Почетна » Економија » Како постати и шта је све потребно да би постали фриленсер

Како постати и шта је све потребно да би постали фриленсер

Фриленсери су људи који немају одређено радно време, канцеларијски посао од 9-5 и једног послодавца. Њихова пословна философија се огледа у томе што могу да раде са било ког места где има интернета, на неколико пројеката истовремено и бирају послове које ће да раде.

Међутим, да би дошли до овог стадијума и етаблирали се као стручњак у свом послу, потребно је првенствено да добро науче одређену вештину, то знање примене у пракси и направе свој портфолио на основу кога ће ангажовати нове клијенте. Неке од најпопуларнијих платформи су: Fiverr, Upwork, 99 designs, Behance итд.

Који све послови могу да се нaђу на овим платформама?

Посао дизајнера је дефинитивно најтраженији на овим платформама, затим следе писање (углавном текстова на енглеском језику), copywriting (писање у сврхе продаје), видео едитинг, Word Press Developeri, voice over (позајмиљивање гласа у сврхе видеа), SEO (оптимизација сајтова), вођење друштвених мрежа, илустрације, Data Entry, превођење текстова, a доласком вештаčке интелигенције постао је популаран посао Промпт дизајнера, односно стручњака који захтевима ка AI алатима извлачи оно најбоље из њих.

Foto: Blog Walaaxy /Upwork, najveca frilens platforma

Како постати фриленсер?

Прва ствар коју би свако ко хоће да се опроба у фриленсигу требао да учини је да научи добро енглески језик. 99% ових послова склапа се и уговара на енглеском језику, тако да би га требало савладати.

Друга битна ствар је одабир вештине. Неко има претензије ка дизајну, неко је добар у писању, а некоме пак лежи видео едитинг или нешто четврто. Потребно је усавршити одређену вештину, али не до граница перфекционизма па тек онда кренути у посао. Многи фриленсери, занат су „испекли“ учећи многе ствари у ходу и на реалним пројектима. Велик број људи купи 2,3,4 курса, од сваког одгледа по мало и углавном ништа не примени у пракси. То је тотално погрешан приступ.

Foto: Udemy Teching Center / Udemy je jedna od najvećih platformi za kurseve

Трећа ствар је како стећи првог клијента. Стицање првог клијента је углавном јако изазован подухват, с’тога, прва и најбитнија ствар је стећи знања из одређене области, затим додати професионалну слику на ваш профил и истаћи оно чиме се бавите и које вештине поседујете. Приказ конкретних вештина даће вашем потенцијалном клијенту увид у вашу стручност. Урадите неком први посао бесплатно, како би стекли искуство и попунили свој портфолио.

Четврта битна ствар, а многи би је ставили на прво место јесте повратна информација од некога ко је цео овај пут већ прошао. На овом путу, веома је важно имати ментора, који је првенствено особа од поверења, а затим и стручњак у својој области.

Напреднији фриленсере одликује то што су прнашли своју нишу, уску област у којој су се усавршили и ту постали добар стручњак. На пример, ако пишете у сврхе продаје (copywriting), након одређеног времена и искуства пишите нпр. само у сврхе продаје дигиталних производа (или још уже, апликација које имају могућност заказивања фризерских услуга. На тај начин ћете се издвојити од конкуренције.

Важност заједнице

Којим год послом да се бавите, на друштвеним мрежама постоје заједнице људи који несебично деле своје савете, размењују искуства и помажу једни другима. У зависности од онога чиме хоћете да се бавите – или се већ бавите, овакве заједнице постоје на друштвеним платформама као што су: Facebook, LinkedIN, Discord групе и разни канали.

У Србији је фриленс заједница и генерално заједница људи који се баве дигиталним пословима прилично бројна и уз мало претраживања, пронаћи ћете људе са којима делите исте вредности, циљеве и амбиције. Ту су наравно и групе и заједнице које окупљају људе из одређених области широм света. У свакој од ових заједница сигурно ћете пронаћи адекватне савете и искуства која ће вам помоћи у даљем фриленс пословању.

Foto: The Freelance Creative

Шаљите продајне и-мејлове у којима нудите своју услугу. Ако се бавите вођењем друштвених мрежа за стручњаке који се баве киропрактиком, пронађите 200-300 киропрактичара којима можете да дате одређену вредност кроз свој рад, пошаљите им портфолио и реците им шта можете да побољшате у вези њиховог садржаја на Инстаграму или Тик-току.

Брендирајте се

Велики проценат људи се боји да стане испред камере и прича. Међутим, пошто је „short form“ (кратак видео садржај) постао од круцијалне важности за пословање, многи овај кратак видео садржај који је популаран на Инстаграму и Тик-току користе како би промовисали своју услугу или производ, а затим себе изградили као бренд. Многи релевантни стручњаци су изградили себе као бренд кроз кратак видео садржај, а најбољи пример је амерички предузетник Алекс Хормози (Аlex Hormozi).

Foto: Alex Hormozi

Људи воле да виде личност преко пута себе, да се повезују и идентификују са њим, а данас је то лакше него икада јер сви имамо мобилне телефоне. Ови видеи не морају бити видеи врхунске филмске продукције, јер оно што особа преко пута тражи је вредност и добро смислен садржај кратког видеа. Најбитнија ствар је задржати пажњу гледаоцу у прве 2-3 секунде и понудити му неку вредност како би наставио да гледа ваш видео. Овај видео је потребно добро испланирати, те је сценарио који ћете написати за видео од изузетне важности. Ако будете редовни, на тај начин ћете стећи заједницу људи која ће веровати првенствено вама, а онда и у услугу коју нудите.

Фриленсинг је први корак ка предузетништву. Многи појединци који су данас успешни предузетници и имају своје запослене су почели управо као фриленсери.

 

Припремила редакција Компас инфо
Повезани чланци:

Портал Компас Инфо посебну пажњу посвећује темама које се тичу друштва, економије, вере, културе, историје, традиције и идентитета народа који живе у овом региону. Желимо да вам пружимо објективан, балансиран и прогресиван поглед на свет око нас, као и да подстакнемо на размишљање, дискусију и деловање у правцу бољег друштва за све нас.