Na današnji dan, 6. februara 1958. godine, po povratku iz Beograda i utakmice protiv Crvene zvezde u Kupu šampiona, u Minhenu je poginulo osam fudbalera Mančester junajteda, a ukupno 23 ljudi.
Danas se navršava 66 godina od tragedije koja je zauvek obeležila sudbinu kluba sa Old Traforda i pogibije fudbalera i članova ekspedicije koja se vraćala iz Beograda preko Minhena.
Junajted je pobedio Crvenu zvezdu 2:1 na Old Trafordu u prvoj utakmici četvrtfinala, a dan pre tragedije „crveni đavoli” su izvukli remi 3:3 u Beogradu, kojim su prošli u polufinale Kupa šampiona i zatim se ukrcali na čarter let da bi se vratili kući.
U snegom okovanom Minhenu, rano ujutru 6. februara, ekspedicija Junajteda je sletela da bi avion dolio gorivo, ali nije uspeo da poleti iz prva dva pokušaja.
U trećem, fatalnom pokušaju da uzleti, avion je pao nešto posle 15 časova, prošao je kroz ogradu na kraju piste i udario u kuću pored aerodroma.
Pivotal figures of our past, present and future.
Today, and always, we remember our Busby Babes: the #FlowersofManchester 🌹🕊️ pic.twitter.com/qCnNufMsPV
— Manchester United (@ManUtd) February 6, 2024
Tragičan epilog je smrt čak 23 ljudi. Sedmorica fudbalera su poginula na licu mesta – kapiten Rodžer Bern, Tomi Tejlor, Džef Bent, Edi Kolmen, Mark Džons, Dejvid Peg i Bili Velan, dok je Dankan Edvards preminuo nekoliko dana kasnije kad je podlegao fatalnim povredama.
Samo 13 dana kasnije, Mančester junajted je odigrao prvi meč posle tragedije, a uprkos gubitku gotovo celog prvog tima, samo dve i po godine kasnije je osvojio prvu od tri titule prvaka Evrope, pod vođstvom menadžera Mata Bazbija koji je bio na klupi i u vreme tragedije.
Ko je kriv za nesreću?
Posle dva neuspešna pokušaja poletanja, krivica je odmah svaljena na pilota.
Kapetan Džejms Tejn je dva puta odustao od poletanja, zbog čudnog zvuka i neobičnog ponašanja motora.
Posle drugog pokušaja, putnici su napustili avion, a mnogi su verovali da će se prenoćiti u Minhenu.
Nakon razgovora sa posadom i inžinjerima, Tejn je odlučio da pokušaju još jednom.
Avion je dostigao neophodnu brzinu za poletanje, ali je ona od tog trenutka, umesto da raste – počela da pada.
Nemačke vlasti su smatrale da je Tejn napravio još jednu grešku – da nije uklonio led sa krila, ali su tu tvrdnju opovrgli svedoci.
Istraga je, međutim, otkrila da pilot nije kriv za nesreću, a da je do nje došlo zbog snega na kraju piste.
Brzina aviona pri poletanju je opala kada su točkovi naišli na neočišćeni sneg – prekasno da se obustavi poletanje.