Početna » Ekonomija » Kako postati i šta je sve potrebno da bi postali frilenser

Kako postati i šta je sve potrebno da bi postali frilenser

Frilenseri su ljudi koji nemaju određeno radno vreme, kancelarijski posao od 9-5 i jednog poslodavca. Njihova poslovna filosofija se ogleda u tome što mogu da rade sa bilo kog mesta gde ima interneta, na nekoliko projekata istovremeno i biraju poslove koje će da rade.

Međutim, da bi došli do ovog stadijuma i etablirali se kao stručnjak u svom poslu, potrebno je prvenstveno da dobro nauče određenu veštinu, to znanje primene u praksi i naprave svoj portfolio na osnovu koga će angažovati nove klijente. Neke od najpopularnijih platformi su: Fiverr, Upwork, 99 designs, Behance itd.

Koji sve poslovi mogu da se nađu na ovim platformama?

Posao dizajnera je definitivno najtraženiji na ovim platformama, zatim slede pisanje (uglavnom tekstova na engleskom jeziku), copywriting (pisanje u svrhe prodaje), video editing, Word Press Developeri, voice over (pozajmiljivanje glasa u svrhe videa), SEO (optimizacija sajtova), vođenje društvenih mreža, ilustracije, Data Entry, prevođenje tekstova, a dolaskom veštačke inteligencije postao je popularan posao Prompt dizajnera, odnosno stručnjaka koji zahtevima ka AI alatima izvlači ono najbolje iz njih.

Foto: Blog Walaaxy /Upwork, najveca frilens platforma

Kako postati frilenser?

Prva stvar koju bi svako ko hoće da se oproba u frilensigu trebao da učini je da nauči dobro engleski jezik. 99% ovih poslova sklapa se i ugovara na engleskom jeziku, tako da bi ga trebalo savladati.

Druga bitna stvar je odabir veštine. Neko ima pretenzije ka dizajnu, neko je dobar u pisanju, a nekome pak leži video editing ili nešto četvrto. Potrebno je usavršiti određenu veštinu, ali ne do granica perfekcionizma pa tek onda krenuti u posao. Mnogi frilenseri, zanat su „ispekli“ učeći mnoge stvari u hodu i na realnim projektima. Velik broj ljudi kupi 2,3,4 kursa, od svakog odgleda po malo i uglavnom ništa ne primeni u praksi. To je totalno pogrešan pristup.

Foto: Udemy Teching Center / Udemy je jedna od najvećih platformi za kurseve

Treća stvar je kako steći prvog klijenta. Sticanje prvog klijenta je uglavnom jako izazovan poduhvat, s’toga, prva i najbitnija stvar je steći znanja iz određene oblasti, zatim dodati profesionalnu sliku na vaš profil i istaći ono čime se bavite i koje veštine posedujete. Prikaz konkretnih veština daće vašem potencijalnom klijentu uvid u vašu stručnost. Uradite nekom prvi posao besplatno, kako bi stekli iskustvo i popunili svoj portfolio.

Četvrta bitna stvar, a mnogi bi je stavili na prvo mesto jeste povratna informacija od nekoga ko je ceo ovaj put već prošao. Na ovom putu, veoma je važno imati mentora, koji je prvenstveno osoba od poverenja, a zatim i stručnjak u svojoj oblasti.

Napredniji frilensere odlikuje to što su prnašli svoju nišu, usku oblast u kojoj su se usavršili i tu postali dobar stručnjak. Na primer, ako pišete u svrhe prodaje (copywriting), nakon određenog vremena i iskustva pišite npr. samo u svrhe prodaje digitalnih proizvoda (ili još uže, aplikacija koje imaju mogućnost zakazivanja frizerskih usluga. Na taj način ćete se izdvojiti od konkurencije.

Važnost zajednice

Kojim god poslom da se bavite, na društvenim mrežama postoje zajednice ljudi koji nesebično dele svoje savete, razmenjuju iskustva i pomažu jedni drugima. U zavisnosti od onoga čime hoćete da se bavite – ili se već bavite, ovakve zajednice postoje na društvenim platformama kao što su: Facebook, LinkedIN, Discord grupe i razni kanali.

U Srbiji je frilens zajednica i generalno zajednica ljudi koji se bave digitalnim poslovima prilično brojna i uz malo pretraživanja, pronaći ćete ljude sa kojima delite iste vrednosti, ciljeve i ambicije. Tu su naravno i grupe i zajednice koje okupljaju ljude iz određenih oblasti širom sveta. U svakoj od ovih zajednica sigurno ćete pronaći adekvatne savete i iskustva koja će vam pomoći u daljem frilens poslovanju.

Foto: The Freelance Creative

Šaljite prodajne i-mejlove u kojima nudite svoju uslugu. Ako se bavite vođenjem društvenih mreža za stručnjake koji se bave kiropraktikom, pronađite 200-300 kiropraktičara kojima možete da date određenu vrednost kroz svoj rad, pošaljite im portfolio i recite im šta možete da poboljšate u vezi njihovog sadržaja na Instagramu ili Tik-toku.

Brendirajte se

Veliki procenat ljudi se boji da stane ispred kamere i priča. Međutim, pošto je „short form“ (kratak video sadržaj) postao od krucijalne važnosti za poslovanje, mnogi ovaj kratak video sadržaj koji je popularan na Instagramu i Tik-toku koriste kako bi promovisali svoju uslugu ili proizvod, a zatim sebe izgradili kao brend. Mnogi relevantni stručnjaci su izgradili sebe kao brend kroz kratak video sadržaj, a najbolji primer je američki preduzetnik Aleks Hormozi (Alex Hormozi).

Foto: Alex Hormozi

Ljudi vole da vide ličnost preko puta sebe, da se povezuju i identifikuju sa njim, a danas je to lakše nego ikada jer svi imamo mobilne telefone. Ovi videi ne moraju biti videi vrhunske filmske produkcije, jer ono što osoba preko puta traži je vrednost i dobro smislen sadržaj kratkog videa. Najbitnija stvar je zadržati pažnju gledaocu u prve 2-3 sekunde i ponuditi mu neku vrednost kako bi nastavio da gleda vaš video. Ovaj video je potrebno dobro isplanirati, te je scenario koji ćete napisati za video od izuzetne važnosti. Ako budete redovni, na taj način ćete steći zajednicu ljudi koja će verovati prvenstveno vama, a onda i u uslugu koju nudite.

Frilensing je prvi korak ka preduzetništvu. Mnogi pojedinci koji su danas uspešni preduzetnici i imaju svoje zaposlene su počeli upravo kao frilenseri.

 

Pripremila redakcija Kompas info
Povezani članci:

Portal Kompas Info posebnu pažnju posvećuje temama koje se tiču društva, ekonomije, vere, kulture, istorije, tradicije i identiteta naroda koji žive u ovom regionu. Želimo da vam pružimo objektivan, balansiran i progresivan pogled na svet oko nas, kao i da podstaknemo na razmišljanje, diskusiju i delovanje u pravcu boljeg društva za sve nas.