Početna » Kultura » Kako je Nikolaj Vasiljevič Gogolj doživeo duhovno preobraženje?

Jedan od najdramatičnijih preokreta u ruskoj književnoj istoriji

Kako je Nikolaj Vasiljevič Gogolj doživeo duhovno preobraženje?

Duhovno preobraženje Nikolaja Vasiljeviča Gogolja predstavlja jedan od najdramatičnijih preokreta u ruskoj književnoj istoriji. Od satiričara koji je nemilosrdno ismevao birokratiju, taštinu i društvenu korupciju, Gogolj je prešao u religioznog mislioca koji je sve više sebe video kao instrument Božje promisli i sluge Istine.

Njegova životna putanja postaje primer duboke unutrašnje borbe, traganja za smislom i duhovne transformacije.

Rani stvaralački period

U svojim ranijim delima poput Revizora i Mrtvih duša, Gogolj prikazuje rusku stvarnost kao trulu, apsurdnu i bez izlaza. Njegov humor je mračan, ponekad groteskan, iako uvek nadahnut briljantnom književnom intuicijom.

On razobličava ljudsku taštinu, pohlepu, laž, ali sve to čini bez jasnog rešenja ili nade. Iza sarkazma njegove proze krije se duboka unutrašnja zebnja – osećaj da je svet izgubio duhovni smer.

Upoznavanje sa duhovnim učiteljima

Prelomna tačka u Gogoljevom životu nastupila je 1839. godine, kada je u Optinoj pustinji upoznao arhimandrita Makarija, jednog od najuglednijih starešina ruskog monaštva. Pod uticajem ovog duhovnika, Gogolj počinje da čita dela svetih Otaca, naročito svetog Jovana Lestvičnika i Isaka Sirina.

On sve više prihvata pravoslavnu askezu, post, ispovest i neprestanu molitvu kao temelje hrišćanskog života. Njegova vera dobija ličnu, živu dimenziju – ne više kao deo kulture, već kao put spasenja.

Kriza umetničkog identiteta

Kako je njegova vera jačala, tako se Gogolj sve više pitao kakvu ulogu pisac ima u svetu. Za njega, umetnost nije služba estetskom, već moralnom i božanskom. Postaje ubeđen da je čovekov zadatak da sebe preobražava iznutra i da drugim ljudima pomaže na tom putu.

Tu se javlja i kriza njegovog umetničkog identiteta: da li je njegova ranija književnost bila sablažnjiva? Da li je ismevanjem ljudskih slabosti ubrzao duhovnu propast, umesto da je vodio pokajanju?

Knjiga koja je izazvala bure

U tom duhu, 1847. godine, Gogolj objavljuje Izabrana mesta iz prepiske sa prijateljima, delo u kome iznosi svoja religiozna uverenja, moralne stavove i ideale društvenog preobražaja.

U ovoj knjizi on poziva čitaoca na smirenje, trpljenje, poštovanje vlasti kao dela Božjeg poretka, i ljubav prema bližnjem.

Za Gogolja, istina je nedeljiva od Hristovog učenja, a ljudska sreća leži u prihvatanju stradanja kao dela Božje promisli.

On tvrdi da pisci ne smeju služiti „svetskim zabavama“, već moraju biti „moralni učitelji naroda“.

Knjiga je dočekana sa negodovanjem

Iako iskrena, knjiga je dočekana s negodovanjem. Njegovi bliski saradnici i prijatelji, poput kritičara Visariona Belinskog, oštro ga napadaju. Belinski u čuvenom pismu optužuje Gogolja za reakcionarstvo, za odricanje od društvene borbe i za izdaju književnosti kao slobodne misli. Gogolj se, međutim, ne brani – on veruje da ga ne razumeju, jer nisu još spoznali dubinu straha Božjeg.

Drugi deo dela „Mrtve duše“ je pisao u novom tonu

Pošto je otpočeo pisanje drugog dela Mrtvih duša u novom, duhovnom tonu – sa idejom da se glavni junak Čičikov pokaje i moralno preobrati – Gogolj ulazi u duboku duhovnu krizu. Tokom poslednje zime svog života, 1852. godine, u stanju očaja i uverenja da je sablaznio svet svojim ranijim radom, on spaljuje rukopis drugog dela.

Taj čin je bio ne samo umetnički nego i duhovni žrtvenik, kao da je želeo da sagori prošlost i očisti dušu.

Nekoliko dana kasnije, odbijajući hranu, iscrpljen postom, bolestan i utučen, Gogolj  je preminuo 21. februara 1852. godine u 42. godini života. Do kraja je tvrdio da je čovek „dužan da trpi“ i da sve stradanje ima smisao ako vodi spasenju duše.

Značaj Gogoljevog preumljenja

Gogoljev zaokret od svetovne satire ka duhovnoj prozrenju izuzetan je i redak primer u istoriji književnosti. On je postavio temelj ruskoj religioznoj misli u književnosti, koja će svoj vrhunac doživeti kod Fjodora Dostojevskog. Njegova vera nije bila ideologija, već lično iskustvo Boga, prožeto pokajanjem, strahom, ali i nadom.

U vremenu kada se umetnost sve više odvajala od duhovnosti, Gogolj se vraćao izvoru – čoveku kao ikoni Božjoj. Njegova dela više nisu bila samo ogledalo društva, već poziv na ono istinsko, unutrašnje preumljenje.

Pripremila redakcija Kompas info
Povezani članci:

Portal Kompas Info posebnu pažnju posvećuje temama koje se tiču društva, ekonomije, vere, kulture, istorije, tradicije i identiteta naroda koji žive u ovom regionu. Želimo da vam pružimo objektivan, balansiran i progresivan pogled na svet oko nas, kao i da podstaknemo na razmišljanje, diskusiju i delovanje u pravcu boljeg društva za sve nas.