Početna » Ekonomija » Od „fiće“ do električne „pande“ – počinje novo razdoblje auto-industrije Kragujevca i Srbije

Od „fiće“ do električne „pande“ – počinje novo razdoblje auto-industrije Kragujevca i Srbije

Proizvodnja električne „pande“ počinje u Kragujevcu. Svečanosti će prisustvovati državni zvaničnici i predstavnici kompanije „Stelantis“. Srbija bi na jesen trebalo da postane prva zemlja na Balkanu koja ima serijsku proizvodnju električnih vozila. A sve je počelo od „fiće“.

„Fijat grande panda“ pripada B segmentu automobila. Proizvodiće se dve verzije. U hibridnoj, početna cena biće manja od 19 hiljada evra, a u električnoj verziji ispod 25 hiljada.

Dve godine se fabrika pripremala za proizvodnju novog modela. Uloženo je ukupno 190 miliona evra, od toga 48 miliona obezbedila je država.

A sve je počelo od „fiće“.

„Fića je za mene institucija automobilske industrije“, ističe Slavoljub Bataveljić.

Njegov razvoj počinje 1953. godine. Na referendumu, 96 odsto zaposlenih u zavodima „Crvene zastave“ dalo je zeleno svetlo da u kragujevačkoj fabrici počne proizvodnja automobila.

Otkupom „Fijatove“ licence dve godine kasnije, sa traka silazi legendarni „fića“.

Mali okretan auto, koji je stavio na točkove celu naciju. U narednih 30 godina proizveden je u gotovo milion primeraka.

„To je brend koji je ovde u ovom gradu napravio i klinički centar i univerzitetski grad je postao“, dodaje Slavoljub Bataveljić.

Pouzdani „kec“, od koga su se radnici i sa suzama uz sveće i pesmu oprostili 2008. godine, prešao je 22 hiljade kilometara, preko pet afričkih zemalja i popeo se na Kilimandžaro.

„Nisu hteli graničari da puste ljude da uđu u automobile, jer nikada pre toga nijedan automobil nije prošao kroz taj deo sudanske Sahare“, seća se Toma Savić, nekadašnji zamenik dirketora Fabrike automobila „Zastava“.

Radio se za to vreme i luksuzni „tristać“, koga su nazivali „jugoslovenski mercedes“.

„U gradu je on jedini, ja ga zato zovem poslednji mohikanac. Bilo ih je još nekoliko njih, ali više se ne pojavljuju. Verovatno nisu u voznom stanju“, kaže Aleksandar Lekić.

Usledile su zlatne godine jugoslovenskog giganta, koji je imao kooperante od severa do juga zemlje.

Rekordna je bila 1989. godina, sa proizvodnjom od 220 hiljada vozila.

Šarmantni „jugo“ stekao je planetarnu slavu, izvozom u Ameriku.

„Uspeli smo da prodamo 140 i nešto hiljada vozila. To je bio rekordan izvoz, kumulativan u bilo koju zemlju“, navodi Toma Savić.

Usledili su u raspad Jugoslavije, sankcije, dekomponovanje „Zastave“. „Srpski Detroit“, kako je nazvan Kragujevac, ponovo je oživeo italijanski „Fijat“, izgradnjom nove fabrike, proizvodnjom „punta“ i 500 L.

Sa električnim vozilom „grande panda“ počinje novo razdoblje u razvoju auto-industrije Kragujevca i Srbije.

Izvor: RTS

Povezani članci:

Portal Kompas Info posebnu pažnju posvećuje temama koje se tiču društva, ekonomije, vere, kulture, istorije, tradicije i identiteta naroda koji žive u ovom regionu. Želimo da vam pružimo objektivan, balansiran i progresivan pogled na svet oko nas, kao i da podstaknemo na razmišljanje, diskusiju i delovanje u pravcu boljeg društva za sve nas.