Početna » Sport » Svet pamti „Bazbijeve bebe“, godišnjica minhenske tragedije

Godišnjica tragedije u Minhenu

Svet pamti „Bazbijeve bebe“, godišnjica minhenske tragedije

Na današnji dan, 6. februara 1958. godine, po povratku iz Beograda i utakmice protiv Crvene zvezde u Kupu šampiona, u Minhenu je poginulo osam fudbalera Mančester junajteda, a ukupno 23 ljudi.

Danas se navršava 66 godina od tragedije koja je zauvek obeležila sudbinu kluba sa Old Traforda i pogibije fudbalera i članova ekspedicije koja se vraćala iz Beograda preko Minhena.

Junajted je pobedio Crvenu zvezdu 2:1 na Old Trafordu u prvoj utakmici četvrtfinala, a dan pre tragedije „crveni đavoli” su izvukli remi 3:3 u Beogradu, kojim su prošli u polufinale Kupa šampiona i zatim se ukrcali na čarter let da bi se vratili kući.

U snegom okovanom Minhenu, rano ujutru 6. februara, ekspedicija Junajteda je sletela da bi avion dolio gorivo, ali nije uspeo da poleti iz prva dva pokušaja.

U trećem, fatalnom pokušaju da uzleti, avion je pao nešto posle 15 časova, prošao je kroz ogradu na kraju piste i udario u kuću pored aerodroma.

Tragičan epilog je smrt čak 23 ljudi. Sedmorica fudbalera su poginula na licu mesta – kapiten Rodžer Bern, Tomi Tejlor, Džef Bent, Edi Kolmen, Mark Džons, Dejvid Peg i Bili Velan, dok je Dankan Edvards preminuo nekoliko dana kasnije kad je podlegao fatalnim povredama.

Samo 13 dana kasnije, Mančester junajted je odigrao prvi meč posle tragedije, a uprkos gubitku gotovo celog prvog tima, samo dve i po godine kasnije je osvojio prvu od tri titule prvaka Evrope, pod vođstvom menadžera Mata Bazbija koji je bio na klupi i u vreme tragedije.

Ko je kriv za nesreću?

Posle dva neuspešna pokušaja poletanja, krivica je odmah svaljena na pilota.

Kapetan Džejms Tejn je dva puta odustao od poletanja, zbog čudnog zvuka i neobičnog ponašanja motora.

Posle drugog pokušaja, putnici su napustili avion, a mnogi su verovali da će se prenoćiti u Minhenu.

Nakon razgovora sa posadom i inžinjerima, Tejn je odlučio da pokušaju još jednom.

Avion je dostigao neophodnu brzinu za poletanje, ali je ona od tog trenutka, umesto da raste – počela da pada.

Britannica

Nemačke vlasti su smatrale da je Tejn napravio još jednu grešku – da nije uklonio led sa krila, ali su tu tvrdnju opovrgli svedoci.

Istraga je, međutim, otkrila da pilot nije kriv za nesreću, a da je do nje došlo zbog snega na kraju piste.

Brzina aviona pri poletanju je opala kada su točkovi naišli na neočišćeni sneg – prekasno da se obustavi poletanje.

Izvor: Politika, Mančester junajted, Britanika

Pripremila redakcija Kompas info
Povezani članci:

Portal Kompas Info posebnu pažnju posvećuje temama koje se tiču društva, ekonomije, vere, kulture, istorije, tradicije i identiteta naroda koji žive u ovom regionu. Želimo da vam pružimo objektivan, balansiran i progresivan pogled na svet oko nas, kao i da podstaknemo na razmišljanje, diskusiju i delovanje u pravcu boljeg društva za sve nas.