

Ako TikTok bude zabranjen ili postane manje upotrebljiv, stvoriće se ogromna prilika za njegove velike tehnološke rivale, kaže Džasmin Enberg, analitičarka u kompaniji za istraživanje tržišta Insajder intelidžens.

„Instagram rils, koji je vlasništvo tehnološkog konglomerata Mete, i Jutjub šorts u vlasništvu Gugla, najprirodnije su zamene za raseljene korisnike, kreatore i oglašivače“, kaže ona.

Fejsbuk bi takođe mogao da ima koristi, iako bi zbog kontroverznih promena politike koje je vlasnik Mark Cukerberg najavio na svim Meta platformama, mogao da bude manje privlačan korisnicima, kaže Enberg.

Korisnici dovode oglašivače, tako da bi zabrana TikToka mogla da bude veliki finansijski podsticaj ovim platformama.

Kako će se ovo odraziti na oglašavanje na društvenim mrežama?

„Glavni direktori marketinga sa kojima smo razgovarali potvrdili su da će, ako više ne budu mogli da se oglašavaju na TikToku, sredstva namenjena mrežama preusmeriti na Metu i Gugl, a to se desilo u Indiji kada je TikTok zabranjen 2020. godine“, kaže Kelsi Čikering, glavna analitičarka u uticajnoj američkoj istraživačkoj i savetodavnoj kompaniji Forester.

Aplikacija Lemon8, koja je takođe u vlasništvu kompanije BajtDens, bila bi očigledan izbor korisnika nakon zabrane TikToka, ali zakon predviđa da se mera primenjuje i na druge aplikacije u vlasništvu kineske kompanije i one kojima ona upravlja.

To znači da ni aplikacija Lemon8 verovatno neće biti dostupna u Americi.

Među ostalima koji bi mogli da profitiraju od zabrane TikToka je video platforma Tvič koja nudi uživo strimovanje što je popularna usluga na TikToku.

Tvič je dobro poznat, posebno gejmerima, ali nastavlja da širi sadržaj.

Koje su druge platforme u kineskom vlasništvu?

Druge platforme u kineskom vlasništvu, kao što je platforma za društveno umrežavanje i e-trgovinu Sjaohungšu, koja je američkim korisnicima poznata kao RedNaut, beleži brz rast u Americi i Ujedinjenom Kraljevstvu.

Ipak, neki napominju da nijedna postojeća aplikacija ne može zaista da zameni TikTok, posebno njegovu prodavnicu, koja omogućava korisnicima da kupuju proizvode neposredno na video snimcima i donosi mnogo novca američkim kreatorima sadržaja.

Kreg Atkinson, izvršni direktor agencije za digitalni marketing Kud3, kaže da ne postoji prava zamena na koju bi ljudi mogli lako da se prebace, i napominje da je njegova agencija potpisivala nove ugovore sa klijentima za kampanje na TikTok prodavnici čak i u decembru.

Izvor: BBC na srpskom

Pripremila redakcija Kompas info
Povezani članci:

Portal Kompas Info posebnu pažnju posvećuje temama koje se tiču društva, ekonomije, vere, kulture, istorije, tradicije i identiteta naroda koji žive u ovom regionu. Želimo da vam pružimo objektivan, balansiran i progresivan pogled na svet oko nas, kao i da podstaknemo na razmišljanje, diskusiju i delovanje u pravcu boljeg društva za sve nas.