Vozači koji na svojim automobilima još nisu zamenili letnje gume zimskim, imaju samo nekoliko dana da to urade. Od 1. novembra po Zakonu o bezbednosti saobraćaja obavezna je upotreba zimske auto-opreme, u koju spadaju četiri zimska pneumatika, kod kojih dubina šare ne sme biti manja od četiri milimetra.
Gužve u prodavnicama guma i u vulkanizerskim radnjama su počele. Cene guma se ove godine, kako tvrde trgovci, nisu menjale u odnosu na lane, kada je registrovano veliko poskupljenje od čak 30 odsto. Komplet od četiri gume se sada nudi od najmanje 20.000 do 60.000 dinara za većinu vozila.
– Nije bilo nekih većih pomeranja cena – kaže Milan iz kol- centra jednog velikog trgovca pneumatika. – Pojedine gume su poskupele od 100 do 200 dinara, ali imamo i proizvode koji su toliko pojeftinili. Interesovanje vlasnika automobila je ovih dana naglo poraslo. Gume prodajemo u radnjama, ali se u našem kol-centru mogu i naručiti telefonom, pa ih šaljemo na kućnu adresu.
Najjeftinije su gume kineskih proizvođača koje koštaju oko 5.000 dinara, dok su najskuplje oko 15.000 dinara iz premijum serija. Na to treba dodati i usluge vulkanizera koji po točku zamenu guma naplaćuju od 400 do 1.600 dinara. Najjeftinija je zamena gume od 15 inča – od 400 do 900 dinara, za 16 do 17 inča montaža uz balansiranje je najmanje 1.000 dinara po točku, a za dimenzije od 18 i 19 inča račun vulkanizera je oko 1.600 dinara.Tako je najjeftiniji komplet i montaža sa balansiranjem oko 22.000 dinara.
– Vozim samo sa zimskim gumama, jer zamena četiri gume kod vulkanizera u mom komšiluku košta najmanje 3.000 dinara – kaže Rade S. iz Niša. – To je skoro cena jedne nove gume. Znam da se habaju brže, ali džep nam diktira.
Stručnjaci, međutim, tvrde da letnje pneumatike treba koristiti leti, a zimske zimi. Ne preporučuju vožnju sa zimskim pneumaticima preko cele godine, jer se oni na visokim temperaturama mnogo brže troše, a i lošije koče. Zimski pneumatici napravljeni su od specijalnih materijala prilagođeni niskim temperaturamae i tako pružaju bezbednu i udobniju vožnju.
Kazne od 10.000 do 800.000 dinara
VLASNICIMA automobila bez zimskih pneumatika od 1. novembra slede debele kazne od 10.000 do 20.000 dinara. Preduzetnici mogu da budu kažnjeni sa 50.000 do 200.000 dinara, a preduzeća od 100.000 do 800.000 dinara. Sankcije mogu da se izbegnu jedino ako na ulicama nema snega, leda ili poledice. Policija može da isključi iz saobraćaja vozilo koje nema pneumatike propisane zakonom. U slučaju saobraćajne nesreće, koja se dogodila upravo zbog nedostatka zimskih pneumatika, vlasnik takvog vozila plaća svu štetu koja može da dostigne i više miliona dinara.
– Dublje šare imaju funkciju da na gumi nakupe što više snega, pa što se više snega zadrži na gazećem sloju, to je pneumatik kvalitetniji – kaže Petar Živković, generalni sekretar Asocijacije automobilskih novinara Srbije. – Osim što se brže haba, zimska guma na letnjim uslovima loše prianja i duži je zaustavni put kod kočenja. To donosi i veći rizik. U zimskim uslovima je neophodno imati zimske gume na sva četiri točka, jer bez njih može doći do zanošenja ili proklizavanja ili zaokretanja vozila pri kočenju.
Mnogobrojni vozači nemaju prostor za čuvaju gume van sezone, pa plaćaju čuvanje u hotelima za pneumatike. To je jedna od usluga vulkanizera koja košta od 100 do 250 dinara po gumi mesečno. Cena zavisi od veličine. Tako je za komplet od četiri gume potrebno najmanje 400 dinara mesečno ili 4.800 dinara godišnje. Za najveće i najskuplje čuvanje tokom 12 meseci košta 12.000 dinara.
Lanci za sneg
SASTAVNI deo zimske opreme pored zimskih pneumatika su i odgovarajući lanci za sneg, odnosno drugi uređaji za povećanje prianjanja, koje u slučaju potrebe postavljaju na najmanje dva pogonska točka. U naseljima vozila ne moraju biti opremljena lancima, a može se postaviti na točkove i na delu puta koji nije označen znakom „lanci za sneg“, ali samo u slučaju kada je kolovoz prekriven snegom.