За добaвљaче компаније Apple у Вијетнаму, крај лета представља сезонu запошљавања. У месецима који претходе ужурбаном празничном шопинг периоду, компаније као што су Luxshare и Foxconn покушавају да попуне хиљаде сталних и привремених радних места у фабрикама, правећи производе као што су AirPods и iPads.
Све више произвођача прелази из Кине у Вијетнам
Некада је конкуренција за ова радна места била жестока. Међутим, у последњих неколико година, како све више произвођача прелази из Кине у Вијетнам, предност избора се пребацила на раднике.
„Сада постоји више фабрика које се боре за исти базен радника, и због тога су многе морале да повећају погодности и нађу начине да привуку раднике,“ рекла је Тонг Дијеп Ан, директорка маркетинга у компанији Viec 3 Mien, која се бави регрутацијом за произвођаче Apple производа, за Rest of World.
„У прошлости, када је потражња за послом била висока, радници су морали да плате да би добили посао. Сада, када је тржиште рада презасићено, радници имају избор.“
Друштвене мреже као алат за привлачење радника
На TikTok-u и Facebook-u, произвођачи и њихови регрутери покушавају да привуку пажњу потенцијалних радника постављањем видеа и организовањем дневних livestream-ова о пословима које нуде. Неки обећавају месечне плате до 12 милиона dong-а (492 долара), плус бонусе за пријаву.
„Да ли сте дошли сами или преко препоруке?“ пита регрутер кандидата за посао у Foxconn-у, у видеу постављеном на TikTok. „Сами,“ одговара радник. „У реду, компанија ће вам доделити 500.000 dong-а,“ одговара регрутер, додајући да је бонус од око 20 долара важећи за све који се пријаве у наредна два месеца. „Браћо и сестре, пријатељи који препоруче радника такође ће добити 500.000 dong-а.“
Вуонг Ван Хунг, чувар у Luxshare-у, води своје TikTok гледаоце кроз спортске и gaming садржаје на свом радном месту. TikTok/@vuongvanhung99.
Пад у производњи је оставио десетине хиљада радника без посла
Прошле године, пад у производњи електронике у Вијетнаму оставио је десетине хиљада радника без посла. Међутим, у другом кварталу 2024. године забележен је најоштрији пораст наруџбина за вијетнамске произвођаче у више од деценије, према подацима S&P Global-а.
„Сада, када су ти радници, посебно млађе генерације, имали друге послове, није лако вратити их да раде у фабрикама са једноставним и прилично досадним задацима и дугим радним временом,“ рекао је Дејвид Јуен-Тунг Чан, истраживач са Лингнан универзитета у Хонг Конгу, за Rest of World путем имејла.
„Сада имају бољи увид у то како да бирају фабрике. То би могао бити добар сигнал за индустрију да се више брине о пристојним радним праксама како би привукли раднике.“
Из Кине у Вијетнам: Раст улагања у електронску индустрију
Вијетнам је најпопуларнија дестинација за технолошке произвођаче који желе да диверзификују производњу ван Кине како би избегли америчке царине. Земља је забележила велики прилив страних директних инвестиција у нове пројекте и проширење у областима полупроводника, енергије, производње компоненти и електронике у првих осам месеци ове године, према Министарству планирања и инвестиција.
Добављачи компаније Apple и њихови партнери значајно су повећали своје присуство у Вијетнаму, са Luxshare-ом, Foxconn-ом и Goertek-ом који су отворили нове фабрике. У 2015. години, Вијетнам је имао само осам Apple добављача; до 2023. године, земља је имала 35 добављача који састављају AirPods, iPads и MacBooks.
Једна од главних предности Вијетнама за технолошке произвођаче је његова релативно јефтина и бројна радна снага. Плате у производњи у Вијетнаму су мање од половине оних у Кини, иако су реалне минималне плате расле за 11,3% годишње у деценији од 2010. до 2019. године, што је један од најбржих пораста у Азији.
