„Postigli smo nezapamćeni napredak i u muškom i u ženskom fudbalu, a naša kandidatura je otvoreni poziv svetu da nam se pridruži na ovoj uzbudljivoj avanturi.“ – izjavio je predsednik fudbalske federacije Saudijske Arabije, Jaser el Mišehal.
Saudijska Arabija je jedini kandidat za ovu manifestaciju
Iako je jedini kandidat, FIFA-ina pravila zahtevaju da Saudijska Arabija formalno podnese kandidaturu za turnir.
Kandidatura koristi slogan „Rastemo. Zajedno“, koju fudbalska federacija ove zemlje opisuje kao vezu između „Kraljevine, njenog naroda i svetskog fudbala“.
Saudijska Arabija je uložila oko 5 milijardi funti u sport od 2021. godine, kada je prestolonaslednik zemlje to učinio ključnim delom svoje strategije za diverzifikaciju ekonomije.
Održala je nekoliko velikih sportskih događaja, uključujući fudbal, Formulu 1, golf i boks, dok je javni investicioni fond zemlje pokrenuo odvojenu „LIV Golf“ seriju, preuzeo kontrolu nad četiri kluba Saudijske Pro lige i kupio fudbalski klub Njukasl Junajted.
Da li je sport paravan radi boljeg ugleda?
Međutim, zalivska kraljevina optužena je da koristi svoje investicije u sport i organizaciju događaja visokog profila kako bi poboljšala svoj međunarodni ugled – proces poznat kao ‘sportswashing’.
Kritikovana je zbog kršenja ljudskih prava, ubistva novinara Džamala Kašogija 2018. godine, zloupotreba ženskih prava, nipodaštavanja homoseksualaca, ograničenja slobode govora i rata u Jemenu.
Vlada Saudijske Arabije tvrdi da investicije doprinose ekonomiji, otvaraju je turizmu i inspirišu ljude da budu aktivniji.
Prema smernicama FIFA-e, zemlje koje se kandiduju za domaćina događaja moraju se obavezati da poštuju ljudska prava.
Govoreći za „BBC Sport“ u decembru, ministar sporta Saudijske Arabije, princ Abdulaziz bin Turki Al Faisal, rekao je da su tvrdnje o sportswashingu protiv zemlje „veoma površne“.
„Svaka zemlja ima prostora za poboljšanje, niko nije savršen. Priznajemo to i ovi događaji nam pomažu da se reformišemo ka boljoj budućnosti za sve,“ rekao je.
Dokaz da je profesionalni sport samo biznis
Kandidatura samo jedne zemlje za ovako veliku manifestaciju često nije viđena u nekom sportu, pogotovo ne u fudbalu. Astronomske svote novca koje ova bliskoistočna zemlja izdvaja za popularizaciju fudbala u svojoj zemlji indikator su svega veštačkog i instant u današnjem svetu i modernom društvu.
Da li je cilj da Saudijska Arabija postane sinonim za fudbal? Da pitate milion stanovnika naše planete na šta vas asocira Saudijska Arabija, apsolutno niko neće reći fudbal, eventualno „šačica“ ljudi, i to mladih koji nose dresove Kristijana Ronalda iz Al Nasra.
Za nas, prave ljubitelje fudbala, sinonim za ovu prelepu igru će zauvek ostati Argentina, Engleska, Brazil i ostali fudbalski giganti gde se živi za ovu igru i prašnjavi tereni puni golobradih momaka koji sa osmehom od uha do uha uživaju u čarolijama fudbala.
Jer, fudbal je u ovim zemljama stvar identiteta i kulture, stvar uz koju se smeje i tuguje. To nije nešto što se dobija i stiče „preko noći“, a pogotovo ne kupuje novcem.