Početna » Ekonomija » TikTok i zapošljavanje: Kako društvene mreže oblikuju tržište rada u Vijetnamu

Da li će ovaj metod zaživeti u celom svetu?

TikTok i zapošljavanje: Kako društvene mreže oblikuju tržište rada u Vijetnamu

Za dobavljače kompanije Apple u Vijetnamu, kraj leta predstavlja sezonu zapošljavanja. U mesecima koji prethode užurbanom prazničnom šoping periodu, kompanije kao što su Luxshare i Foxconn pokušavaju da popune hiljade stalnih i privremenih radnih mesta u fabrikama, praveći proizvode kao što su AirPods i iPads.

Radnici u Vijetnamu
Foto: Đai hoc Sao Đo

Sve više proizvođača prelazi iz Kine u Vijetnam

Nekada je konkurencija za ova radna mesta bila žestoka. Međutim, u poslednjih nekoliko godina, kako sve više proizvođača prelazi iz Kine u Vijetnam, prednost izbora se prebacila na radnike.

„Sada postoji više fabrika koje se bore za isti bazen radnika, i zbog toga su mnoge morale da povećaju pogodnosti i nađu načine da privuku radnike,“ rekla je Tong Dijep An, direktorka marketinga u kompaniji Viec 3 Mien, koja se bavi regrutacijom za proizvođače Apple proizvoda, za Rest of World.

„U prošlosti, kada je potražnja za poslom bila visoka, radnici su morali da plate da bi dobili posao. Sada, kada je tržište rada prezasićeno, radnici imaju izbor.“

Radnici u Vijetnamu
Foto: Delco Construction

Društvene mreže kao alat za privlačenje radnika

Na TikTok-u i Facebook-u, proizvođači i njihovi regruteri pokušavaju da privuku pažnju potencijalnih radnika postavljanjem videa i organizovanjem dnevnih livestream-ova o poslovima koje nude. Neki obećavaju mesečne plate do 12 miliona dong-a (492 dolara), plus bonuse za prijavu.

„Da li ste došli sami ili preko preporuke?“ pita regruter kandidata za posao u Foxconn-u, u videu postavljenom na TikTok. „Sami,“ odgovara radnik. „U redu, kompanija će vam dodeliti 500.000 dong-a,“ odgovara regruter, dodajući da je bonus od oko 20 dolara važeći za sve koji se prijave u naredna dva meseca. „Braćo i sestre, prijatelji koji preporuče radnika takođe će dobiti 500.000 dong-a.“

Vuong Van Hung, čuvar u Luxshare-u, vodi svoje TikTok gledaoce kroz sportske i gaming sadržaje na svom radnom mestu. TikTok/@vuongvanhung99.

Pad u proizvodnji je ostavio desetine hiljada radnika bez posla

Prošle godine, pad u proizvodnji elektronike u Vijetnamu ostavio je desetine hiljada radnika bez posla. Međutim, u drugom kvartalu 2024. godine zabeležen je najoštriji porast narudžbina za vijetnamske proizvođače u više od decenije, prema podacima S&P Global-a.

„Sada, kada su ti radnici, posebno mlađe generacije, imali druge poslove, nije lako vratiti ih da rade u fabrikama sa jednostavnim i prilično dosadnim zadacima i dugim radnim vremenom,“ rekao je Dejvid Juen-Tung Čan, istraživač sa Lingnan univerziteta u Hong Kongu, za Rest of World putem imejla.

„Sada imaju bolji uvid u to kako da biraju fabrike. To bi mogao biti dobar signal za industriju da se više brine o pristojnim radnim praksama kako bi privukli radnike.“

Radnici u Vijetnamu
Foto: Vietnam latest news

Iz Kine u Vijetnam: Rast ulaganja u elektronsku industriju

Vijetnam je najpopularnija destinacija za tehnološke proizvođače koji žele da diverzifikuju proizvodnju van Kine kako bi izbegli američke carine. Zemlja je zabeležila veliki priliv stranih direktnih investicija u nove projekte i proširenje u oblastima poluprovodnika, energije, proizvodnje komponenti i elektronike u prvih osam meseci ove godine, prema Ministarstvu planiranja i investicija.

Dobavljači kompanije Apple i njihovi partneri značajno su povećali svoje prisustvo u Vijetnamu, sa Luxshare-om, Foxconn-om i Goertek-om koji su otvorili nove fabrike. U 2015. godini, Vijetnam je imao samo osam Apple dobavljača; do 2023. godine, zemlja je imala 35 dobavljača koji sastavljaju AirPods, iPads i MacBooks.

Jedna od glavnih prednosti Vijetnama za tehnološke proizvođače je njegova relativno jeftina i brojna radna snaga. Plate u proizvodnji u Vijetnamu su manje od polovine onih u Kini, iako su realne minimalne plate rasle za 11,3% godišnje u deceniji od 2010. do 2019. godine, što je jedan od najbržih porasta u Aziji.