У јулу, Вијетнам је повећао месечну минималну плату за 6% на 4,96 милиона dong-а (200 долара). Ипак, ове плате су често недовољне, па радници зависе од прековременог рада да би саставили крај с крајем. Штрајкови у индустрији нису реткост, а радници често захтевају боље плате, додатке за оброке, бонусе и друге бенефиције.
„Сада, када су ти радници, посебно млађе генерације, имали друге послове, није лако вратити их да раде у фабрикама.“
Изазови у запошљавању и нове стратегије
Luxshare, који је ове године проширио производњу у провинцији Nghe An, имао је потешкоћа са запошљавањем радника. У марту, Luxshare је затражио помоћ локалне владе у попуњавању 1.500 слободних места месечно. Као одговор, власти су позвале локалне универзитете и стручне школе да обезбеде приправнике и раднике за компанију.
Три месеца касније, Luxshare-ов TikTok налог поставио је видео у којем је најавио повећање награде за запослене који успешно препоруче нове раднике са 1 милион dong-а (40 долара) на 1,8 милиона dong-а (73 долара) ако нови запослени остане на послу 60 дана.
Видео је нудио савете о томе како пронаћи потенцијалне кандидате, попут постављања огласа на друштвеним мрежама, дељења летака и коришћења личних мрежа. Luxshare је огласио да је њихова „регрутациона звезда“ успешно препоручила 37 људи.
Како ТикТок мења правила запошљавања?
Вуонг Ван Хунг, 25-годишњи чувар који ради у другом Luxshare објекту у провинцији Bac Giang, подигао је игру препорука на виши ниво. На свом TikTok налогу поставља видео снимке из свакодневног живота у фабрици, укључујући туру кроз просторије компаније, као што су столови за стони тенис, билијар, теретана и gaming соба. „Ако још увек немате посао, контактирајте ме. Помоћи ћу вам од А до Ш,“ каже он својим скоро 14.000 пратилаца.
За сваку особу коју регрутује, Luxshare му је обећао да ће платити 5 милиона dong-а (203 долара), рекао је Хунг за Rest of World. „Сви постављају огласе, регрутују, и људи више воле да их препоруче пријатељи и породица,“ рекао је.
Нгујен Кванг Нгијем, менаџер у компанији Tri Thuc Viet, која се бави запошљавањем упроизвођачком сектору, каже да су такве стратегије све чешће. „Компаније схватају да традиционални огласи више нису довољни да привуку раднике, па користе друштвене мреже, препоруке и личне контакте како би запослили што већи број људи,“ рекао је он. „Ово је посебно важно за млађе раднике, који су навикнути на коришћење интернета и друштвених мрежа као примарног извора информација.“
Тешки услови рада и будућност радничке снаге
Ипак, док се индустрија труди да привуче и задржи раднике, многи од њих се суочавају са тешким условима рада. Плате су и даље релативно ниске, а дуги радни сати и монотони послови често узрокују велики замор и незадовољство међу запосленима. Упркос бонусима и погодностима које компаније нуде, многи радници се жале на недостатак адекватних услова рада и животних услова у фабричким комплексима.
Како побољшати услове рада?
За компаније као што су Luxshare и Foxconn, изазов остаје како побољшати услове рада и пружити боље бенефиције како би задржали квалификоване раднике. Све више се поставља питање да ли је довољно понудити бонусе и погодности, или је неопходно системски побољшати радне праксе у вијетнамским фабрикама.
Стручњаци предвиђају да ће, како конкуренција за раднике буде расла, компаније морати да се више усредсреде на дугорочне стратегије које укључују боље услове рада, више плата и веће поштовање права радника.
„Радници данас имају више опција него раније, и све више су свесни својих права и могућности,“ каже Нгујен Кванг Нгијем. „Компаније које не реагују на те промене ризикују да остану без радне снаге, што ће на крају утицати на њихову производњу и профит.“