Početna » Ekonomija » Izazovi poslovanja u Kini: Zašto se zapadne kompanije okreću drugim tržištima?

Zapadni investitori se okreću ka Indiji i Vijetnamu

Izazovi poslovanja u Kini: Zašto se zapadne kompanije okreću drugim tržištima?

Prema izveštajima koje su objavili Evropska komora trgovine u Kini i Američka komora trgovine u Šangaju, Kina postepeno gubi privlačnost kao destinacija za ulaganje za zapadne kompanije.

Anketiranje investitora i vlasnika preduzeća

Ove dve lobističke grupe sproveli su ankete među investitorima i vlasnicima preduzeća u Kini. Njihovi nalazi ukazuju na to da mnogi ispitanici konsoliduju svoje operacije u zemlji i više ne vide kinesko tržište kao primarnu destinaciju za ulaganje.

Opadajući interes za Kinu

Godišnja anketa Američke komore trgovine pokazuje da je broj preduzeća koja razmatraju Kinu kao svoju glavnu destinaciju za ulaganje pao na 47%, što je najniži nivo u poslednjih 25 godina. U anketi Evropske komore, samo 15% ispitanika navelo je Kinu kao svoju glavnu destinaciju za ulaganje, dok je ranije taj procenat iznosio 20%.

Američki i EU investitori sve manje ulažu u Kinu
Foto: The Street

Preusmeravanje ulaganja od strane EU

„Neki članovi Evropske komore su počeli da odvajaju svoje lance snabdevanja i operacije u Kini, kao i da preusmeravaju ulaganja koja su prethodno planirali za Kinu na druga tržišta kako bi povećali otpornost lanca snabdevanja, iskoristili relativno niže troškove rada i zaštitili se od budućih geopolitičkih šokova“, navodi se u izveštaju EU lobističke grupe.

Uzroci ovog trenda

Stručnjaci iz oba lobija sugerišu da je jedan od glavnih uzroka ovog trenda pad ekonomskog rasta Kine. Prema zvaničnim podacima, rast Kine usporio je na najniži nivo u poslednjih pet kvartala, dostigavši 4,7% u periodu od aprila do juna ove godine.

Ostali faktori uključuju sve veću konkurenciju lokalnih kompanija i pojavu alternativnih centara za proizvodnju u Aziji. Na primer, oko 20% preduzeća koja su anketirana od strane američkog poslovnog lobija izjavilo je da će smanjiti ulaganja u Kini ove godine, dok je 40% navelo da će ih preusmeriti na zemlje poput Indije i Vijetnama.

Trgovinske Tenzije sa SAD-om

Mnogi ispitanici su takođe naveli da trgovinske tenzije Kine sa SAD-om utiču na poverenje investitora. Vašington je pojačao ekonomska ograničenja i povećao tarife na kineske proizvode od 2018. godine, kada je tadašnji predsednik Donald Tramp započeo trgovinski rat sa Pekingom.

Tramp i Si Đi Ping
Foto: The New Yorker

Njegov naslednik, Džozef Bajden, preuzeo je sličan neprijateljski pristup, uprkos ponovljenim upozorenjima Pekinga da ove mere krše principe fer trgovine. Oko 70% ispitanika u anketi Američke komore označilo je mere SAD-a usmerene protiv Kine kao najveći izazov za ekonomski rast zemlje.

„Tipping point“ za investitore

„Za sve veći broj kompanija dostignuta je tačka preokreta, pri čemu investitori sada pažljivije ispituju svoje operacije u Kini jer izazovi poslovanja počinju da nadmašuju povratke“, izjavio je Jens Eskelund, predsednik Evropske komore.

Potencijal Kine kao investicione destinacije

Eskelund je međutim napomenuo da Kina „i dalje ima značajan potencijal“ kao destinacija za ulaganje, ali je sugerisao da vlada zemlje treba da deluje kako bi učinila poslovno okruženje privlačnijim za strane investitore.

Izvor: American Chamber in Commerce in Shangai, RT.com

Prevod i priprema: Redakcija Kompas info
Povezani članci:

Portal Kompas Info posebnu pažnju posvećuje temama koje se tiču društva, ekonomije, vere, kulture, istorije, tradicije i identiteta naroda koji žive u ovom regionu. Želimo da vam pružimo objektivan, balansiran i progresivan pogled na svet oko nas, kao i da podstaknemo na razmišljanje, diskusiju i delovanje u pravcu boljeg društva za sve nas.