U julu, Vijetnam je povećao mesečnu minimalnu platu za 6% na 4,96 miliona dong-a (200 dolara). Ipak, ove plate su često nedovoljne, pa radnici zavise od prekovremenog rada da bi sastavili kraj s krajem. Štrajkovi u industriji nisu retkost, a radnici često zahtevaju bolje plate, dodatke za obroke, bonuse i druge beneficije.

„Sada, kada su ti radnici, posebno mlađe generacije, imali druge poslove, nije lako vratiti ih da rade u fabrikama.“

Radnici u Vijetnamu
Foto: Luxshare

Izazovi u zapošljavanju i nove strategije

Luxshare, koji je ove godine proširio proizvodnju u provinciji Nghe An, imao je poteškoća sa zapošljavanjem radnika. U martu, Luxshare je zatražio pomoć lokalne vlade u popunjavanju 1.500 slobodnih mesta mesečno. Kao odgovor, vlasti su pozvale lokalne univerzitete i stručne škole da obezbede pripravnike i radnike za kompaniju.

Tri meseca kasnije, Luxshare-ov TikTok nalog postavio je video u kojem je najavio povećanje nagrade za zaposlene koji uspešno preporuče nove radnike sa 1 milion dong-a (40 dolara) na 1,8 miliona dong-a (73 dolara) ako novi zaposleni ostane na poslu 60 dana.

Video je nudio savete o tome kako pronaći potencijalne kandidate, poput postavljanja oglasa na društvenim mrežama, deljenja letaka i korišćenja ličnih mreža. Luxshare je oglasio da je njihova „regrutaciona zvezda“ uspešno preporučila 37 ljudi.

Kako TikTok menja pravila zapošljavanja?

Vuong Van Hung, 25-godišnji čuvar koji radi u drugom Luxshare objektu u provinciji Bac Giang, podigao je igru preporuka na viši nivo. Na svom TikTok nalogu postavlja video snimke iz svakodnevnog života u fabrici, uključujući turu kroz prostorije kompanije, kao što su stolovi za stoni tenis, bilijar, teretana i gaming soba. „Ako još uvek nemate posao, kontaktirajte me. Pomoći ću vam od A do Š,“ kaže on svojim skoro 14.000 pratilaca.

Za svaku osobu koju regrutuje, Luxshare mu je obećao da će platiti 5 miliona dong-a (203 dolara), rekao je Hung za Rest of World. „Svi postavljaju oglase, regrutuju, i ljudi više vole da ih preporuče prijatelji i porodica,“ rekao je.

Ngujen Kvang Ngijem, menadžer u kompaniji Tri Thuc Viet, koja se bavi zapošljavanjem uproizvođačkom sektoru, kaže da su takve strategije sve češće. „Kompanije shvataju da tradicionalni oglasi više nisu dovoljni da privuku radnike, pa koriste društvene mreže, preporuke i lične kontakte kako bi zaposlili što veći broj ljudi,“ rekao je on. „Ovo je posebno važno za mlađe radnike, koji su naviknuti na korišćenje interneta i društvenih mreža kao primarnog izvora informacija.“

Teški uslovi rada i budućnost radničke snage

Ipak, dok se industrija trudi da privuče i zadrži radnike, mnogi od njih se suočavaju sa teškim uslovima rada. Plate su i dalje relativno niske, a dugi radni sati i monotoni poslovi često uzrokuju veliki zamor i nezadovoljstvo među zaposlenima. Uprkos bonusima i pogodnostima koje kompanije nude, mnogi radnici se žale na nedostatak adekvatnih uslova rada i životnih uslova u fabričkim kompleksima.

Kako poboljšati uslove rada?

Za kompanije kao što su Luxshare i Foxconn, izazov ostaje kako poboljšati uslove rada i pružiti bolje beneficije kako bi zadržali kvalifikovane radnike. Sve više se postavlja pitanje da li je dovoljno ponuditi bonuse i pogodnosti, ili je neophodno sistemski poboljšati radne prakse u vijetnamskim fabrikama.

Stručnjaci predviđaju da će, kako konkurencija za radnike bude rasla, kompanije morati da se više usredsrede na dugoročne strategije koje uključuju bolje uslove rada, više plata i veće poštovanje prava radnika.

„Radnici danas imaju više opcija nego ranije, i sve više su svesni svojih prava i mogućnosti,“ kaže Ngujen Kvang Ngijem. „Kompanije koje ne reaguju na te promene rizikuju da ostanu bez radne snage, što će na kraju uticati na njihovu proizvodnju i profit.“

Izvor: Rest of World

Prevod i priprema: Redakcija Kompas info
Povezani članci:

Portal Kompas Info posebnu pažnju posvećuje temama koje se tiču društva, ekonomije, vere, kulture, istorije, tradicije i identiteta naroda koji žive u ovom regionu. Želimo da vam pružimo objektivan, balansiran i progresivan pogled na svet oko nas, kao i da podstaknemo na razmišljanje, diskusiju i delovanje u pravcu boljeg društva za sve nas.