Zbog niskih cena i neverovatno velikog broja proizvoda preti da obori rekorde u broju korisnika i narudžbina svih konkurenata zajedno. Kineska onlajn prodavnica „Temu” glavna je tema među potrošačima od kada je ova platforma, očigledno ulažući ogroman novac u marketing, posle Amerike, Kanade, Australije i mnogih evropskih zemalja, stigla i u Srbiju.
Kod nas je dostupna svega nekoliko meseci, ali najviše zbog niskih cena i neverovatno velikog broja proizvoda preti da obori rekorde u broju korisnika i narudžbina svih konkurenata zajedno. Inače, „Temu” u svetu već ima više od 600 miliona korisnika, a nedavno je saopšteno kako je Kolin Huang, vlasnik platforme, postao najbogatiji čovek u Kini na rang-listi milijardera, koju je objavila agencija Blumberg. Reklo bi se da je glavna tajna uspeha ove kineske kompanije, koja je postala globalni fenomen, to što povezuje direktno kupce i proizvođače (fabrike) i iz lanca izbacuje posrednike kao još jednu, često i glavnu kariku u nadogradnji cene proizvoda.
Koliko je bezbedno korišćenje ove platforme koja nudi brzu i besplatnu dostavu, kakav je kvalitet robe i na šta sve treba obratiti pažnju prilikom kupovine?
Zoran Nikolić iz Nacionalnog udruženja potrošača Srbije, kaže za naš list da generalno posmatrano „Temu” deluje izuzetno ozbiljno. – Imajući u vidu podatke koji su istaknuti, načine zaštite, pravila o odustajanju, mogućnost povraćaja određene robe, rekao bih da nema šta da nas brine Ipak, kada je reč o kvalitetu robe, trebalo bi voditi računa o tome, jer je reč o proizvodima niže klase koja dolazi iz Kine ‒ smatra Nikolić iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS). On dodaje da bi trebalo biti oprezan u slučaju proizvoda koji bi trebalo da prođu proces ispitivanja ili sertifikacije. Dakle, prva stvar o kojoj bi trebalo da brinemo je bezbednost, jer ovakva roba koja dolazi direktno od proizvođača obično nema potrebne sertifikate. Trebalo bi izbegavati kupovinu takvih artikala, dok to nije slučaj sa drugim proizvodima i sitnicama koje su dostupne i kod nas u kineskim radnjama, ali su preko ove aplikacije jeftinije i veći je izbor. Posebno je važno biti obazriv prilikom plaćanja. Nikolić objašnjava da bi bilo poželjno imati posebnu pripejd karticu koja služi samo za ove svrhe i da bi na nju trebalo prebaciti manje sume novca neophodnog za plaćanje.
– I tako za svaku novu kupovinu, ne samo u slučaju „Temu” nego i drugih onlajn trgovaca. Pored svih bezbednosnih mera koje se primenjuju, na internetu nema potpune bezbednosti. Dosadašnji podaci govore da nema nekakvih bitnih iskakanja. Ono što takođe znamo jeste da su sve transakcije enkriptovane, što znači da su propisno zaštićene i jako su teško dostupne potencijalnim hakerima ‒ kaže Nikolić. Inače kada se roba iz Kine uvozi zvaničnim kanalima, mi kao država i ostatak EU, obezbeđujemo sigurnost pri upotrebi kroz poštovanje i primenu određenih standarda. Uglavnom je to CE znak ‒ pasoš proizvoda i neophodan je za najveći broj industrijskih proizvoda i proizvoda široke potrošnje (ne odnosi se na prehrambenu robu). Ta oznaka ukazuje da je proizvod projektovan i proizveden u skladu sa zdravstvenim, bezbednosnim i drugim direktivama Evropske unije, koje su relevantne za taj proizvod i koje predviđaju stavljanje CE oznake na njega. Takođe podrazumeva da je izvršeno odgovarajuće ocenjivanje usaglašenosti.
‒ Kada je reč o kompaniji „Temu”, kupujemo na sopstvenu odgovornost i nemamo upozorenja da li je opasno bilo šta od delova tog proizvoda, da li dete može da proguta neke kuglice i slično. U tom smislu se ne savetuje kupovina bilo koje vrsta tehničke robe. Takođe, neka roba za rekreaciju, kao što je bicikl, trotinet, dečji krevetac, igračke. Na tu vrstu proizvoda treba staviti jedan veliki upitnik, jer nam tu ne vredi ni ušteda. Kolika god ona bila, nije bitno ako na kraju razmišljamo o tome kao o nečemu što je opasno za upotrebu ‒ ističe naš sagovornik iz NOPS-a. Iz ove organizacije napominju da se oko ove kompanije podigla velika prašina, između ostalog i zbog zaštite brendova (žiga), jer je mnogo kršenja ovih pravila. EU je pokrenula opsežnu akciju zaštite intelektualne svojine, jer su sve više prisutni falsifikovani proizvodi, najčešće odeća i obuća, što može biti predmet posebne kontrole naših carinskih organa.
‒ Bez obzira što poručena roba stiže u jednom paketu (uglavnom), treba imati u vidu i učestalost narudžbina od strane istih lica, što ukazuje na preprodaju robe. Dešava se da se određeni paketi zaustave na carini da bi se odredila vrednost i ukazalo na potencijalnu nedozvoljenu trgovinu. Ne treba se iznenaditi ako nakon više porudžbina svako od nas postane sumnjiv čime se početne niske cene mogu značajno uvećati za vrednost carine koja se primenjuje kod redovnog uvoza robe iste vrste ‒ objašnjava Zoran Nikolić.
„Temu” je, ističu iz NOPS-a, dobrodošao na naše tržište jer je svim potrošačima omogućio kupovinu razne vrste robe po izuzetno povoljnim cenama. Na taj način moguće je uštedeti značajnu sumu novca jer se, do sada, ta roba mogla poručiti jedino od određenih prodavaca na internetu. Uz poštovanje određenih pravila kupovine i zaštite, ovaj izvor može postati broj jedan i za srpske potrošače.