Kineski grad Guangžu će do 2027. investirati više od 10 milijardi juana, odnosno oko 1,29 milijardi evra, u takozvani sektor „ekonomije na malim visinama“, odnosno u pilotirane i autonomne cilivne avione (leteći taksi) koji lete na visinama do 3.000 metara.
Novac će, između ostalog, biti uložen u izgradnju više od 100 mesta za poletanje i sletanje letećih taksija. U planu je i izgradnja aerodroma sa pistom koja će biti kraća od onih na civilnim aerodromima.
Planovi održavaju visoka očekivanja Pekinga od razvoja novog sektora koji želi da na ovaj način podstakne kinesku privredu.
Međunarodni monetarni fond (MMF) je u najnovijoj prognozi od 29. maja podigao prognozu ekonomskog rasta Kine u 2024. godini. Prognoza je podignuta sa 4,6 na pet odsto. Ovu reviziju obrazlažu dobrim rezultatima kineske privrede u prvom kvartalu 2024. i nedavnim merama vlade u Pekingu.
„Kineski ekonomski razvoj u posljednjih nekoliko decenija je bio izuzetan. Vođen je tržišno orentisanim reformama, liberalizacijom trgovine i integracijom u globalne lance snabdijevanja. Ova dostignuća su, međutim, praćena neravnotežama i rastom ranjivosti. A pojavile su se i prepreke za rast“, izjavila je prva zamenica generalnog direktora MMF-a Gita Gopinat.
Leteći taksi u Srbiji?
Zvuči kao naučna fantastika, ali pored SAD, Engleske i Kine na spisku država u kojima će se voziti tzv. „leteći taksiji“ našla se i Srbija.
Kako je već sijaset puta najavljeno prve leteće automobile videćemo u sklopu izložbe EKSPO 2027, a prema mišljenju stručnjaka sama ideja ne samo da je izvodljiva, već i od izvođenja iste možemo da imamo benefite.
Da je država izuzetno zainteresovana za ovu tehnologiju, potvrdio je ranije predsednik Srbije, Aleksandar Vučić. On je i pre i tokom zvanične posete Francuskoj pominjao upravo njihove kompanije koje se bave „letećim automobilima“ kao zainteresovane za saradnju.
– Mnogi se smeju, ali za EKSPO ćemo imati leteći taksi, da pokažemo kako to izgleda. Radimo sa dve kompanije, jedna je francuska, jedna je valjda iz Austrije, napomenuo je jednom prilikom predsednik.
Šta su uopšte leteći taksiji?
Ipak treba biti oprezan, jer kada kažemo leteći taksi ili automobil, svi prvo pomisle na automobil kome sa strane izađu krila i koji posle vožnje po putu može komotno da poleti. Da, to tako izgleda u naučno-fantastičnim knjigama i filmovima. Ono na šta se zapravo misli kada kažemo „leteći automobil“ su zapravo eVTOL vozila (electric Vertical Take-off and Landing).
Praktično, to su male letilice na električni pogon koje poleću i sleću vertikalno isto kao i helikopteri, te se smatra da bi se njihovim korišćenjem u očima inženjera olakšao i unapredio transport u urbanim sredinama.
Trenutno, oko 150-ak do 200 kompanija u svetu razvija prototipe ovih vozila.